Stratolaunch - największy samolot świata niemal gotowy

Paul Allen, jeden z ojców założycieli, który wspólnie z Billem Gatesem stworzyli Microsoft, ogłosił że prace nad największym samolotem, jaki kiedykolwiek powstał na ziemi dobiegają końca. To prawdziwy gigant, który nie ma sobie równych.

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Do tej pory wśród samolotów pasażerskich niepodzielnie króluje Airbus A380. a wśród maszyn typu cargo An-225 Mirya. Jednak nawet one, pomimo swoich potężnych rozmiarów, nie mogą się równać z maszyną Stratolaunch. Ta została bowiem zaprojektowana jako samolot „nosiciel”, którego głównym celem będzie wynoszenie w powietrze rakiet kosmicznych. Dzięki temu, że rakiety nie będą musiały samodzielnie startować z ziemi, znacząco można obniżyć ich masę, a zaoszczędzone w ten sposób kilogramy, przynajmniej w części, zastąpić ładunkiem.

Aby móc wynosić w powietrze rakiety kosmiczne, potrzeba naprawdę potężnej maszyny. Stratolaunch ma zatem aż 11. metrów rozpiętości skrzydeł i zasilany jest sześcioma silnikami o ciągu 265-282 kN (są podobne do tych, które montowane są w „garbatym” Boeingu 747). Taka moc musi unieść w powietrze samolot wraz z doczepioną do niego rakietą, które łącznie ważą aż 540 ton. Równie imponująca jest droga startowa, jakiej potrzebuje maszyna – aż 3,7 km, co jest wartością dużo większą, niż potrzebuje A380 czy An-225. Całość zyskała konstrukcję opartą na dwóch kadłubach, pomiędzy którymi mocowany jest kosmiczny ładunek.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

Według Paula Allena projekt jest w zadzie ukończony i wchodzi w fazę testów naziemnych. Na początku będą to podstawowe próby związane z uruchamianiem silników, kołowaniem i sprawdzaniem działania wszystkich systemów. Po ich pomyślnym przejściu maszyna po raz pierwszy wzbije się w powietrze, co jest planowane jeszcze na ten rok.

Co ciekawe, samolot jest tak skonstruowany, aby móc przenosić rakiety tworzone przez Elona Muska i jego firmę SpaceX. Cały projekt wpisuje się w trend poszukiwania najlepszych rozwiązań, które mogą zastąpić wycofane ze służby wahadłowce, a jednocześnie będą ekonomicznie opłacalne. Start rakiety z pokładu samolotu jest znacznie tańszy niż z ziemi, co, nawet uwzględniając koszt opracowania i budowy samolotu, ma być opłacalne dla firmy jak i jej klientów.

jb

Źródło artykułu: WP Tech

Wybrane dla Ciebie

Wszechświat ma pamięć? Nowa teoria na to wskazuje
Wszechświat ma pamięć? Nowa teoria na to wskazuje
Dezinformacja na TikToku. Ekoinfluencerzy wprowadzają w błąd
Dezinformacja na TikToku. Ekoinfluencerzy wprowadzają w błąd
Nowe badania. Psy rozumieją słowa podobnie jak dzieci
Nowe badania. Psy rozumieją słowa podobnie jak dzieci
Nowy raport. Fale upałów i wzrost poziomu mórz
Nowy raport. Fale upałów i wzrost poziomu mórz
Postawili F-35 w stan gotowości. Będą pomagać w ochronie Polski
Postawili F-35 w stan gotowości. Będą pomagać w ochronie Polski
Rośnie w polskich lasach. Rekordzista to największy organizm świata
Rośnie w polskich lasach. Rekordzista to największy organizm świata
Szukali jej od dawna. Odkryli dopiero teraz
Szukali jej od dawna. Odkryli dopiero teraz
Dziesiątki czołgów T-72. Jednak oddadzą je Ukrainie?
Dziesiątki czołgów T-72. Jednak oddadzą je Ukrainie?
Uderzyła w Australię 11 milionów lat temu. A gdzie jest krater?
Uderzyła w Australię 11 milionów lat temu. A gdzie jest krater?
Nowoczesny system antydronowy. Zbudowali go sobie sami
Nowoczesny system antydronowy. Zbudowali go sobie sami
Czy można uciec z symulacji? Naukowcy analizują możliwości
Czy można uciec z symulacji? Naukowcy analizują możliwości
Tajemnica grobu Czyngis-chana. Co nauka mówi o jego miejscu pochówku?
Tajemnica grobu Czyngis-chana. Co nauka mówi o jego miejscu pochówku?