Zaskakujące badanie ssaków morskich. Pozwoli zrozumieć zmiany klimatyczne na Arktyce

Zaskakujące badanie ssaków morskich. Pozwoli zrozumieć zmiany klimatyczne na Arktyce
Źródło zdjęć: © East News | FLPA/Bernd Rohrschneider
Karolina Modzelewska

25.02.2020 15:19, aktual.: 26.02.2020 07:16

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Trwające 4-lata badania bioakustyczne odgłosów wydawanych przez ssaki morskie, pomoże naukowcom przenalizować wpływ globalnych zmian klimatu na arktyczne ekosystemy.

Przez 4-lata naukowcy z WCS (Wildlife Conservation Society), Columbia University, Southall Environmental Associates i University of Washington obserwowali ssaki morskie w północnej części Morza Beringa.

Gatunki endemiczne z Arktyki

Eksperci chcieli zrozumieć, w jaki sposób sezonowe zmiany temperatur morskiej wody i poziomu znajdującego się w niej lodu wpływają na populacje pięciu gatunków endemicznych ssaków morskich Arktyki: fok brodatych, białuch arktycznych, wielorybów grenlandzkich, fok pręgowanych, i morsów. Wyniki swoich obserwacji opisali na łamach czasopisma Marine Mammal Science.

- Dane zebrane podczas badania posłużą jako ważny punkt odniesienia dla przyszłego monitorowania skutków zmian klimatu, zmian poziomu lodu morskiego i oczekiwanego wzrostu ilości statków w regionie oraz ich wpływu na rozmieszczenie ssaków morskich – poinformowała Emily Chou, która uczestniczyła w badaniu.

Chou i jej współpracownicy uważają, że to pierwsze badanie, w którym zastosowano całoroczny monitoring akustyki ssaków morskich u wybrzeży wyspy St. Lawrence na Morzu Beringa. W pracach pomagali im m.in. lokalni myśliwi i rybacy.

Długie obserwacje

Obserwacje prowadzono w latach 2012-2016. W ich trakcie naukowcy zarejestrowali ponad 33 000 niepowtarzalnych wokalizacji wielorybów, morsów oraz fok. Ich analiza pozwoliła zauważyć spójny rozkład sezonowy i występowanie wzorców zachowań dla większości badanych gatunków.

Na sezonowość najsilniej wpływała pora roku. Takie wnioski dostarczają ważnych informacji o przestrzenno-czasowym rozmieszczeniu arktycznych gatunków endemicznych na obszarach ważnych biologicznie i kulturowo, w szybko zmieniającym się regionie arktycznym.