Z Zakopanego nad morze w mniej niż 50 minut? Możesz pomóc w budowie polskiej kapsuły Hyperloop
Choć pomysłodawcą technologii Hyperloop jest Elon Musk, to nowy, rewolucyjny środek transportu coraz prężniej rozwijany jest w Polsce. Grupa inżynierów nie tylko chce, żeby trasa powstała w naszym kraju - u nas wykonany może być też prototyp kapsuły, w której będą podróżować pasażerowie.
27.03.2017 | aktual.: 27.03.2017 14:09
Hyperloop to kolejna szalona idea, za którą stoi Elon Musk, twórca firm takich jak Tesla Motors (samochody elektryczne) oraz SpaceX (rewolucjonizuje podbój kosmosu). Czym jest sam Hyperloop? W dużym uproszczeniu jest to po prostu zamknięta rura, w której poruszać mają się niewielkie kapsuły przenoszące po sześć osób. Kapsuły mają osiągać prędkość do 1200 km/h, dzięki czemu 150-kilometrową trasę będzie można pokonać w 12 minut. A podróż z Zakopanego nad morze zajęłaby mniej niż 50 minut.
Mogłoby się wydawać, że Hyperloop to melodia przyszłości, na dodatek coś, co najpierw pojawi się na zachodzie, a dopiero po latach być może dotrze i do nas. Rodzimi naukowcy robią jednak wszystko, by tak się nie stało. Ekipa Hyper Poland wzięła udział w specjalnym konkursie, w którym uczestnicy proponowali trasę dla Hyperloopa. Polacy wytypowali relację Warszawa - Wrocław, którą dzięki nowoczesnej kolei dałoby się pokonać w… 23 minuty. Wprawdzie wygrana nie gwarantuje, że projekt uda się zrealizować, ale czytelny sygnał został wysłany: w Polsce są ludzie, którzy chcą rozwijać ideę Hyperloop.
I ci sami inżynierowie z Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Wrocławskiej, działający jako Hyper Poland, chcą teraz wybudować pierwszy polski prototyp kapsuły Hyperloop. Ale potrzebują do tego wsparcia finansowego.
Dlatego też wystartowali z crowdfundingową kampanią na portalu odpalprojekt.pl. Potrzebują 150 tysięcy zł, by móc zrealizować swój cel. Liczy się każda złotówka, więc wpłacać można nawet 5 zł. Hyper Poland zachęca jednak do hojności i oferuje nagrody. Za 35 zł można spotkać się z zespołem i zobaczyć pojazd, za 75 zł wpłacający otrzyma oprawioną ilustrację kapsuły w formacie A4, a za 650 zł - model kapsuły wydrukowany w 3D. Z kolei za 10 tysięcy można zostać sponsorem i logo firmy wyląduje na prawdziwej kapsule. 50 tysięcy i zobaczysz duże logo swojej firmy.
Hyper Poland tak opisuje swoją kapsułę:
“Dzięki zastosowaniu materiałów stosowanych w przemyśle lotniczym, jak stopy aluminium, magnezu czy kompozyty węglowe, konstrukcja jest bardzo lekka, a jednocześnie wytrzymała. Dla zachowania bezpieczeństwa wyposażona jest w dwa niezależne od siebie systemy hamowania. Dodatkowo system elektroniczny czuwa nad pojazdem w trakcie jazdy i w razie potrzeby automatycznie uruchamia awaryjne procedury bezpieczeństwa.”
150 tysięcy zł z perspektywy zwykłego Kowalskiego wydaje się sporą sumą, ale z drugiej strony - mówimy tutaj przecież o zupełnie nowym środku transportu i prawdziwie rewolucyjnej idei. Czy 150 tysięcy zł, nawet jak na prototyp, to nie za mało?
- 150 tysięcy zł to jest minimum do wybudowania prototypu bez napędu - tłumaczy mi Katarzyna Foljanty, team manager Hyper Poland. - Prototyp z systemem lewitacji i zaawansowaną elektroniką będzie kosztował ok. 310 tysięcy zł - wyjaśnia.
Z kolei 220 tysięcy zł pomoże wybudować prototyp z napędem elektrycznym. A co się stanie, jeśli nie uda się uzbierać zakładanej minimalnej kwoty? Projekt nadal będzie rozwijany, ale prototyp kapsuły nie powstanie w tym roku. Ewentualnym wyjściem może być też wsparcie inwestorów, jednak na razie zespół skupia się na kampanii na portalu odpalprojekt.pl.
Projektem Hyperloop zainteresowali się już politycy.
- Czy może pan zobowiązać się do uczynienia z budowy Hyperloopa priorytetowego przedsięwzięcia infrastrukturalnego, które pozwoli nadrobić wieloletnie opóźnienia w budowie szybkich dróg oraz remontów sieci kolejowej w Polsce? - apelował do wicepremiera Mateusza Morawieckiego Piotr “Liroy” Marzec.
Pewne wsparcie już jest:
- Utrzymujemy stały kontakt z Ministerstwem Rozwoju oraz Polskim Funduszem Rozwoju; te instytucje wspierają nas np. poprzez umożliwienie przedstawienia naszego projektu na międzynarodowych imprezach (m.in. GMIS ZEA, CEE Innovation Summit, Hannover Messe). Jesteśmy za to bardzo wdzięczni i równocześnie jesteśmy przekonani, że technologia Hyperloop może znacznie przyspieszyć nie tylko podróże między miastami, ale i polską gospodarkę - wyjaśnia w rozmowie z nami Katarzyna Foljanty.
Pomysły Elona Muska cieszą się w Polsce zainteresowaniem i poparciem. Mowa tutaj nie tylko o Hyperloopie - jakiś czas temu powstał facebookowy profil, zachęcający polityków do zainteresowania się pomysłem wybudowania w Polsce fabryki GigaFactory. W niej mają powstawać samochody elektryczne marki Tesla, banki energii i baterie.
Zbiórka pieniędzy na prototyp kapsuły Hyperloop jest dobrym testem, który pokaże, czy Polacy chcą wspierać rewolucyjne idee - nie tylko poprzez promowanie ich w internecie. Dla sponsorów czy polityków może to być wyraźny sygnał, że ludzie wierzą w ambitne, przełomowe rozwiązania. I w rozwiązania ryzykowne - bo trzeba pamiętać, że w sprawie technologii Hyperloop jest wciąż jeszcze wiele znaków zapytania.