Zakaz używania telefonu komórkowego w czasie prowadzenia auta?

Zakaz używania telefonu komórkowego w czasie prowadzenia auta?

13.01.2009 10:01, aktual.: 13.01.2009 10:26

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Amerykańska organizacja National Safety Council, której celem jest promowanie bezpiecznych zachowań, wezwała władze wszystkich stanów do uchwalenia zakazu korzystania z telefonu komórkowego podczas prowadzenia samochodu. Posługiwanie się tego typu urządzeniem w czasie jazdy stanowi przyczynę 6 procent wypadków drogowych.

W opinii przedstawicieli organizacji National Safety Council, korzystanie z telefonu komórkowego podczas prowadzenia samochodu stwarza zagrożenia porównywalne z piciem alkoholu. Tego typu stwierdzenia znajdują potwierdzenie między innymi w badaniach przeprowadzonych przez brytyjskich specjalistów, o czym informowaliśmy w artykule SMS-y groźniejsze niż alkohol i narkotyki. Zamiłowanie kierowców do rozmów i wysyłania SMS-ów jest przyczyną 6 procent wypadków drogowych. W praktyce przekłada to się na ponad 1. tysięcy poważnych urazów oraz przyczynia się do śmierci 2,6 tys. osób w skali roku. Istotne znaczenie mają także straty finansowe szacowane na 43 miliardy USD.

Obraz

Według NSC sytuacji nie poprawia w znaczący sposób korzystanie z zestawów głośnomówiących. Rozmowa telefoniczna prowadzi do rozpraszania uwagi kierowcy, a tym samym zwiększa ryzyko kolizji. Skierowanie wniosku do władz stanowych wynika z tego, iż większość przepisów dotyczących kierowców jest uchwalana na tym szczeblu. W 19 stanach obowiązuje już zakaz korzystania z telefonu komórkowego, aczkolwiek dotyczy on wyłącznie nastoletnich kierowców. W sześciu stanach zakaz obejmuje wszystkie osoby prowadzące auta. Dopuszczalne jest w nich jednak użytkowanie zestawu głośnomówiącego.

John Ulczycki, jeden z dyrektorów NSC, podkreśla, że wprowadzeniem nowych rozwiązań powinny być zainteresowane również firmy. Wszelkiego rodzaju wypadki i związane z nimi urazy mogą bowiem prowadzić do wzrostu kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw. 45 procent firm należących do organizacji NSC już wprowadziło tego typu regulacje. W przypadku 85 procent z nich nowe rozporządzenia nie przyczyniły się do spadku wydajności pracowników.

Przedstawiciele branży telekomunikacyjnej uważają natomiast, że karalne powinno być wyłącznie nieodpowiedzialne zachowanie za kierownicą. Telefon komórkowy w aucie, stosowany z umiarem, może być użyteczny choćby w sytuacjach awaryjnych

Źródło artykułu:idg.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (3)
Zobacz także