Rosyjska wiara w drewno wciąż silna. Tak chcą się bronić przed dronami

Rosyjska wiara w drewno wciąż silna. Tak chcą się bronić przed dronami09.12.2023 13:57
Rosyjska armatohaubica 2S3 Akacja z drewnianym pancerzem.
Źródło zdjęć: © X (dawniej Twitter) | 𝔗𝔥𝔢 𝔇𝔢𝔞𝔡 𝔇𝔦𝔰𝔱𝔯𝔦𝔠𝔱

Rosyjskie próby zwiększania ochrony pojazdów złomem bądź nawet drewnem mają już niemal dwuletnią tradycję. Wyjaśniamy, czy drewniany pancerz coś daje.

Rosjanie pokazali swoje zamiłowanie do wykorzystania drewna jako ochrony już w pierwszych miesiącach wojny podczas epizodu kijowskiego, kiedy to używali drewna jako ochrony chłodnic ciężarówek przed bronią strzelecką. To w teorii zwiększało ochronę chłodnicy, ale z drugiej strony ograniczało do niej przepływ powietrza, powodując przegrzewanie się silnika.

Miały miejsce też przypadki obkładania cystern w celu upodobnienia ich do ciężarówek przewożących drewno oraz niektóre załogi obkładały balami bojowe wozy piechoty z rodziny BMP-3. Teraz z kolei pojawiło się zdjęcie przedstawiające armatohaubice 2S3 Akacja z przeciwdronową klatką oraz dodatkowymi wzmocnieniami po bokach wieży w formie koszy na drewniane bale.

Drewno jako pancerz

Drewno jako pancerz nie jest optymalnym rozwiązaniem, ponieważ zapewnia zbyt niską relację ochrony do masy, ale są pewne sytuacje, gdzie może ono zadziałać. Jednym z przypadków jest tutaj ochrona przed bronią z głowicą kumulacyjną w postaci np. granatów PG-7VL masowo stosowanych na improwizowanych dronach kamikadze.

Dzieje się tak, ponieważ strumień kumulacyjny mimo swoich rewelacyjnych możliwości przepalania pancerza ma bardzo mały zasięg. Z tego względu np. zdetonowanie głowicy o penetracji 50 cm w odległości np. 60 cm od pancerza właściwego zapewnia dobrą ochronę.

Potrzebny jest więc tutaj lekki wypełniacz mający zdetonować głowicę przedwcześnie bądź bariera ustawiona przed właściwym pancerzem i w obydwu przypadkach drewno średnio się nadaje. Lepszym wyborem byłyby wykonane z lekkich kompozytów nakładki, ale w polowych warunkach nawet pancerz prętowy wykonany z zespawanych razem elementów ogrodzenia będzie lżejszy niż bale drewna.

Bale drewna w porównaniu z powyższymi alternatywami dodają niepotrzebną dodatkową masę, która negatywnie wpływa na mobilność pojazdu oraz może prowadzić do szybszego zużycia się elementów zawieszenia i zwiększenia częstotliwości awarii.

Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.