Xavian XN250 Evoluzione - wyjątkowe brzmienie małych kolumn

Xavian XN250 Evoluzione - wyjątkowe brzmienie małych kolumn

Xavian XN250 Evoluzione - wyjątkowe brzmienie małych kolumn
Źródło zdjęć: © Xavian
17.01.2011 13:04, aktualizacja: 17.01.2011 13:33

Niewielka czeska manufaktura należąca do Włocha Roberto Barletty opanowała sztukę stolarki do perfekcji. Barlettra dość często odwiedza nasz kraj i chętnie prezentuje tu swoje produkty, które z roku na rok są coraz popularniejsze wśród naszych rodaków. Ostatnio mogliśmy go spotkać podczas Audio Show 2010 w hotelu Jan III Sobieski.

Obraz

Xavian XN25. Evoluzione to niewielkie kolumny podstawkowe. Nieczęsto mamy okazję oglądać tak ładne i precyzyjnie wykonane skrzynki – doprawdy jest na co popatrzeć. Ale kategoria cenowa, do której należą testowane kolumny, zobowiązuje – za prawie 8.000 zł mamy prawo wymagać nie tylko produktu dopracowanego w najdrobniejszych detalach, jak również brzmienia adekwatnego do pięknego wyglądu. XN250 to wysokiej klasy niewielkie dwudrożne monitory ucieleśniające najlepsze cechy tego typu konstrukcji. Kolumny wraz z podstawkami tworzą znakomicie uzupełniające się ustroje akustyczne (dedykowane aluminiowe podstawki są specjalnie dociążane i strojone pod model XN250 Evoluzione).

Budowa
Skrzynki są niewielkie i nie przytłaczają swoimi gabarytami. Nie znajdziemy tu wymyślnych, futurystycznych linii, dominuje "styl klasyczny". Ścianki z przodu ścięto pod kątem, a sam front pochylono do tyłu w celu wyrównania czasowego współpracujących z sobą przetworników. Piękny toczony aluminiowy tunel układu rezonansowego umieszczono nad hi-endowymi gniazdami WBT (pokrytymi platyną) na tylnej ściance. Znajduje się tam również oryginalna "tabliczka" znamionowa w postaci skórzanego tłoczonego paska. Obudowy są precyzyjnie poskładane z idealnie przyciętych płyt MDF i oklejone naturalnym fornirem - obróbka poszczególnych krawędzi, jak i sam proces klejenia owocują perfekcyjnie wykonaną formą - dosłownie z lupą w ręce nie byliśmy w stanie znaleźć najmniejszych niedoróbek. Wnętrze komory akustycznej, w której pracuje nisko-średniotonowy stożek, wytłumiono przylegającą do ścianek gąbką. Pod nią znalazła się również cienka filcowa mata i plastry bitumiczne wygaszające drgania ścianek w zakresie wyższego basu i
dolnej średnicy. Na przedniej ściance znalazł się charakterystyczny frez – wpuszczony weń głośnik ma zasłoniętą od dołu boczną krawędź kosza, natomiast górna (odsłonięta) nachodzi na kołnierz kopułki wysoktonowej. Pozwoliło to zbliżyć do siebie centra akustyczne obydwu promieniujących fale akustyczne ośrodków. Skoro już mowa o głośnikach, to średnicę i bas odtwarza celulozowy stożek Scan-Speaka z charakterystycznymi nacięciami nasączanymi materiałem tłumiącym – to rozwiązanie sprawia, że powstające w obrębie membrany rezonanse są skutecznie wygaszane. Z kolei pasmo najwyższych częstotliwości powierzono delikatnej, miękkiej jedwabnej kopułce o średnicy 29mm tego samego producenta. Filtry w zwrotnicy ulokowane na płytce drukowanej pracują w elektrycznym układzie pierwszego rzędu. Wyposażono je również w równoległe gałęzie korygujące przebieg impedancji, co w większości wypadków jest bardzo ważne przy tak łagodnej filtracji. Poza tym pozwala to płynnie zintegrować z sobą obydwa przetworniki przy minimalnych
wprowadzanych przez filtry zniekształceniach. Jakość dźwięku
Kolumny Xaviana, z którymi mieliśmy do czynienia, niezależnie od przedziału cenowego zawsze potrafiły przekazać muzykę w pięknym i nienachalnym stylu. Podobnie jest w przypadku XN250. które dodają do takiej prezentacji znakomitą precyzję i klarowność. „Dwieściepięćdziesiątki” mają w sobie coś, co na długo przyciąga uwagę odbiorcy – są niesłychanie muzykalne, dzięki czemu każdy gatunek muzyczny i każda płyta zamienia się w wielki spektakl. Ich atrybutem jest naturalny i dźwięczny przekaz, któremu wtórują takie elementy, jak kultura i całkiem drobiazgowa precyzja.

