Zbadali chińskie mumie. Niebywałe, co na nich znaleźli

Badanie chińskich mumii przyniosło zaskakujące odkrycie
Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Mateusz Tomczak

28.09.2024 12:16

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

20 lat temu grupa archeologów dokonała intrygującego odkrycia na cmentarzysku Xiaohe w Tarim Basin, na północnym zachodzie Chin. Na głowach i szyjach kilku mumii znaleziono białą substancję. Najnowsze badania rozwikłały tę tajemnicę – to najstarszy znany ser na świecie.

Mumie z Tarim Basin są datowane na ok. 3300 do 3600 lat, czyli na epokę brązu. Dzięki zaawansowanym technologiom analizy DNA naukowcy potwierdzili, że biała substancja to rodzaj sera. Ekstrakcja mitochondrialnego DNA wykazała obecność DNA krów i kóz oraz materiału genetycznego mikroorganizmów.

Najstarszy ser świata

Ten starożytny ser to ser kefirowy. Podobny do jogurtu, ale o bardziej kwaskowatym smaku i mlecznej konsystencji. Badanie dostarczyło także informacji o bakterii Lactobacillus kefiranofaciens, której współczesne odmiany pochodzą z Rosji i Tybetu.

Zaskakujące jednak, że bakteria odnaleziona w starożytnym serze jest bardziej zbliżona do tybetańskiego szczepu, co podważa dotychczasowe przekonania, że kefir pochodzi z regionu Północnego Kaukazu w Rosji.

– To najstarsza znana próbka sera, jaką kiedykolwiek odkryto na świecie. Produkty spożywcze, takie jak ser, są niezwykle trudne do przechowywania przez tysiące lat, co sprawia, że ​​jest to rzadkie i cenne znalezisko. Badanie starożytnego sera może pomóc nam lepiej zrozumieć dietę i kulturę naszych przodków – mówi Qiaomei Fu z Chińskiej Akademii Nauk.

Naukowcy liczą na kolejne odkrycia

Naukowcy nie są pewni, dlaczego ser znalazł się na ciałach zmarłych. Sugerują jednak, że w ówczesnych czasach mógł być cenionym przysmakiem i być może ofiarowywano zmarłym kultury startowe do produkcji sera w życiu pozagrobowym. Zdaniem badaczy świadczy o tym fakt, że podobne substancje znaleziono już przy kilku mumiach w 10 różnych grobowcach.

– To bezprecedensowe badanie, które pozwala nam obserwować ewolucję bakterii na przestrzeni 3000 lat. Badanie produktów mlecznych daje nam również lepsze zrozumienie życia ludzi w starożytności i ich interakcji ze światem. To dopiero początek, bo dzięki technologii mamy nadzieję odkryć inne, dotąd nieznane artefakty – dodaje Qiaomei Fu.

Wyniki badań chińskich naukowców opublikowano w czasopiśmie "Cell".