Zielona poświata wokół Marsa. Naukowcy widzą to po raz pierwszy

Zielona poświata wokół Marsa. Naukowcy widzą to po raz pierwszy

Zielona poświata wokół Marsa. Naukowcy widzą to po raz pierwszy
Źródło zdjęć: © ESA
18.06.2020 13:27, aktualizacja: 18.06.2020 13:50

Zielona poświata na niebie towarzysząca zorzom polarnym to zjawisko dobrze znane na Ziemi. Na Marsie, mimo że atmosfera planety znacznie różni się od ziemskiej, również pojawił się zielony blask.

Badacze już ponad 40 lat temu przewidzieli, że Mars zacznie emitować zieloną poświatę, jednak przez ten cały czas nie udało się tego zaobserwować. Najnowsze zdjęcia wykonane przez sondę ExoMars i Trace Gas Orbiter pozwoliły w końcu dokonać przełomowego odkrycia.

Obserwacji zielonej poświaty na Marsie dokonał Jean-Claude Girard z Uniwersytetu w Liège w Belgii i jego koledzy. Naukowcy tłumaczą, że jest ona wydzielana przez tlen, który powstaje, gdy promieniowanie słoneczne doprowadza do rozpadu dwutlenku węgla w atmosferze Czerwonej Planety.

I chociaż Ziemia emituje podobny zielony blask, nawet astronauci mają trudności z dostrzeżeniem słabego szmaragdowego odcienia z kosmosu. Poświatę jesteśmy w stanie gołym okiem zaobserwować jedynie w trakcie zórz.

Pomiary przeprowadzone przez zespół wskazują, że duża część blasku pochodzi z tlenu wytwarzanego w dwóch regionach Marsa - 80 i 120 kilometrów nad powierzchnią planety. Sonda zmierzyła intensywność świecenia zarówno w zakresie widzialnym, jak i ultrafioletowym, co pozwoliło naukowcom obliczyć stosunek między nimi.

Ten z kolei, porównano z wynikami otrzymanymi na podstawie ziemskich danych, pozwoli to potwierdzić poprawność obserwacji. Jak na razie Mars jest jedyną planetą, na której potwierdzono występowanie zjawisk podobnych do ziemskiej zorzy polarnej, co czyni to odkrycie jeszcze ważniejszym, z punktu widzenia lepszego zrozumienia kosmosu.

- Obserwacje na Marsie zgadzają się z poprzednimi modelami teoretycznymi, ale wciąż pozostaje wiele różnic w stosunku do tego, co obserwujemy na Ziemi - tłumaczył Gérard. - Musimy dowiedzieć się więcej o tym, jak zachowują się atomy tlenu, co jest niezwykle ważne dla naszego zrozumienia fizyki atomowej i kwantowej.