A-10, latające działo, które było postrachem irackich czołgów

Obraz
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY-SA
Bolesław Breczko

/ 9Fairchild A-10 Thunderbolt II bali się go wrogowie, uwielbiali go sojusznicy

Obraz
© Wikimedia Commons CC BY-SA

"Szepcząca Śmierć" i "Diabelski Krzyż" - takie przydomki nadali mu żołnierze wrogich wojsk. Z kolei amerykanie mówią na niego "guziec". Samolot Fairchild A-10 Thunderbolt II był postrachem radzieckich czołgów podczas I wojny w Zatoce Perskiej w 1991 roku, a także podczas inwazji w Afganistanie i Iraku w latach 2000. Powstał jako samolot bliskiego wsparcia dla piechoty, jest przeznaczony do niszczenia czołgów i wozów opancerzonych.

/ 9A-10 Thunderbolt II to działo obudowane samolotem

Obraz
© Wikimedia Commons CC BY-SA

Główną bronią guźca jest siedmiolufowe działo GAU8/A Avenger kalibru 30 mm, które strzela pociskami przeciwpancernym z rdzeniem ze zubożonego uranu, z szybkością 3900 strzałów na minutę. Działo nie zostało "dodane" do samolotu, a było kluczowym elementem wokół, którego powstał cały projekt A-10. Działo ma ponad 6 metrów długości, a pilot samalotu siedzi bezpośrednio nad bębnem z amunicją. Wykorzystywane naboje mają ponad 17 cm długości, a wystrzeliwane pociski są w stanie przebić każdy pancerz. Popularna, choć nieprawdziwa, historia mówi, że inżynier A-10 zobaczył działo GAU8/A Avenger i postanowił, że sprawi, że będzie ono latać. Dołączył do niego skrzydła i silniki i tak powstał guziec.

/ 930 mm GAU8/A Avenger i 7000 strzałów na minutę

Obraz
© East News

30 mm GAU8/A Avenger to jedno z największych dział lotniczych na świecie. Zostało zaprojektowane do niszczenia czołgów, pojazdów opancerzonych, punktów artylerii i umocnień. Ma 6,06 metrów długości, i bez amunicji waży 280 kilogramów, zaś w pełni załadowane, z 1250 sztukami amunicji, waży prawie 1830 kilogramów. Strzelanie z Avengera odbywa się w krótkich, 1-2 sekundowych, seriach. Ma to na celu, jednocześnie oszczędzanie amunicji, jak i przeciwdziałanie przegrzewaniu się luf działa.

/ 9A-10 stworzony do działania pod ostrzałem

Obraz
© PAP

A-10 Thunderbolt II został stworzony do działania na niskich pułapach i do latania z mała prędkością, co ma ułatwić celowanie i niszczenie celów. W rzeczywistości wystawia go to na ogień wroga. W związku z tym guziec został zbudowany tak, aby wytrzymał liczne trafienia i uszkodzenia. Bezpieczeństwo pilota zapewnia wykonana z tytanu, 500-kilogramowa "wanna", która chroni też najważniejsze systemy samolotu. Konstrukcja samolotu została dodatkowo wzmocniona tak, aby wytrzymać bezpośrednie trafienia pociskami przeciwpancernymi i burzącymi kalibru do 23 mm. Systemy sterowania i systemy hydrauliczne są zdublowane, a w przypadku ich zniszczenia pilot może sterować samolotem ręcznie. W samolocie zainstalowano cztery, samo-uszczelniające się zbiorniki paliwa, które zabezpieczają przed powstanie pożaru.

/ 9A-10 doleci nawet ze zniszczonymi skrzydłami

Obraz
© Wikimedia Commons CC BY-SA

A-10 ma wyjątkowo dużą powierzchnię skrzydeł jak na tak mały samolot, ma to spełnić kilka zadań. Po pierwsze duża powierzchnia nośna pozwala latać z małą prędkością przy wysokich zdolności manewrowych. Po drugie samolot może startować i lądować z krótkich pasów startowych na lotniskowcach, a także na improwizowanych, zniszczonych i nieprzygotowanych pasach. Starty i lądowania są także możliwe na prostych odcinkach dróg i autostrad. Duża powierzchnia skrzydeł umożliwia też bezpieczny powrót samolotu do bazy w przypadku częściowego ich zniszczenia.

