Zobacz listę niewiarygodnych sklepów w Sieci
Komisja Europejska opublikowała wyniki dochodzenia przeprowadzonego w sprawie nieuczciwych praktyk stosowanych przez portale internetowe sprzedające sprzęt elektroniczny. Pod lupę wzięto 369 witryn, dobieranych pod względem wielkości oraz skarg składanych przez klientów, a działających we wszystkich państwach członkowskich UE oraz w Islandii i Norwegii.
Spośród e-sklepów poddanych obserwacji w ponad połowie przypadków (55%) stwierdzono naruszenia przynajmniej jednej z trzech regulacji: dyrektywy o sprzedaży na odległość, dyrektywy o handlu elektronicznym oraz dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych. Główne zarzuty stawiane sprzedawcom to:
- wprowadzające w błąd informacje dotyczące praw konsumenta (66% stron internetowych wykazujących nieprawidłowości). Kupujący albo nie byli wcale informowani, albo zostali źle poinformowani o prawie do zwrotu (możliwości anulowania zamówienia wykonanego na odległość w przeciągu minimum 7 dni i zwrotu produktu bez podawania przyczyny);
- wprowadzające w błąd informacje dotyczące pełnej ceny (45% stron internetowych wykazujących nieprawidłowości). W witrynach brakowało informacji o dodatkowych kosztach dostawy lub były one trudne do znalezienia. Dodawano je dopiero na ostatnim etapie płatności;
- brakujące lub niepełne dane kontaktowe sprzedawcy (33. stron internetowych wykazujących nieprawidłowości). Nie zamieszczano danych dotyczących nazwy sprzedawcy, adresu siedziby lub adresu e-mailowego, co utrudniało kontakt w przypadku reklamacji.
Pełna lista sprzedawców objętych dochodzeniem będzie publikowana stopniowo na osobnej stronie WWW. Na razie takie zestawienia przedstawiły Islandia, Łotwa i Norwegia. Wiadomo, że wśród kontrolowanych e-sklepów znalazło się dziesięć polskich, niewymienionych jeszcze z nazwy witryn; osiem spośród nich ma podlegać dalszej kontroli.
Obecnie pora na ruch ze strony krajowych agencji chroniących prawa konsumenta (czyli w przypadku Polski –. Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów). Te skontaktują się ze sprzedawcami i poproszą o wyjaśnienie lub skorygowanie stwierdzonych problemów. Niezastosowanie się do unijnych przepisów może prowadzić do podjęcia kroków prawnych, których następstwem będą grzywny, a nawet zamknięcie serwisu.
Wartość sprzedaży detalicznej sprzętu elektronicznego prowadzonej w Europie za pośrednictwem sklepów internetowych osiągnęła około 6,8 miliarda euro (dane z 2007 roku). Niemal jedna czwarta konsumentów w EU, którzy kiedykolwiek dokonali zakupy przez Internet, nabyła sprzęt elektroniczny. Ponad jedna trzecia skarg dotyczących sprzedaży internetowej, które wpłynęły w 2007 roku do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich dotyczyła właśnie takich urządzeń.
wydanie internetowe www.heise-online.pl