Żabka wprowadzi nowe technologie. Będą inteligentne półki i kasy rozpoznające produkty
17.09.2018 11:51, aktual.: 17.09.2018 12:53
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W sklepach sieci Żabka mają być wprowadzone prawdziwe innowacje technologiczne. Właściciele sieci zapowiedzieli, że w placówkach zostaną zainstalowane półki ze sztuczną inteligencją i kasy samoobsługowe. Będzie także nowa aplikacja, która dopasuje produkty do potrzeb klienta.
Centrala, która mieści się w Poznaniu, zaprezentowała swoją wizję "sklepów jutra". Prezentacja została zorganizowana z okazji 20-lecia istnienia spółki na polskim rynku. Za najważniejsze założenia funkcjonowania nowych placówek przyjęto skrócenie czasu obsługi klienta, lepsze zaprezentowanie oferty i dopasowanie jej do potrzeb klienta oraz udoskonalenie logistyki.
Z nowych technologii, jakie mają zostać wdrożone do sklepów, zaprezentowano m.in. system analizy produktów i ich cen, półki ze sztuczną inteligencją informujące o dacie ważności wybranego produktu i jego dostępności w placówce, kasy samoobsługowe z zamontowaną wideoweryfikacją produktu oraz aplikację dla klientów i franczyzobiorców (właścicieli każdej poszczególnej placówki).
Dużo uwagi poświęca się aplikacji. Ma ona nie tylko przedstawiać ofertę, ale także dać możliwość stworzenia programu lojalnościowego oraz służyć jako komunikator z klientami. Dzięki niej dostanie się informacje o najlepszych produktach na dany dzień, np. zestawie przekąsek dla kibica z okazji jakiegoś meczu lub gorącej kawie lub czekoladzie na chłodniejszy dzień. Polecane produkty będą też się wyświetlać na witrynach sterowanych przez sztuczną inteligencję.
- Informacje na witrynie będą się samoczynnie zmieniać, dopasowując do sytuacji i klienta dzięki systemowi wykorzystującemu mechanizmy sztucznej inteligencji, który w odpowiedni sposób interpretuje dane z różnych źródeł - na przykład o pogodzie, o porze dnia, o wydarzeniach w okolicy czy szczególnych datach - powiedział Tomasz Blicharski, wiceprezes Żabka Polska, który jest odpowiedzialny za technologie w firmie.
Inteligentne półki mają od razu rozpoznawać produkt wybrany przez klienta i przedstawiać jego dane na specjalnym ekranie. Czujniki zamontowane na półkach mają też rozpoznawać klienta i na ekranach prezentować produkty dopasowane do jego potrzeb, preferencji oraz dedykowanej oferty. Franczyzobiorca będzie też dostawał informację o wybieranych przez klientów produktach oraz ich stanach - ma to pomóc w planowaniu dostaw do sklepu.
Testowane są również kasy samoobsługowe, które nie wymagają żadnego skanowania kodów kreskowych. Urządzenie będzie rozpoznawać produkty po obrazie - wystarczy zakupy położyć w odpowiednim do tego miejscu. Płatności będzie można dokonywać przez kasę samoobsługową lub aplikację.
W tej chwili technologie są jeszcze w fazie testów w laboratoriach, zaś aplikacja sprawdzana jest w stu sklepach na terenie całej Polski. Wprowadzenie nowych rzeczy w życie planowane jest na 2019 rok. Za ich stworzenie i wdrożenie odpowiedzialna jest firma Microsoft, która odpowiada też za wizję, propozycję rozwiązań, wybór podwykonawców i partnerów oraz kontakt z nimi.
Sieć sklepów Żabka istnieje w Polsce od 1998 roku. Aktualnie w naszym kraju działa 5215 placówek.