Zmiana czasu 2020 na letni. Jak to wpływa na zdrowie? Naukowcy nie są zgodni

Zmiana czasu 2020 na letni. Jak to wpływa na zdrowie? Naukowcy nie są zgodni
28.02.2020 12:48
Zmiana czasu 2020 na letni. Jak to wpływa na zdrowie? Naukowcy nie są zgodni
Źródło zdjęć: © iStock.com

Zmiana czasu z zimowego na letni już pod koniec przyszłego miesiąca. Naukowcy nie są zgodni co do tego, jak przesunięcie wskazówek zegara wpływa na nasze zdrowie, jednak wielu jest zgodnych, że możemy spodziewać się dyskomfortu.

Zmiana czasu z zimowego na letni w 2020 roku będzie miała miejsce z 28 na 29 marca przestawimy wskazówki zegara o godzinę do przodu (z 2:00 na 3:00). Oznacza to, że będziemy spać godzinę krócej. Zgodnie z dyskusjami prowadzonymi w Parlamencie Europejskim może to być ostatnia zmiana czasu, jaka nas czeka.

Na razie decyzja jeszcze nie zapadła, jednak dyskusja na temat tego, czy zmiana czasu w ogóle jest potrzebna trwa od wielu lat. Większość osób przyznaje, że o wiele lepiej czuje się, kiedy obowiązuje czas letni. Czy jednak są ku temu podstawy naukowe, czy to tylko subiektywne odczucia?

Zobacz też: Koniec ze zmianą czasu. "To nie ma ekonomicznego sensu"

Niestety specjaliści nie są zgodni, co do tego, jak zmiana czasu wpływa na nasze samopoczucie. Wiele badań prowadzi do sprzecznych lub wykluczających się wniosków, więc ciężko jest jednoznacznie stwierdzić, na ile odczujemy, że śpimy godzinę krócej.

Wprowadzenie czasu zimowego i letniego miało niegdyś przede wszystkim znaczenie ekonomiczne, ale dzisiaj podważa się zasadność przestawiania zegarków. Po zmianie czasu wiele osób skarży się za to na:

  • problemy z zasypianiem
  • męczący ból głowy
  • rozdrażnienie
  • podwyższenie ciśnienia.

Naukowcy nie znaleźli jednak bezpośrednich dowodów, żeby zmiana czasu negatywnie (lub pozytywnie) wpływała na człowieka. Jednak zalecają w weekend, by weekend zmiany czasu:

  • nie sięgać po energetyki i inne napoje pobudzające
  • nie kłaść się spać zbyt późno (ani za wcześnie)
  • zadbać o właściwą higienę snu (zrelaksować się oraz nie siedzieć zbyt długo przez urządzeniami elektrycznymi)
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)