Giganci przestworzy. Największe statki powietrzne w historii

Obraz
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC0
Bolesław Breczko

/ 8Sterowiec Hindenburg. Duma nazistowskich Niemiec

Obraz
© Wikimedia Commons CC0

Długość: 245 m
Średnica: 41 m
Masa własna: 97,5 tony

Sterowiec Hindenburg, zanim zakończył swój żywot w ogromnej kuli ognia, był prawdziwym gigantem na niebie. Miał 245 metrów długości, to więcej niż dwa pełnowymiarowe boiska piłkarskie, i 41 metrów wysokości, to mniej więcej wysokość na jakiej znajduje się 12 piętro. Zbudowany w 1936 roku ogromny sterowiec woził podróżnych przez Atlantyk. Mógł jednorazowo zabrać na pokład 72 pasażerów i 61 członków załogi. Co ciekawe podróżni byli zakwaterowani nie w podwieszanych gondolach a w pomieszczeniach znajdujących się wewnątrz sterowca. 6 maja 1937 roku w Lakehurst w stanie New Jersey, Hindenburg spłonął podczas cumowania na lotnisku. Najprawdopodobniejszą przyczyną tragedii było zapalenie się wodoru wydobywającego się z uszkodzonego zbiornika przez iskrę którą przeskoczyła z naelektryzowanego poszycia sterowca na metalową konstrukcję. W katastrofie zginęło 13 pasażerów i 22 członków załogi. Po tym zdarzeniu zaprzestano używania sterowców w celach turystycznych i częściowo zrezygnowano z ich dalszego rozwijania.

/ 8Airlander 10. Zwany również "latającym tyłkiem"

Obraz
© 123RF.COM

Długość: 92 m
Rozpiętość skrzydeł: 43,5 m
Wysokość: 20 m
Masa własna: 20 ton

Airlander 10 jest największym obecnie używanym statkiem powietrznym. Wypełniony niepalnym helem może wznieść się na wysokość ponad 6 kilometrów i może pozostać w powietrzu nawet 2 tygodnie. Tak jak większość niezwykłych projektów tak samo i ten został rozpoczęty na zamówienie armii Stanów Zjednoczonych, która szukała platformy dla systemów łączności i rozpoznania. W 2013 amerykańskie siły zbrojne zrezygnowały z kontynuowania projektu, a hybrydowy statek powietrzny wrócił do brytyjskiego wykonawcy Hyrbid Air Vehicles. Następnie pojazd został przerobiony na wersję cywilną i otrzymał nazwę Airlander 10. Teraz prowadzone są loty testowe, jeden z nich zakończył się wyjątkowo mało dramatyczną katastrofą, gdy statek powietrzny "spadł" na pole w Anglii.

/ 8Radziecka gigantomania, czyli Atonow An-225 "Mriya". Miał transportować na grzbiecie promy kosmiczne

Obraz
© PAP/EPA | Deml Ondrej

Długość: 84 m
Rozpiętość skrzydeł: 88,4 m
Wysokość :18 m
Masa własna: 275 ton

Ukraiński An-225 Mrija (pol. marzenie) to największy i najcięższy na samolot na świecie. Jedyny egzemplarz jaki zbudowano lata w barwach linii Antov Airlines i służy do przewożenia bardzo dużych i ciężkich ładunków. Ten mierzący 84 metry długości kolos może wziąć na pokład ładunek o wadze 250 ton. An-225 kilkukrotnie lądował na polskich lotniskach. W 2003 w Poznaniu dostarczył elementy linii produkcyjnej o masie 128 ton, a w 2005 w Katowicach zabrał na pokład 3 śmigłowce. W jego ładowni mógłby zmieścić się cały kadłub samolotu Boeing 737.

/ 8Hughes H-4 Hercules

Obraz
© Domena publiczna

Długość: 66,7 m
Rozpiętość skrzydeł: 97,5 m
Wysokość: 24,2 m
Masa własna: 113 ton

Hughes H-4 Hercules to amerykańska "latająca łódź" czyli statek powietrzny latający nisko nad lustrem wody. Hughes H-4 Hercules był w całości zbudowany z drewna brzozowego. Według oryginalnego pomysłu Miał być alternatywą dla transportu transatlantyckiego w czasie drugiej wojny światowej gdy niemieckie łodzie podwodne zadawały amerykańskim statkom ogromne straty. W założeniach mógłby przewozić 750 żołnierzy lub 2 czołgi Sherman. Jednak jego budowa przeciągała się na tyle, że pierwszy i jedyny egzemplarz ukończono dopiero 2 lata po zakończeniu wojny. Podczas jedynego lotu próbnego samolot przeleciał ponad półtora kilometra na wysokości 20 metrów. Projekt Hughes H-4 Hercules nie był dalej kontynuowany. Jedyny egzemplarz samolotu nie wzbił się już więcej w powietrze, ale był utrzymywany w gotowości do lotu aż do momentu śmierci jego projektanta w 1976 roku. Teraz znajduje się w muzeum lotnictwa w stanie Oregon.

