Zielone światło? Hakerzy mogą je mieć na zawołanie

Każdy kierowca chciałby mieć pilota, za sprawą którego światło błyskawicznie zmieniałoby się z irytującej czerwieni na kojącą oczy zieleń. Tymczasem najnowsze badanie udowadnia, że hakowanie świateł jest nie tylko możliwe, ale również zaskakująco łatwe.

Obraz
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons

„Nasze ataki pokazują, że przeciwnik może kontrolować infrastrukturę ruchu, żeby spowodować zakłócenia, pogorszyć bezpieczeństwo lub zyskać przewagę w nieuczciwy sposób”. - ostrzegają naukowcy z Uniwersytetu Michigan.
Kiedy automatyczna sygnalizacja wkroczyła do Stanów pod koniec XIX w., każdy sygnalizator operował mechanicznie jako samodzielna jednostka. Z upływem czasu i postępem technicznym zarządzanie światłami przejęły komputery, często podłączone bezprzewodowo do całej sieci sygnalizacyjnej z jednym serwerem centralnym czuwającym nad wszystkim. Wprawdzie te innowacje pozwalają na lepszą koordynację świateł, ale pozostawiają spore pole manewru hakerom, którzy nie potrzebują już dobierać się fizycznie do konkretnego sygnalizatora, żeby nim sterować.

Stosując komputery komunikujące się na tej samej częstotliwości co sygnalizatory, ekipa badaczy była w stanie przechwytywać komunikaty wewnątrz sieci i wydawać własne polecenia. W ten sposób odkryto, że system był kiepsko zabezpieczony. Komunikacja pomiędzy sygnalizatorami i serwerem przebiegała bez śladu jakiegokolwiek szyfrowania, a co więcej, hasła do każdego urządzenia były domyślne. Oznacza to, że każdy kto ściągnie instrukcję obsługi z internetu jest w stanie uzyskać do nich dostęp, jeśli tylko jest na tyle inteligentny, żeby znaleźć odpowiednią stronę. „Słabości, które odkryliśmy w infrastrukturze, nie są winą żadnego urządzenia ani projektu, pokazują raczej systematyczny brak świadomości na temat bezpieczeństwa”. - jak można wyczytać w badaniu.
Zgodnie z wynikami eksperymentów, hakerzy mogą zastosować cały wachlarz ataków na światła. Badacze wymieniają klasyczne ataki DDoS, który unieruchomiłyby wszystkie sygnalizatory, ataki wydłużające czas zapalania określonych świateł, co prowadziłoby do powstawania korków, a sprawcę zamieszania trudno byłoby wykryć oraz przypadki, kiedy ktoś ustawiłby światła tak, żeby przejechać całe miasto na zielonej fali. Ale czy w Polsce sygnalizacja jest lepiej zabezpieczona? To raczej mało prawdopodobne.

Wybrane dla Ciebie

Polski akcent misji IMAP. Nowa era badań kosmicznych
Polski akcent misji IMAP. Nowa era badań kosmicznych
Chiny zestrzeliły meteoryt? Ukraińcy przeanalizowali nagranie
Chiny zestrzeliły meteoryt? Ukraińcy przeanalizowali nagranie
Była na nich woda dłużej niż sądzono. Pomóc mają badania nad asteroidą
Była na nich woda dłużej niż sądzono. Pomóc mają badania nad asteroidą
Ukraiński gigant w Polsce. Nie wiadomo, w jakim celu przyleciał
Ukraiński gigant w Polsce. Nie wiadomo, w jakim celu przyleciał
Ciekawe zjawisko. Księżyc regularnie oddala się od Ziemi
Ciekawe zjawisko. Księżyc regularnie oddala się od Ziemi
Kupowali broń z Rosji i Chin. Nieoczekiwanie zmienili kierunek
Kupowali broń z Rosji i Chin. Nieoczekiwanie zmienili kierunek
Japonia testuje broń przyszłości. Zatopiła statek strzałami z railguna
Japonia testuje broń przyszłości. Zatopiła statek strzałami z railguna
Niezwykły zakątek kosmosu. Gwiazdy powstają dziesięć razy szybciej
Niezwykły zakątek kosmosu. Gwiazdy powstają dziesięć razy szybciej
Wpływał na ich życie. Można wyczytać to w zębach
Wpływał na ich życie. Można wyczytać to w zębach
ORLEN Neptun rozwija terminal w Świnoujściu. Smulders dołącza do grona partnerów
ORLEN Neptun rozwija terminal w Świnoujściu. Smulders dołącza do grona partnerów
Nowa dostawa kluczowych bombowców dla Rosjan. Nie wyglądają najlepiej
Nowa dostawa kluczowych bombowców dla Rosjan. Nie wyglądają najlepiej
iPhone 17 - tyle zapłacisz za wymianę baterii lub ekranu. Apple podał koszty naprawy
iPhone 17 - tyle zapłacisz za wymianę baterii lub ekranu. Apple podał koszty naprawy