Zamiast podróżować wybieramy Internet - wyniki badań
Prawie 2/3 małych i średnich przedsiębiorstw zrezygnowało w 2009 roku z międzynarodowych podróży biznesowych na rzecz alternatywnych sposobów komunikacji – wynika z niezależnego badania przeprowadzonego na zlecenie Skype’a w ośmiu europejskich krajach, w tym w Polsce.
06.01.2010 15:53
Głównymi powodami rezygnacji z podróży biznesowych są cięcia budżetowe w przedsiębiorstwach, ograniczenia czasowe, obawy o zanieczyszczanie środowiska a także, co najbardziej zaskakujące, doświadczenia z nieudanych podróży w przeszłości. Aż 40. przedsiębiorców przyznało, że oni sami lub ich pracownicy odbyli niepotrzebną podróż biznesową za granicę.
Obecnie jedno na cztery małe i średnie przedsiębiorstwa komunikuje się codziennie z zagranicznymi partnerami. W jaki sposób? Najczęściej wybieraną przez ankietowanych alternatywą dla spotkań osobistych jest Skype (49. badanych). Kolejne na liście są wiadomości tekstowe (47%), telekonferencje (40%) i wideokonferencje (32%). Wśród polskich przedsiębiorstw także najpopularniejszy jest Skype. Korzysta z niego aż 66% firm objętych badaniem. Wszystko wskazuje więc na to, że “wideokomunikacja” jest zdecydowanym zwycięzcą w walce z cięciem kosztów na wyjazdy służbowe – już 48% przedsiębiorstw korzysta z niej zamiast podróży.
Według badanych najbardziej efektywnym narzędziem komunikacji w biznesie jest e-mail, a największymi entuzjastami elektronicznej poczty są Polacy (84%). Rosjanie wolą wideorozmowy (50%) i Skype’a (73%). Z kolei Turcy najczęściej wybierają komunikację poprzez sieci społecznościowe (23%). Najbardziej tradycyjni wydają się być Niemcy –. 65% uważa rozmowy głosowe za najskuteczniejsze narzędzie komunikacji.
Najbardziej efektywne narzędzia komunikacyjne (dane dla Polski):
E-mail 84%
Skype 60%
Wideorozmowy 50%
Rozmowy głosowe 38%
Wiadomości tekstowe 35%
Sieci społecznościowe 5%
Inne 4%
A czego w prowadzeniu biznesu na odległość przedsiębiorcy nie lubią? Dla 42. badanych najbardziej uprzykrzająca jest różnica w strefach czasowych. Francuzom, Włochom i Turkom przeszkadzają nudne rozmowy konferencyjne, zaś dla Polaków i Niemców nie ma bardziej irytującej rzeczy, niż spóźniona reakcja w odpowiadaniu na e-maile.
Co najbardziej przeszkadza w prowadzeniu biznesu na odległość? (dane dla Polski)
Opóźnienia w odpowiadaniu na e-maile 61%
Brak zdjęcia osoby, z którą się komunikujemy 38%
Różnica w strefach czasowych 37%
Nudne rozmowy konferencyjne 15%
Żadne z powyższych 10%
Inne 1%
- badanych przedsiębiorców przyznało się do popełnienia faux pas w trakcie komunikacji z międzynarodowymi klientami, dostawcami bądź kolegami. Najwięcej “wpadek” zaliczyli Hiszpanie (11%) i Brytyjczycy (9%). 93% Polaków twierdzi, że nigdy nie popełniło zawodowej gafy. Lepsi od naszych rodaków są tylko Rosjanie (100%).
“W czasach cięcia kosztów na podróże służbowe, przedsiębiorstwa szukają nowych sposobów komunikacji i współpracy. Gdy brakuje regularnych spotkań osobistych, narzędzia umożliwiające budowanie i utrwalanie biznesowych relacji, jednocześnie zaoszczędzające czas i pieniądze, są kluczowym rozwiązaniem. Nie jest więc niespodzianką błyskawicznie rosnąca popularność wideokomunikacji poprzez internet” – mówi Stefan Oberg, wiceprezes Skype for Business. “Jedyny minus komunikacji audio i wideo poprzez internet to łatwość popełnienia faux pas. Zapominanie o wyciszeniu mikrofonu czy wyłączeniu kamery internetowej podczas pracy z domu w pidżamie to powszechne gafy, których wszyscy wolelibyśmy uniknąć!”