Czeskie konstrukcje nie są demonami dynamiki i nie budują źródeł pozornych o takich rozmiarach, jak duże kolumny podłogowe, ale mimo to kreśloną przez nie przestrzeń bez przesady można określić jako zjawiskową (zwłaszcza w bezpośrednim porównaniu z zespołami głośnikowymi ze średniej półki cenowej). Te niewielkie dwudrożne monitory zaskakują niskimi tonami –. to wręcz niewiarygodne, że są w stanie reprodukować tak nisko schodzący bas. Spora w tym zasługa nisko-średniotonowego stożka Scan-Speaka (dysponującego dosyć niskim rezonansem własnym membrany oraz dużym zakresem amplitudy wychyleń), jednak równie istotny musiał być sam proces doboru objętości komory, w której ów głośnik pracuje, jak również odpowiednie przygotowanie tunelu rezonansowego. Najwyraźniej konstruktor do perfekcji opanował sztukę kompromisu, bowiem z jednej strony wyciskanie na siłę basu z tak małego głośnika nie miałoby najmniejszego sensu, a z drugiej zbytnia wstrzemięźliwość w niskim strojeniu układu głośnik-komora-tunel mogłoby się
przełożyć na niezbyt imponującą głębię brzmienia. XN250 operują basem zaskakująco nisko, ale zawsze zachowują nad nim pełną kontrolę. Słychać, że w zakresie basu przetwornik pracuje do samego dołu, bez sztucznego podbijania niskich tonów przez bas-refleks. Dzięki temu możemy się cieszyć dźwiękiem zróżnicowanym, ładnymi, bogatymi barwami i, co najważniejsze, pozbawionym podbić.

Jeśli chodzi o pozostałe zakresy częstotliwości, to uwagę zwraca świetne zszycie góry pasma z zakresem średnicy –. zapewne efekt starannego dobrania filtrów. Dzięki temu brzmienie jest jednorodne pod względem barw. Mogłoby się wydawać, że nie ma nic prostszego, ale nie każdy producent przykłada do tego należytą uwagę, skutkiem czego nawet jeśli przejście między przetwornikami odbywa się w miarę płynnie, to różnice zawartości harmonicznych nie tworzą tak homogenicznego brzmienia w całym paśmie. W przypadku Xaviana ten problem nie istnieje. Naszą uwagę przykuły najwyższe częstotliwości, bowiem harmoniczne reprodukowane przez miękką kopułkę nie narzucają się, co sprawia, że instrumenty operujące w tym zakresie pasma brzmią naturalnie, z odpowiednią dynamiką w skali mikro.

Czeski Xavian po raz kolejny pokazał, jak powinno się budować kolumny – XN250 udanie łączą wszystkie zalety monitorów, co przekłada się na nieprzeciętnie wciągające i angażujące słuchaczy brzmienie. WERDYKT

PLUSY
Znakomita stolarka, starannie dobrane przetworniki i filtry. Brzmienie mieniące się barwami, homogeniczne, ze świetnym, nisko schodzącym basem.

MINUSY
Xaviany nie są „idealnym narzędziem recenzenta”. – jeśli można to uznać za wadę.

OGÓŁEM
XN25. dają wiele przyjemności z odsłuchu. Dzięki nim przestajemy słuchać brzmienia, a skupiamy się na muzyce.

OCENA OGÓLNA HI-FI CHOICE (w skali od 1 do 5)
5

NAJWAŻNIEJSZE CECHY - Pasmo przenoszenia: 45Hz–32kHz (-3dB)
- Skuteczność/impedancja: 86dB/8Ω
- Zalecana moc wzmacniacza: min. 40W

WAGA
10kg (szt.)
WYMIARY
(SxWxG)
19,2x30x3. cm

CENA
7.980 zł (za parę)
3.600 zł (za same podstawki)

wydanie internetowe www.hfc.com.pl Hi-Fi Choice & Home Cinema

Źródło artykułu:Hi-Fi Choice & Home Cinema
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (28)