Zagadkowe odkrycie w Polsce. Ma tysiące lat i nie wiadomo, czym jest

Zagadkowe odkrycie w Polsce. Ma tysiące lat i nie wiadomo, czym jest

Znalezisko w Wielkopolsce
Źródło zdjęć: © National Geographic Polska | M. Krzepkowski
Norbert Garbarek
09.01.2024 13:47

Liczy sobie ok. 2700 lat i znajduje się w miejscu oddalonym o 100 km od osady w Biskupinie. Naukowcy znaleźli w Wielkopolsce zagadkową fortecę z VIII wieku p.n.e. – podaje National Geographic Polska.

Forteca znajduje się w pobliżu wielkopolskiego Kościana, w Parku Krajobrazowym im. gen. Dezyderego Chłapowskiego – czytamy. Odkrycia dokonał Artur Golis, który pracuje w Zespole Parków Krajobrazowych Województwa Wielkopolskiego. Mężczyzna nie musiał jednak poruszać się po dużym parku, bowiem w odkryciu pomogła mu zaawansowana technologia.

Liczącą tysiące lat fortecę udało się zidentyfikować dzięki obrazom pochodzącym z lotniczego skanowania wykorzystującego urządzenia typu LiDAR. Przypomnijmy, że metoda badań lidarem polega na odwzorowaniu trójwymiarowych modeli terenu na podstawie promieni laserowych. Choć tę technologię można znaleźć w urządzeniach gospodarstwa domowego (LiDAR znajduje się np. w odkurzaczach automatycznych), jej zastosowanie w archeologii umożliwia naukowcom dokonywanie spektakularnych odkryć, bez konieczności fizycznej obecności w miejscu potencjalnych wykopalisk.

Znalezisko sprzed 2700 lat

Na zobrazowanym przez LiDAR terenie w pobliżu Rogaczewa Wielkiego widoczna jest owalna konstrukcja o długości ok. 150 m i szerokości ok. 50 m – podaje National Geographic Polska. Wewnątrz konstrukcji znalazła się natomiast trapezoidalna struktura.

Po ujawnieniu zagadkowego modelu na skanie 3D, do parku udali się naukowcy. Wykopaliska potwierdziły, że w odległości 100 km od Biskupina znajdowała się kiedyś osada obronna. Z pobranego przez archeologów materiału wynika, że pochodzi ona z tego samego okresu co Biskupin. Założenie zagadkowej osady szacuje się na VIII wiek p.n.e.

– Zaskoczyło nas to, że nie udało się znaleźć ani jednego fragmentu naczynia ceramicznego z czasów funkcjonowania grodu – mówił w rozmowie z National Geographic Polska Marcin Krzepkowski, szef wykopalisk z Fundacji Relicta.

Wykopaliska
Wykopaliska© National Geographic Polska | M. Krzepkowski

Archeolodzy zbadali teren z wykorzystaniem detektora metalu, jednak w trakcie badań ujawniono przede wszystkim przedmioty z epoki nowożytnej. W związku z tym nadal nie wiadomo, jak tysiące lat temu wyglądało wnętrze odkrytego grodziska. Naukowcy nie wiedzą, czemu konkretnie miała też służyć trapezoidalna konstrukcja. – To zagadkowa sprawa. Mam nadzieję, że dalsze badania rozwiążą tę zagadkę – mówił Krzepkowski.

Niewykluczone natomiast, że wraz z postępami w pracach, archeologom uda się wykopać wartościowe dla historii tego miejsca przedmioty. W wykopaliskach mogą też być wykorzystane badania geofizyczne, które mogą pomóc w rozwiązaniu zagadki, do czego służyło znalezisko w pobliżu Rogaczewa Wielkiego.