Airbus E‑Fan X. Elektryczny samolot Airbusa szykuje się do lotu. Start za dwa lata
Airbus swoją hybrydę zapowiedział już dwa lata temu. Projekt nie został porzucony, wręcz przeciwnie, prace trwają. Pierwszy lot szykowany jest na 2021 rok.
Airbus od dłuższego czasu rozwija treningowy model Airbus E-Fan. W 2017 producent zapowiedział model E-Fan X - wspólne dzieło nie tylko Airbusa, ale też Samsunga i Rolls Royce'a. Samolot jest hybrydą. Jeden z silników odrzutowych został zastąpiony przez silnik o mocy 2 MW, odpowiadającym mocy 10 samochodów.
Jak informuje serwis rynek-lotniczy.pl, pierwszy lot tej maszyny ma się odbyć w 2021 roku. Hybryda - na pokładzie cały czas będą trzy silniki odrzutowe - to jeden z pomysłów Airbusa na ograniczenie emisji zanieczyszczeń w przemyśle lotniczym o 50 proc. do 2050 roku.
Elektryczny samolot jest logicznym posunięciem. Ale producent wpada też na bardziej szalone pomysły. Niedawno Airbus przedstawił projekt samolotu turbośmigłowego "Bird of Prey". Jest inspirowany cechami latających drapieżników.
Elektrycznymi samolotami zainteresowana jest też firma EasyJet. Według wcześniejszych zapowiedzi pierwsze próby miałyby odbyć się jeszcze w tym roku. Ewentualnym opóźnieniom nie powinniśmy się jednak dziwić. Norwegia jest przykładem, że to trudna technologia.
Pierwszy samolot zasilany bateriami Alpha Electro G2 rozbił się na jeziorze. Chociaż nikt nie ucierpiał w katastrofie samolotu, stanowi ona niechlubny początek realizacji planu zelektryfikowania wszystkich lotów krajowych w Norwegii do 2040 roku.