YouTube: ponad miliard wideoklipów dziennie

YouTube: ponad miliard wideoklipów dziennie
Źródło zdjęć: © YouTube.com

12.10.2009 15:16, aktual.: 12.10.2009 15:37

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Portal wideo YouTube przekroczył granicę miliarda wyświetlanych filmów wideo dziennie. Ogłosił to Chad Hurley, jeden z założycieli i obecnie dyrektor generalny YouTube'a, w oficjalnym blogu firmy. Kiedy portal został przejęty przez Google'a trzy lata temu, w ciągu dnia wyświetlane było około 100 milionów klipów wideo, a 65 000 nowych było umieszczane na serwerach. Według Hurleya kluczem do sukcesu firmy są trzy podstawowe punkty: prędkość, z jaką filmy są dostarczane do użytkownika, kultura klipu wideo, która stała się już zjawiskiem powszechnym, i otwarta platforma wraz z wynikającymi z tego możliwościami.

Obraz

W ciągu minionych trzech lat twórcy YouTube'a konsekwentnie rozwijali serwis. W tym czasie wprowadzone zostały filmy wideo w HD, ilość miejsca przeznaczonego dla jednego filmu została zwiększona, istnieje teraz specjalny interfejs do odtwarzania klipów na telewizorach, a poza tym YouTube obsługuje sekwencje wideo w 3D.

Pierwszy film, który w ogóle pojawił się na YouTubie ("Me at the zoo") został zamieszczony 2. kwietnia 2005 roku przez Jaweda Karima, jednego z trzech założycieli wideoportalu. W artykułach o YouTubie Karim oprócz Chada Hurleya i Steve'a Chena odgrywa marginalną rolę – mimo że według własnych wyobrażeń to on swego czasu wpadł na pomysł stworzenia serwisu. Hurley i Chen, którzy przed trzema laty ogłosili przejęcie portalu przez Google'a w klipie wideo zamieszczonym na YouTubie, twierdzą z kolei, że na pomysł założenia platformy wpadli, kręcąc wideo podczas kolacji. W wywiadzie udzielonym gazecie "New York Post" stwierdzili z kolei, że pierwotnie mieli jedynie zamiar stworzyć odpowiednik wideo dla serwisu Hot or Not. W rzeczy samej w jednej z pierwszych wersji YouTube'a użytkownicy mogli podawać swój wiek i płeć oraz wyszukiwać innych użytkowników na podstawie ich wieku i płci.

W procesie o rzekome naruszenia praw autorskich, w którym koncern medialny Viacom domaga się odszkodowania w wysokości 1 miliarda dolarów, prezes Google'a Eric Schmidt cytowany przez media amerykańskie stwierdził, że ówcześnie jego firma zaoferowała za YouTube'a o 150 procent więcej, niż spółka była warta. Koncern internetowy chciał mieć gwarancję, że serwis nie trafi w ręce konkurentów. Koniec końców koncern Google zapłacił za YouTube'a 1,65 miliarda dolarów.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (1)
Zobacz także