/ 9A-10 Thunderbolt II - uzbrojenie

Obraz
© PAP

Podstawowym uzbrojeniem A-10 jest działo 30 mm GAU8/A Avenger, jednak to nie jedyna broń, którą pilot ma do swojej dyspozycji. Na 8 węzłach podskyrzdłowych guźca mogą zostać zamontowane bomby swobodnego opadania, sterowane przy użyciu kamery telewizyjnej lub naprowadzane laserowo z ziemi, a także rakiety powietrze-powietrze AGM-65 Maverick i AIM-9 Sidewinder.

/ 9A-10 Thunderbolt II ma na koncie tysiące zniszczonych czołgów i wozów opancerzonych

Obraz
© Wikimedia Commons CC BY-SA

Samoloty A-10 dowiodły swojej skuteczności podczas I Wojny w Zatoce Perskiej niszcząc ponad 1000 czołgów, 2000 pojazdów wojskowych i 1200 stanowisk artylerii, i zestrzeliwując dwa irackie śmigłowce. Guźce brały tez udział w wojnie na Bałkanach oraz w konfliktach w Iraku i Afganistanie. Obecnie A-10 są wykonuję misje przeciwko tzw. państwu islamskiemu w Syrii i Iraku.

/ 9A-10 Thunderbolt II może lecieć nawet z jednym silnikiem

Obraz
© Wikimedia Commons CC BY-SA

A-10 został zaprojektowany z myślą o użytkowaniu go w ciężki warunkach, na wysuniętych i improwizowanych lotniskach. Jego budowa umożliwia dokonywanie obsługi i napraw bez specjalistycznych narzędzi i maszyn. Samolot może być naprawiany nawet przy użyciu improwizowanych materiałów, a wiele elementów samolotu zostało zaprojektowane tak, aby można ich było używać zamiennie pomiędzy prawą i lewą stroną maszyny. A-10 może lecieć z jednym działającym silnikiem, połową zniszczonego skrzydła i połową ogona.

/ 9A-10 Thunderbolt II przyszłość

Obraz
© Wikimedia Commons CC BY-SA

Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych planowały używać A-10 do 2028 roku. Po tym terminie guźce miały być zastąpione przez samoloty F-35 Lightning II. Decyzja ta wywołała sporo kontrowersji i w 2016 została bezterminowo zawieszona.

Wybrane dla Ciebie

Rosyjskie drony. W lipcu znaleziono w nich polskie karty SIM
Rosyjskie drony. W lipcu znaleziono w nich polskie karty SIM
Postrzeganie kolorów. Tak odbierają je ludzkie mózgi
Postrzeganie kolorów. Tak odbierają je ludzkie mózgi
Polska technologia poleci na Księżyc. Wcześniej testowano ją na ISS
Polska technologia poleci na Księżyc. Wcześniej testowano ją na ISS
Polska zestrzeliła rosyjskie drony. Rosjanie oskarżają Ukrainę
Polska zestrzeliła rosyjskie drony. Rosjanie oskarżają Ukrainę
Marsjański "żółw". NASA pokazała niezwykłe zdjęcie
Marsjański "żółw". NASA pokazała niezwykłe zdjęcie
Wcześniej mieli z nimi problemy. Teraz kupują 50 samolotów Bajkał
Wcześniej mieli z nimi problemy. Teraz kupują 50 samolotów Bajkał
Atakowali tym Ukrainę 11 godzin. Część z nich przedarła się do Polski
Atakowali tym Ukrainę 11 godzin. Część z nich przedarła się do Polski
Rosyjskie drony nad terytorium Polski. Mamy broń do walki z nimi
Rosyjskie drony nad terytorium Polski. Mamy broń do walki z nimi
Samolot NATO lata nad Polską. To sprzęt dozoru przestrzeni powietrznej
Samolot NATO lata nad Polską. To sprzęt dozoru przestrzeni powietrznej
Rosyjskie drony w Polsce. Dlaczego trudno je wykryć?
Rosyjskie drony w Polsce. Dlaczego trudno je wykryć?
Trwają poszukiwania dronów. Dowództwo Operacyjne opublikowało komunikat
Trwają poszukiwania dronów. Dowództwo Operacyjne opublikowało komunikat
Atakują nimi Ukrainę. Czym są drony Gerbera?
Atakują nimi Ukrainę. Czym są drony Gerbera?