Nowy śmigłowiec do obrony amerykańskich baz atomowych

Nowy śmigłowiec do obrony amerykańskich baz atomowych21.03.2023 15:19
Śmigłowiec Boeing MH-139A Grey Wolf
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Leonardo

3 marca dowództwo amerykańskich sił powietrznych uznało, że rozwój śmigłowca MH-139 Grey Wolf osiągnął etap, na którym można rozpocząć jego niskoseryjną produkcję. W efekcie tej decyzji Boeing i Leonardo, wspólnie opracowujące tą maszynę, ogłosiły kontrakt na dostawę pierwszych trzynastu śmigłowców. Rozpoczęcie tej produkcji pozwoli na wyprodukowanie pierwszych śmigłowców operacyjnych, które zastąpią obecną flotę śmigłowców UH-1N Huey należących do Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, a ich pierwsze dostawy przewidziane są na 2024 r.

MH-139 Grey Wolf jest śmigłowcem wielozadaniowym opartym na sprawdzonej platformie podwójnego zastosowania Leonardo AW139. Głównym zadaniem MH-139 będzie ochrona baz międzykontynentalnych pocisków balistycznych oraz transportu urzędników państwowych i sił bezpieczeństwa USA. Jest on oparty na sprawdzonym śmigłowcu AW139, którego ponad 1130 egzemplarzy jest obecnie w eksploatacji na całym świecie.

– Ta decyzja jest ważnym krokiem w kierunku wprowadzenia MH-139A do eksploatacji i zapewnienia siłom powietrznym USA lepszego zabezpieczenia wyrzutni pocisków na dziesięciolecia. Dokładamy wszelkich starań, aby rozpocząć dostawy w przyszłym roku – powiedział Azeem Khan, dyrektor programu MH-139 w Boeingu.

– Moi koledzy z zespołu w Leonardo, wraz z naszymi partnerami z Boeinga, niezmiennie będą kontynuować nasze partnerstwo i są w pełni zaangażowani w zapewnienie sukcesu floty – powiedział Clyde Woltman, prezes Leonardo Helicopters US.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić akcesoria Peak Design Mobile?

MH-139A powstał dzięki współpracy Leonardo jako producenta samego śmigłowca oraz Boeinga, jako głównego wykonawcy odpowiedzialnego za militaryzację i wsparcie. Leonardo produkuje wielozadaniowe cywilne śmigłowce w swoim zakładzie w północno-wschodniej Filadelfii, podczas gdy Boeing jest odpowiedzialny za zaopatrzenie i montaż sprzętu wojskowego oraz wsparcie po dostawie śmigłowca. Zamawiając sprawdzony śmigłowiec AW139 zintegrowany z zaawansowaną technologią Boeinga amerykańskie siły powietrzne zminimalizowały ryzyko związane z wprowadzeniem do służby nowej konstrukcji.

MH-139A został opracowany wspólnie przez Leonardo i Boeinga, Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Fred Troilo, Leonardo
MH-139A został opracowany wspólnie przez Leonardo i Boeinga
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Fred Troilo, Leonardo

Zwiększone w stosunku do UH-1N możliwości MH-139A pozwalają mu wykonywać misje szybciej, ciszej i efektywniej. Dzięki zwiększeniu prędkości i zasięgu o 50% oraz zwiększeniu maksymalnej masy o ponad 2000 kg, śmigłowiec jest dobrze przygotowany do realizacji misji Sił Powietrznych polegającej na ochronie międzykontynentalnych pocisków balistycznych w całych Stanach Zjednoczonych.

W Stanach Zjednoczonych znajduje się kilka baz międzykontynentalnych pocisków balistycznych (ICBM), które są elementem systemu strategicznego odstraszania nuklearnego kraju. Baza Vandenberg znajduje się w Kalifornii, na zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych i jest główną bazą dla testów pocisków strategicznych. Baza Malmstrom znajduje się w stanie Montana, w środkowo-zachodniej części USA i jest jedną z trzech głównych baz międzykontynentalnych pocisków balistycznych w USA.

Pozostałe to baza Minot w stanie Dakota Północna i baza F.E. Warren w stanie Wyoming. We wszystkich trzech baza są silosy z pociskami strategicznymi Minuteman III. Wymienione bazy są częścią Strategicznego Dowództwa Sił Powietrznych (USAFSTRATCOM), które jest odpowiedzialne za zarządzanie siłami nuklearnymi USA

MH-139A oferowany wspólnie przez Boeinga i Leonardo zwyciężył w konkursie na nowy śmigłowiec do ochrony baz międzykontynentalnych pocisków balistycznych w 2018 r. Podpisano wtedy umowę ramową o wartości 2,4 mld dolarów na dostawę maksymalnie 84 śmigłowców, sprzętu pomocniczego i stworzenie systemu szkoleniowego.

