Airbus zaprezentował samolot nowej generacji. Maveric różni się od reszty nie tylko wyglądem

Airbus podczas targów Singapore Airshow 2020 zaprezentował model samolotu nowej generacji. Troska o klimat, a także komfort pasażerów to podstawowe cele Maverica. Zdaniem inżynierów, pojazd zrewolucjonizuje przemysł lotniczy.

Airbus zaprezentował samolot nowej generacji. Maveric różni się od reszty nie tylko wyglądem
Źródło zdjęć: © Airbus

21.05.2020 | aktual.: 22.05.2020 20:25

Airbus mocno zaakcentował swoją obecność na rozpoczynających się targach Singapore Airshow 2020. Koncern już pierwszego dnia zaprezentował model maszyny Maveric. Prace nad skonstruowaniem samolotu nowej generacji trwały od 2017 roku i trzeba przyznać, że te trzy lata nie poszły na marne. Efekt finalny robi spore wrażenie.

Maveric wyglądem do złudzenia przypomina statek kosmiczny. Samolot ma opływowy kształt, a jego cała powierzchnia ma służyć za jedno wielkie skrzydło. Dzięki temu Airbus chce aż o jedną piątą zredukować zużycie paliwa oraz emisję dwutlenku węgla. Autorzy projektu są przekonani, że maszyna zrewolucjonizuje przemysł lotniczy.

Obraz
© Airbus

- W Airbusie rozumiemy, że społeczeństwo oczekuje od nas więcej, jeśli chodzi o wpływ naszych samolotów na środowisko. Kształt Maverica przypominający skrzydło to naszym zdaniem przełom. Chcemy wykorzystać technologię do granic możliwości - mówi Adrien Bérard, jeden z szefów projektu.

Airbus Maveric. Samolot inny niż wszystkie

Pierwsze testy powietrzne samolotu odbyły się w czerwcu 2019 roku w Filton w Anglii. Inżynierowie sprawdzili charakterystykę jego aerodynamiki, ustalili minimalną prędkość, a także dynamikę podczas wykonywania manewrów. Już wtedy autorzy projektu byli pod wielkim wrażeniem, nie mogąc uwierzyć w ogromne możliwości pojazdu.

Obraz
© Airbus

Oprócz awangardowego wyglądu Maverica, charakterystyczne i dość nietypowe jest umieszczenie obu silników na jego ogonie. Prototyp pojazdu ma 2 metry długości oraz 3,2 szerokości.

Zmniejszenie zużycia paliwa (przede wszystkim na krótszych dystansach) to jeden z podstawowych celów konstrukcji. Producent założył, że w przeciągu następnych 30 lat zmniejszy swoją emisję dwutlenku węgla o połowę w stosunku do 2005 roku. Troska o klimat to jednak nie jedyny czynnik, który za sprawą Maverica ma wpłynąć na rewolucję przemysłu lotniczego.

Obraz
© Airbus

Airbus stawia także na maksymalny komfort pasażerów. W środku pojazdu ma być znacznie więcej miejsca, niż w klasycznych samolotach pasażerskich. W projekcie maszyny nie uwzględniono okien. Obraz z zewnątrz ma być wyświetlany na specjalnych ekranach. Ponadto konstrukcja Maverica za sprawą osłon wokół silników w kluczowym stopniu wpłynie na redukcję hałasu.

Obraz
© Airbus

Targi Singapore Airshow 2020 potrwają do 17 lutego.

wiadomościsamolotairbus
Komentarze (149)