Giganci przestworzy. Największe statki powietrzne w historii
Długość: 245 m
Średnica: 41 m
Masa własna: 97,5 tony
Sterowiec Hindenburg, zanim zakończył swój żywot w ogromnej kuli ognia, był prawdziwym gigantem na niebie. Miał 245 metrów długości, to więcej niż dwa pełnowymiarowe boiska piłkarskie, i 41 metrów wysokości, to mniej więcej wysokość na jakiej znajduje się 12 piętro. Zbudowany w 1936 roku ogromny sterowiec woził podróżnych przez Atlantyk. Mógł jednorazowo zabrać na pokład 72 pasażerów i 61 członków załogi. Co ciekawe podróżni byli zakwaterowani nie w podwieszanych gondolach a w pomieszczeniach znajdujących się wewnątrz sterowca. 6 maja 1937 roku w Lakehurst w stanie New Jersey, Hindenburg spłonął podczas cumowania na lotnisku. Najprawdopodobniejszą przyczyną tragedii było zapalenie się wodoru wydobywającego się z uszkodzonego zbiornika przez iskrę którą przeskoczyła z naelektryzowanego poszycia sterowca na metalową konstrukcję. W katastrofie zginęło 13 pasażerów i 22 członków załogi. Po tym zdarzeniu zaprzestano używania sterowców w celach turystycznych i częściowo zrezygnowano z ich dalszego rozwijania.
Airlander 10. Zwany również "latającym tyłkiem"
Długość: 92 m
Rozpiętość skrzydeł: 43,5 m
Wysokość: 20 m
Masa własna: 20 ton
Airlander 10 jest największym obecnie używanym statkiem powietrznym. Wypełniony niepalnym helem może wznieść się na wysokość ponad 6 kilometrów i może pozostać w powietrzu nawet 2 tygodnie. Tak jak większość niezwykłych projektów tak samo i ten został rozpoczęty na zamówienie armii Stanów Zjednoczonych, która szukała platformy dla systemów łączności i rozpoznania. W 2013 amerykańskie siły zbrojne zrezygnowały z kontynuowania projektu, a hybrydowy statek powietrzny wrócił do brytyjskiego wykonawcy Hyrbid Air Vehicles. Następnie pojazd został przerobiony na wersję cywilną i otrzymał nazwę Airlander 10. Teraz prowadzone są loty testowe, jeden z nich zakończył się wyjątkowo mało dramatyczną katastrofą, gdy statek powietrzny "spadł" na pole w Anglii.
Radziecka gigantomania, czyli Atonow An-225 "Mriya". Miał transportować na grzbiecie promy kosmiczne
Długość: 84 m
Rozpiętość skrzydeł: 88,4 m
Wysokość :18 m
Masa własna: 275 ton
Ukraiński An-225 Mrija (pol. marzenie) to największy i najcięższy na samolot na świecie. Jedyny egzemplarz jaki zbudowano lata w barwach linii Antov Airlines i służy do przewożenia bardzo dużych i ciężkich ładunków. Ten mierz ący 84 metry długości kolos może wziąć na pokład ładunek o wadze 250 ton. An-225 kilkukrotnie lądował na polskich lotniskach. W 2003 w Poznaniu dostarczył elementy linii produkcyjnej o masie 128 ton, a w 2005 w Katowicach zabrał na pokład 3 śmigłowce. W jego ładowni mógłby zmieścić się cały kadłub samolotu Boeing 737.
Hughes H-4 Hercules
Długość: 66,7 m
Rozpiętość skrzydeł: 97,5 m
Wysokość: 24,2 m
Masa własna: 113 ton
Hughes H-4 Hercules to amerykańska "latająca łódź" czyli statek powietrzny latający nisko nad lustrem wody. Hughes H-4 Hercules był w całości zbudowany z drewna brzozowego. Według oryginalnego pomysłu Miał być alternatywą dla transportu transatlantyckiego w czasie drugiej wojny światowej gdy niemieckie łodzie podwodne zadawały amerykańskim statkom ogromne straty. W założeniach mógłby przewozić 750 żołnierzy lub 2 czołgi Sherman. Jednak jego budowa przeciągała się na tyle, że pierwszy i jedyny egzemplarz ukończono dopiero 2 lata po zakończeniu wojny. Podczas jedynego lotu próbnego samolot przeleciał ponad półtora kilometra na wysokości 20 metrów. Projekt Hughes H-4 Hercules nie był dalej kontynuowany. Jedyny egzemplarz samolotu nie wzbił się już więcej w powietrze, ale był utrzymywany w gotowości do lotu aż do momentu śmierci jego projektanta w 1976 roku. Teraz znajduje się w muzeum lotnictwa w stanie Oregon.
Lockheed C-5 Galaxy
Długość: 75 m
Rozpiętość skrzydeł: 68 m
Wysokość: 19,5 m
Masa własna: 172 tony
Największy samolot Sił Powietrznych USA ma ładownię długą na ponad 35 metrów i zmieszczą się w nim śmigłowce szturmowe, mniejsze samoloty a nawet czołgi M1 Abrams. Zdolny do przeniesienia 130 ton ładunku C-5 Galaxy jest używany do przerzucania ciężkiego sprzętu wojskowego w rejony, w których amerykańskie siły zbrojne prowadzą operacje.
Airbus A380-800. Największy pasażerski
Długość: 72,7 m
Rozpiętość skrzydeł: 79 m
Wysokość 24 m
Masa własna 276 ton
Airbus A380-800 to największy samolot pasażerski świata. Wszędzie gdzie się pojawi wzbudza ogromne zainteresowanie o czy mogliśmy się przekonać gdy w lutym br. A380 w barwach linii Emirates wylądował na lotnisku Chopina w Warszawie. Dwupoziomowy samolot może pomieścić nawet 853 osoby przy ustawieniu foteli w konfiguracji w klasie ekonomicznej. To o 30 proc. więcej niż największy Jumbo Jet Boeing 747-8.
Boeing 747-8
Długość: 76 m
Rozpiętość skrzydeł: 68,4 m
Wysokość: 19,4 m
Masa własna: 220 ton
Do dziś Jumbo Jety, czyli Boeingi 747, przewiozły ponad 3,5 miliarda pasażerów. Ten jeden z najpopularniejszych samolotów pasażerskich z lotnisk całego świata już od 47 lat. Najnowsza wersja Boeing 747-8 to najdłuższy samolot pasażerski (4 metry dłuższy od A380). Dzięki zastosowaniu lekkich materiałów, zużycie paliwa w Boeingu 747-8 ma być o 11 proc. niższe niż w konkurencyjnej maszynie Airbusa.
Antonov An-124
Antonov An-124 to "mniejszy" brat gigantycznego An-225. Chociaż jest mniejszy to nie znaczy, że jest mały przy długości 69 metrów, rozpiętośći ponad 70 i udźwigu do 150 ton An-124 to jeden z największych samolotów świata. Dziś po niebie lata 55 egzemplarzy tych maszyn, głównie w barwach Sił Powietrznych Rosji, ale także jako cywilne transportowce. Na początku roku An-124 wylądował na lotnisku w Łodzi, gdzie odbierał śmigłowiec szturmowy Mi-24 przeznaczony dla sił zbrojnych Senegalu.