Z tyloma gwiazdkami nie pojedziesz. Tak kierowcy Ubera oceniają pasażerów

Z tyloma gwiazdkami nie pojedziesz. Tak kierowcy Ubera oceniają pasażerów28.08.2021 13:03
Kierowcy Ubera też oceniają swoich pasażerów.
Źródło zdjęć: © Unsplash.com | Paul Hanaoka

Gwiazdki w ostatnim czasie stały się bardzo popularnym sposobem na wyrażanie emocji – szczególnie tych negatywnych. Są one też sposobem na ocenianie kierowców firm przewozowych. Nie każdy jednak wie, że jako pasażerowie też jesteśmy oceniani i wbrew pozorom liczba naszych gwiazdek ma znaczenie.

Pięć gwiazdek z jednej strony może nie kojarzyć się zbyt dobrze, jeśli mówimy o kwestiach związanych z polityką. Zostawmy jednak ten temat w spokoju, bo w przypadku zamawiania przejazdu z pewnością chcemy, żeby nasz kierowca miał tych pięcioramiennych odznaczeń jak najwięcej. Często jednak jako pasażerowie sami dajemy przewoźnikowi mniej niż 5 gwiazdek, bo jechał zbyt wolno, wysadził nas zbyt daleko od miejsca docelowego lub miał bałagan w samochodzie.

Niedawno zamawiając przejazd Uberem, zwróciłem uwagę, że sam jako klient firmy również jestem oceniany. Moim oczom ukazał się wynik 4,7 gwiazdki. W tamtym momencie zacząłem zastanawiać się, na jakiej podstawie zostałem oceniony przez kierowców, z którymi przyszło mi podróżować.

Czy to znaczy, że jakiś kierowca zobaczył mnie siedzącego spokojnie na tylnej kanapie w słuchawkach i stwierdził, że mogłem wypaść lepiej? Czy może celowo zaniża się oceny klientów, bo piąteczki mają tylko dziwni pasażerowie? Takie słuchy pojawiają się wśród osób, które również straciły kilka punktów w tej przewozowej klasyfikacji.

Żeby rozwiązać tę zagwozdkę, postanowiłem nie zwlekać i zadać powyższe pytania nikomu innemu jak samym kierowcom Ubera. W tym celu wszedłem na grupę na Facebooku skupiającą kierowców różnych firm przewozowych. Napisałem stosowny post, odczekałem na jego zatwierdzenie przez admina i się zaczęło…

Okazuje się, że kierowcy potrafią być bardziej restrykcyjni w wystawianiu ocen niż ich klienci. Natomiast mając zbyt niską ocenę, można napotkać problem z zamówieniem przejazdu, bo jak zaznaczali niektórzy kierowcy – nie biorą tych, którzy mają mniej niż 4,5 gwiazdki. Wtedy zacząłem się obawiać, że jak tak dalej pójdzie, to sam będę miał trudności z szybkim wezwaniem Ubera. W końcu od tej cienkiej granicy dzieli mnie już tylko 0,2 gwiazdki.

Wracając jednak do samemu systemu ocen stosowanego przez przewoźników, często jest od zależny od kierowcy, ale w gruncie rzeczy drażnią ich podobne zachowania. Co więcej, wbrew powszechnej opinii kierowcy zwracają uwagę na to, jaką ocenę ma potencjalny klient, szczególnie w przypadku przejazdów gotówkowych. Jednak, zamiast wyjaśniać ich system, lepiej po prostu przyjrzeć się najlepszym komentarzom z odpowiedziami prosto od przewoźników.

[1/3]
[2/3]
[3/3]
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.