Airbus A380 i pękające skrzydła. Producent apeluje do linii lotniczych o ostrożność

Airbus, jeden z dwóch głównych producentów samolotów pasażerskich, ostrzega linie lotnicze o możliwości pęknięcia skrzydeł w swoim flagowym modelu liniowca, A380. Brak stosownej reakcji ze strony przewoźników grozi katastrofą.

Czołowym użytkownikiem A380 są linie Emirates
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY | Julian Herzog
Piotr Urbaniak

Producent zwrócił się do linii lotniczych wykorzystujących 25 starszych samolotów A380. W tej chwili maszyny mają około 15 lat. Airbus apeluje, aby dokładnie sprawdzono skrzydła pod kątem ewentualnych pęknięć, co w przeszłości przytrafiało się już temu modelowi.

W piątek Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) poinformowała o odnalezieniu szczelin w poszyciu skrzydeł niektórych spośród użytkowanych samolotów typu A380. Istnieje pewne ryzyko, że nienaprawione skrzydło w końcu oderwie się - całkowicie lub częściowo - podczas lotu, doprowadzając do tragedii.

Wcześniej pęknięcia skrzydeł A380 wykryto na przełomie 2011 i 2012 roku. Na zalecone przez EASA naprawy producent wydał ponad 100 mln euro, a maszyny zostały uziemione na okres trzech miesięcy.

Airbus A380, zwany potocznie "super jumbo", jest największym samolotem pasażerskim na świecie. Potrafi zabrać na pokład nawet 853 pasażerów. Samolot oblatano w kwietniu 2005 roku. Miał stanowić receptę na tanie loty między największymi centrami komunikacyjnymi. W praktyce okazał się zbyt duży, przez co przewoźnicy mieli problem ze sprzedażą kompletu biletów.

Ostatecznie w lutym 2019 roku zdecydowano o zaprzestaniu produkcji kolosa. Mimo to 234 egzemplarze pozostają w ciągłym użytku.

Co ciekawe, w całej historii A380 nie ma choćby jednej katastrofy ze skutkiem śmiertelnym. 4 listopada 2010 roku lot Qantas 32 z Londynu do Sydney przez Singapur, obsługiwany tym samolotem, wkrótce po starcie z Singapuru doznał awarii silnika. Na szczęście pilotom udało się bezpiecznie wrócić na lotnisko i nikt nie ucierpiał.

Wybrane dla Ciebie
Odmawiają Izraelowi. Wydadzą pieniądze inaczej
Odmawiają Izraelowi. Wydadzą pieniądze inaczej
Polują na ukraińskie drony. Chcą zrobić nieskuteczną broń skuteczną
Polują na ukraińskie drony. Chcą zrobić nieskuteczną broń skuteczną
Rosjanie użyli nowych bomb. Zostały one znacząco zmodyfikowane
Rosjanie użyli nowych bomb. Zostały one znacząco zmodyfikowane
Ta bakteria "udaje martwą". NASA przypadkiem wysłała ją na Marsa
Ta bakteria "udaje martwą". NASA przypadkiem wysłała ją na Marsa
Wsparcie dla Talibów. Przychodzi od sojusznika Putina
Wsparcie dla Talibów. Przychodzi od sojusznika Putina
Inspirowali się Rosją. Korea przedstawia swój odpowiednik
Inspirowali się Rosją. Korea przedstawia swój odpowiednik
Uchwycili ją na zdjęciu. Chińczycy wciąż mają wiele tajemnic
Uchwycili ją na zdjęciu. Chińczycy wciąż mają wiele tajemnic
Techniczna porażka Rosjan. Modyfikacje nie pomagają
Techniczna porażka Rosjan. Modyfikacje nie pomagają
Problemy z koreańskimi czołgami K1. Załogi narażone na ekstremalne temperatury
Problemy z koreańskimi czołgami K1. Załogi narażone na ekstremalne temperatury
Polski dron, który spadł Inowrocławiu. Oto czym mógł być
Polski dron, który spadł Inowrocławiu. Oto czym mógł być
Najbardziej jadowita ryba świata. Tak działa jej jad
Najbardziej jadowita ryba świata. Tak działa jej jad
Nowa broń Rosjan. Jest napędzana elementem z Chin
Nowa broń Rosjan. Jest napędzana elementem z Chin