Zakaz używania telefonu komórkowego w czasie prowadzenia auta?
Amerykańska organizacja National Safety Council, której celem jest promowanie bezpiecznych zachowań, wezwała władze wszystkich stanów do uchwalenia zakazu korzystania z telefonu komórkowego podczas prowadzenia samochodu. Posługiwanie się tego typu urządzeniem w czasie jazdy stanowi przyczynę 6 procent wypadków drogowych.
W opinii przedstawicieli organizacji National Safety Council, korzystanie z telefonu komórkowego podczas prowadzenia samochodu stwarza zagrożenia porównywalne z piciem alkoholu. Tego typu stwierdzenia znajdują potwierdzenie między innymi w badaniach przeprowadzonych przez brytyjskich specjalistów, o czym informowaliśmy w artykule SMS-y groźniejsze niż alkohol i narkotyki. Zamiłowanie kierowców do rozmów i wysyłania SMS-ów jest przyczyną 6 procent wypadków drogowych. W praktyce przekłada to się na ponad 1. tysięcy poważnych urazów oraz przyczynia się do śmierci 2,6 tys. osób w skali roku. Istotne znaczenie mają także straty finansowe szacowane na 43 miliardy USD.
Według NSC sytuacji nie poprawia w znaczący sposób korzystanie z zestawów głośnomówiących. Rozmowa telefoniczna prowadzi do rozpraszania uwagi kierowcy, a tym samym zwiększa ryzyko kolizji. Skierowanie wniosku do władz stanowych wynika z tego, iż większość przepisów dotyczących kierowców jest uchwalana na tym szczeblu. W 19 stanach obowiązuje już zakaz korzystania z telefonu komórkowego, aczkolwiek dotyczy on wyłącznie nastoletnich kierowców. W sześciu stanach zakaz obejmuje wszystkie osoby prowadzące auta. Dopuszczalne jest w nich jednak użytkowanie zestawu głośnomówiącego.
John Ulczycki, jeden z dyrektorów NSC, podkreśla, że wprowadzeniem nowych rozwiązań powinny być zainteresowane również firmy. Wszelkiego rodzaju wypadki i związane z nimi urazy mogą bowiem prowadzić do wzrostu kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw. 45 procent firm należących do organizacji NSC już wprowadziło tego typu regulacje. W przypadku 85 procent z nich nowe rozporządzenia nie przyczyniły się do spadku wydajności pracowników.
Przedstawiciele branży telekomunikacyjnej uważają natomiast, że karalne powinno być wyłącznie nieodpowiedzialne zachowanie za kierownicą. Telefon komórkowy w aucie, stosowany z umiarem, może być użyteczny choćby w sytuacjach awaryjnych