Próby desantowania z MH-139A, Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Samuel King Jr., USAF
Próby desantowania z MH-139A
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Samuel King Jr., USAF

Pierwsze cztery śmigłowce przedseryjne zostały dostarczone w sierpniu 2022 r. Nastąpiło to po wydaniu przez Federalną Administrację Lotnictwa (FAA) ostatniego uzupełniającego certyfikatu typu, niezbędnego do wypełnienia formularza 250 Departamentu Obrony USA i formalnego rozpoczęcia odbioru śmigłowców. W kolejnych miesiącach wspomniane cztery maszyny były wykorzystywane do dodatkowych testów rozwojowych i wstępnych testów operacyjnych.

Śmigłowiec MH-139 Grey Wolf jest wynikiem programu UH-1N Huey Replacement, który miał na celu zastąpienie starszych maszyn UH-1N Huey, używanych przez US Air Force do transportu personelu, zabezpieczenia przeciwdziałania zagrożeniom oraz ratownictwa w ramach ochrony strategicznych obiektów USAF.

Dwa prototypy MH-139 w bazie Duke Field przed rozpoczęciem prób operacyjnych, Źródło zdjęć: © Licencjodawca | USAF
Dwa prototypy MH-139 w bazie Duke Field przed rozpoczęciem prób operacyjnych
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | USAF

W ramach programu, USAF rozważał wiele różnych opcji, w tym zakup istniejących modeli śmigłowców lub zlecenie produkcji nowego modelu od podstaw. Ostatecznie, wybrano śmigłowiec AW139 włoskiego producenta Leonardo, który został przystosowany do wymagań USAF przez firmę Boeing. Nowy model otrzymał nazwę MH-139 Grey Wolf. W przetargu MH-139 pokonał UH-60 Black Hawk.

Grey Wolf nie jest standardowo uzbrojony, ponieważ został zaprojektowany jako śmigłowiec transportowy i wsparcia, a nie jako maszyna bojowa. Jednakże istnieje możliwość instalacji na nim uzbrojenia w przypadku operacji specjalnych, takich jak eskorta konwojów czy wsparcie wojsk lądowych. W zależności od potrzeb może być uzbrojony w różnego rodzaju broń, w tym w karabiny maszynowe czy granatniki automatyczne. Uzbrojenie jest instalowane na specjalnych uchwytach zamontowanych w drzwiach bocznych.

MH-139 (na pierwszym planie) i UH-1N (w tle), Źródło zdjęć: © Licencjodawca | USAF
MH-139 (na pierwszym planie) i UH-1N (w tle)
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | USAF

MH-139 jest wyposażony w silniki turbinowe Pratt & Whitney Canada PT6 o mocy 1765 KM, które pozwalają na osiągnięcie prędkości 305 km/h i zasięgu około 900 km. Ładowność to 15 żołnierzy lub 4500 kg ładunku. Dzięki wielofunkcyjnemu radarowi poszukiwawczo-pogodowemu maszyna jest również przystosowana do lotów w różnych warunkach atmosferycznych i posiada wiele systemów zapewniających bezpieczeństwo lotów, takich jak awionika cyfrowa, systemy automatycznego sterowania lotem i system ostrzegania przed zderzeniem TCAS.

Śmigłowiec został zaprojektowany, aby sprostać różnym zadaniom operacyjnym, w tym misjom transportowym, przeciwdziałaniu zagrożeniom oraz ratownictwu. Dlatego też maszyna jest wyposażona w wiele specjalistycznych systemów, które pozwalają na skuteczne wykonywanie tych zadań. Systemy samoobrony pozwalają na wykrycie i uniknięcie zagrożeń takich jak rakiety przeciwlotnicze i inne pociski. W skład systemów zabezpieczeń wchodzą m.in. system ostrzegania o odpalonych pociskach AAR-47, urządzenia do zakłócania sygnałów radiowych, urządzenie swój-obcy oraz wyrzutnie flar i dipoli ALE-47. Ponadto MH-139 ma opancerzenie wokół kokpitu i kabiny pasażerskiej.

Ponadto śmigłowiec jest wyposażony systemy umożliwiające obserwację i rozpoznanie terenu. W skład tych systemów wchodzą m.in. kamery światła dziennego i termowizyjne, radar i systemy wykrywania ruchu. W razie potrzeby w MH-139 można zainstalować wyposażenie medyczne pozwalające na przetransportowanie pacjentów w stanie ciężkim. W skład tych systemów wchodzą m.in. defibrylator, respirator i zaawansowane systemy monitorowania stanu pacjenta.

Marcin Wołoszyk

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.