Airbus A380 i pękające skrzydła. Producent apeluje do linii lotniczych o ostrożność

Airbus, jeden z dwóch głównych producentów samolotów pasażerskich, ostrzega linie lotnicze o możliwości pęknięcia skrzydeł w swoim flagowym modelu liniowca, A380. Brak stosownej reakcji ze strony przewoźników grozi katastrofą.

Czołowym użytkownikiem A380 są linie Emirates
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY | Julian Herzog
Piotr Urbaniak

Producent zwrócił się do linii lotniczych wykorzystujących 25 starszych samolotów A380. W tej chwili maszyny mają około 15 lat. Airbus apeluje, aby dokładnie sprawdzono skrzydła pod kątem ewentualnych pęknięć, co w przeszłości przytrafiało się już temu modelowi.

W piątek Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) poinformowała o odnalezieniu szczelin w poszyciu skrzydeł niektórych spośród użytkowanych samolotów typu A380. Istnieje pewne ryzyko, że nienaprawione skrzydło w końcu oderwie się - całkowicie lub częściowo - podczas lotu, doprowadzając do tragedii.

Wcześniej pęknięcia skrzydeł A380 wykryto na przełomie 2011 i 2012 roku. Na zalecone przez EASA naprawy producent wydał ponad 100 mln euro, a maszyny zostały uziemione na okres trzech miesięcy.

Airbus A380, zwany potocznie "super jumbo", jest największym samolotem pasażerskim na świecie. Potrafi zabrać na pokład nawet 853 pasażerów. Samolot oblatano w kwietniu 2005 roku. Miał stanowić receptę na tanie loty między największymi centrami komunikacyjnymi. W praktyce okazał się zbyt duży, przez co przewoźnicy mieli problem ze sprzedażą kompletu biletów.

Ostatecznie w lutym 2019 roku zdecydowano o zaprzestaniu produkcji kolosa. Mimo to 234 egzemplarze pozostają w ciągłym użytku.

Co ciekawe, w całej historii A380 nie ma choćby jednej katastrofy ze skutkiem śmiertelnym. 4 listopada 2010 roku lot Qantas 32 z Londynu do Sydney przez Singapur, obsługiwany tym samolotem, wkrótce po starcie z Singapuru doznał awarii silnika. Na szczęście pilotom udało się bezpiecznie wrócić na lotnisko i nikt nie ucierpiał.

Wybrane dla Ciebie

Akeron MBT 120. Kierowana broń dalekiego zasięgu dla czołgów
Akeron MBT 120. Kierowana broń dalekiego zasięgu dla czołgów
Rewolucyjny system ISR Cell od ICEYE. Dostęp do danych w ciągu minut
Rewolucyjny system ISR Cell od ICEYE. Dostęp do danych w ciągu minut
To może być ślad życia na Marsie. NASA potwierdza odkrycie szczególnych minerałów
To może być ślad życia na Marsie. NASA potwierdza odkrycie szczególnych minerałów
Idealny bat na rosyjskie drony. Tej broni potrzebują polskie F-16
Idealny bat na rosyjskie drony. Tej broni potrzebują polskie F-16
Rosja ulepsza rakiety. Iskandery zyskały nowe czujniki
Rosja ulepsza rakiety. Iskandery zyskały nowe czujniki
Najpotężniejszy laser w USA z rekordową mocą. To niebywałe osiągnięcie
Najpotężniejszy laser w USA z rekordową mocą. To niebywałe osiągnięcie
Aerostaty Barbara dla Polski. Incydent z dronami pokazał, jak bardzo są potrzebne
Aerostaty Barbara dla Polski. Incydent z dronami pokazał, jak bardzo są potrzebne
Pojawiły się nad Polską. To gigantyczne maszyny z USA
Pojawiły się nad Polską. To gigantyczne maszyny z USA
Tym zwalczano rosyjskie drony. Jest oficjalne potwierdzenie
Tym zwalczano rosyjskie drony. Jest oficjalne potwierdzenie
Odkryli skarby z bitwy morskiej. Hełm Montefortino u wybrzeży Sycylii
Odkryli skarby z bitwy morskiej. Hełm Montefortino u wybrzeży Sycylii
Rosyjskie drony nad Polską. Tym były zwalczane
Rosyjskie drony nad Polską. Tym były zwalczane
Potrzebują modernizacji. Ukrainiec o tamtejszej obronie powietrznej
Potrzebują modernizacji. Ukrainiec o tamtejszej obronie powietrznej