/ 8Lockheed C-5 Galaxy

Obraz
© Wikimedia Commons - Uznanie Autorstwa CC BY

Długość: 75 m
Rozpiętość skrzydeł: 68 m
Wysokość: 19,5 m
Masa własna: 172 tony

Największy samolot Sił Powietrznych USA ma ładownię długą na ponad 35 metrów i zmieszczą się w nim śmigłowce szturmowe, mniejsze samoloty a nawet czołgi M1 Abrams. Zdolny do przeniesienia 130 ton ładunku C-5 Galaxy jest używany do przerzucania ciężkiego sprzętu wojskowego w rejony, w których amerykańskie siły zbrojne prowadzą operacje.

/ 8Airbus A380-800. Największy pasażerski

Obraz
© Wikimedia Commons CC BY-SA | Lasse Fuss

Długość: 72,7 m
Rozpiętość skrzydeł: 79 m
Wysokość 24 m
Masa własna 276 ton

Airbus A380-800 to największy samolot pasażerski świata. Wszędzie gdzie się pojawi wzbudza ogromne zainteresowanie o czy mogliśmy się przekonać gdy w lutym br. A380 w barwach linii Emirates wylądował na lotnisku Chopina w Warszawie. Dwupoziomowy samolot może pomieścić nawet 853 osoby przy ustawieniu foteli w konfiguracji w klasie ekonomicznej. To o 30 proc. więcej niż największy Jumbo Jet Boeing 747-8.

/ 8Boeing 747-8

Obraz
© Lufthansa

Długość: 76 m
Rozpiętość skrzydeł: 68,4 m
Wysokość: 19,4 m
Masa własna: 220 ton

Do dziś Jumbo Jety, czyli Boeingi 747, przewiozły ponad 3,5 miliarda pasażerów. Ten jeden z najpopularniejszych samolotów pasażerskich z lotnisk całego świata już od 47 lat. Najnowsza wersja Boeing 747-8 to najdłuższy samolot pasażerski (4 metry dłuższy od A380). Dzięki zastosowaniu lekkich materiałów, zużycie paliwa w Boeingu 747-8 ma być o 11 proc. niższe niż w konkurencyjnej maszynie Airbusa.

/ 8Antonov An-124

Obraz
© Wikimedia Commons - Uznanie Autorstwa CC BY

Antonov An-124 to "mniejszy" brat gigantycznego An-225. Chociaż jest mniejszy to nie znaczy, że jest mały przy długości 69 metrów, rozpiętośći ponad 70 i udźwigu do 150 ton An-124 to jeden z największych samolotów świata. Dziś po niebie lata 55 egzemplarzy tych maszyn, głównie w barwach Sił Powietrznych Rosji, ale także jako cywilne transportowce. Na początku roku An-124 wylądował na lotnisku w Łodzi, gdzie odbierał śmigłowiec szturmowy Mi-24 przeznaczony dla sił zbrojnych Senegalu.

Wybrane dla Ciebie

Akeron MBT 120. Kierowana broń dalekiego zasięgu dla czołgów
Akeron MBT 120. Kierowana broń dalekiego zasięgu dla czołgów
Rewolucyjny system ISR Cell od ICEYE. Dostęp do danych w ciągu minut
Rewolucyjny system ISR Cell od ICEYE. Dostęp do danych w ciągu minut
To może być ślad życia na Marsie. NASA potwierdza odkrycie szczególnych minerałów
To może być ślad życia na Marsie. NASA potwierdza odkrycie szczególnych minerałów
Idealny bat na rosyjskie drony. Tej broni potrzebują polskie F-16
Idealny bat na rosyjskie drony. Tej broni potrzebują polskie F-16
Rosja ulepsza rakiety. Iskandery zyskały nowe czujniki
Rosja ulepsza rakiety. Iskandery zyskały nowe czujniki
Najpotężniejszy laser w USA z rekordową mocą. To niebywałe osiągnięcie
Najpotężniejszy laser w USA z rekordową mocą. To niebywałe osiągnięcie
Aerostaty Barbara dla Polski. Incydent z dronami pokazał, jak bardzo są potrzebne
Aerostaty Barbara dla Polski. Incydent z dronami pokazał, jak bardzo są potrzebne
Pojawiły się nad Polską. To gigantyczne maszyny z USA
Pojawiły się nad Polską. To gigantyczne maszyny z USA
Tym zwalczano rosyjskie drony. Jest oficjalne potwierdzenie
Tym zwalczano rosyjskie drony. Jest oficjalne potwierdzenie
Odkryli skarby z bitwy morskiej. Hełm Montefortino u wybrzeży Sycylii
Odkryli skarby z bitwy morskiej. Hełm Montefortino u wybrzeży Sycylii
Rosyjskie drony nad Polską. Tym były zwalczane
Rosyjskie drony nad Polską. Tym były zwalczane
Potrzebują modernizacji. Ukrainiec o tamtejszej obronie powietrznej
Potrzebują modernizacji. Ukrainiec o tamtejszej obronie powietrznej