Ziemia widziana inaczej. Zobacz ją w 360 stopniach
Insta360 X2 to niewielkich rozmiarów kamera, która jest w stanie rejestrować wideo w 360 stopniach. Ma to wiele intrygujących zastosowań na Ziemi, ale producent pomyślał, że jeszcze ciekawsze może być wykorzystanie jej w kosmosie. Postanowił to sprawdzić i – sądząc po opublikowanych materiałach – miał w tym słuszność.
01.12.2023 | aktual.: 01.12.2023 12:41
Na początku 2023 r. firma Insta360 wysłała dwie kamery z 360-stopniowymi obiektywami na niską orbitę okołoziemską w ramach prywatnej misji kosmicznej. Tego typu pomysł został zrealizowany po raz pierwszy w historii. Pierwsze zdjęcia i filmy rzeczywiście pozwalają spojrzeć na naszą planetę i otaczającą ją przestrzeń kosmiczną w inny sposób.
Pierwsze kamery 360 stopni w kosmosie
Aby zrealizować ten projekt kamery musiały wytrzymać ekstremalne temperatury (na wysokości 500 km nad powierzchnią Ziemi wahają się między -70 a 50 stopniami Celsjusza). Do tego musiały wykazać się odpornością na bardzo dużą dawkę promieniowania, a także wstrząsy i wibracje towarzyszące startowi rakiety.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W realizacji pomogły firmy Media Storm i Spacety. Wspólnymi siłami dostosowano kamerę do trudnych warunków panujących w przestrzeni kosmicznej. Zmodyfikowano między innymi obiektyw, płytę główną, obudowę i układy uszczelniające, a całość pokryto złotą folią dla ochrony przed promieniowaniem.
Zupełnie nowe spojrzenie na Ziemię (i jej otoczenie)
360-stopniowe zdjęcia i filmy, jakie powstały dzięki kamerom Insta360, pozwalają przyjrzeć się Ziemi w całej okazałości. Pokazują także, że gwiazdy i galaktyki są w przestrzeni kosmicznej doskonale widoczne. Na standardowych zdjęciach trudno to zauważyć, ze względu na koncentrację na najjaśniejszych obiektach w niewielkiej odległości.
Na marginesie warto dodać, że nowa generacja kamery – Insta360 X3 – znalazła się w rankingu najlepszych kamer sportowych serwisu benchmark.pl, wraz z innym modelem tego producenta: Insta360 One RS Twin Edition oraz kilkoma produktami konkurencyjnych marek.
Wojciech Kulik, dziennikarz Wirtualnej Polski