Wysyp nowości Sony: pełnoklatkowa kamera NEX-VG900, aparat NEX 6 i lustrzanka A99

Wysyp nowości Sony: pełnoklatkowa kamera NEX‑VG900, aparat NEX 6 i lustrzanka A99

Wysyp nowości Sony: pełnoklatkowa kamera NEX-VG900, aparat NEX 6 i lustrzanka A99
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
12.09.2012 13:26, aktualizacja: 10.12.2012 16:05

Sony przygotowując się do targów Photokina w Kolonii zasypało rynek nowościami z segmentu foto. Obok pierwszego na świecie kompaktowego aparatu z pełnoklatkową matrycą – Sony RX-1 – o którym pisaliśmy TUTAJ, Japończycy pokazali pełnoklatkową kamerę NEX-VG900, niemal identyczną kamerę NEX-VG30E tylko, że formacie APS-C, systemowy aparat NEX 6, a także nową lustrzankę A99.

Sony NEX-VG900E: kamera Full HD z wymiennymi obiektywami.
Sony NEX-VG900. to kamera wyposażona w pełnoklatkowy przetwornik obrazu CMOS Exmor o efektywnej rozdzielczości 24,3 megapiksela. Jej główną cechą jest jednak możliwość dołączenia do niej dowolnego obiektywu przeznaczonego dla pełnoklatkowych matryc z mocowaniem E, obiektywów DT z mocowaniem typu A, a poprzez specjalny adapter obiektywów przeznaczonych dla pełnoklatkowych matryc z mocowaniem A.

Zastosowany w kamerze NEX-VG900. przetwornik obrazu Exmor CMOS o efektywnej rozdzielczości 24,3 megapiksela jest około 40 razy większy od elementów światłoczułych w typowych kamerach powszechnego użytku i przeszło dwukrotnie większy niż przetworniki APS-C w pozostałych modelach Handycam z wymiennymi obiektywami. Duża matryca ma szereg zalet. Umożliwia np. uzyskanie „efektu bokeh” przy rejestracji obrazu obiektywami α, a dzięki dużej światłoczułości zapewnia czystość obrazu i niski poziom szumów. Oprócz tego, dobrze reprodukuje subtelne przejścia tonalne.

Przetwornik kamery NEX-VG900. pozwala także na wykonywanie fotografii o efektywnej rozdzielczości 24,0 megapiksela, które pod względem jakości – według deklaracji Sony - mają w niczym nie ustępować zdjęciom z profesjonalnych lustrzanek cyfrowych. Zdjęcia można zapisywać także w formacie RAW.
Kamera umożliwia rejestrację materiału wideo w progresywnym trybie 25p/24p z opcją korekcji kolorystyki i przejść tonalnych za pomocą funkcji Cinema Tone Gamma i Cinema Tone Colour. Zgodność ze standardem AVCHD 2.0 oznacza możliwość zapisu także w formacie 50p.
Ułatwieniem przy nagrywaniu filmów jest kołyskowa dźwignia służąca do płynnego, precyzyjnego nastawiania zoomu. Kiedy w kamerze zainstalowany jest obiektyw z mocowaniem typu E wyposażony we własny napęd zoomu, dźwignia reguluje zoom optyczny. W przypadku obiektywów stałoogniskowych dźwignia steruje zoomem elektronicznym.

Po kamerze założeniu do kamery NEX-VG900. obiektywu z mocowaniem typu E lub z obiektywu DT z mocowaniem typu A, urządzenie automatycznie przełącza się w tryb APS-C. Daje to możliwość sięgania po obiektywy zaprojektowane do współpracy z mniejszymi matrycami APS-C.

Kamera jest także wyposażona w unikatowy mikrofon Quad Capsule Spatial Array z czterema kapsułami o wielokierunkowej charakterystyce. Mikrofon może pracować w trybie rejestracji dźwięku stereo lub 5.1-kanałowego dźwięku przestrzennego. Użytkownik może samodzielnie regulować poziomy nagrywania oraz kontrolować na wyświetlaczu LCD aktualny poziom sygnału.

Sony NEX-VG30EH/VG30E
Wiele ulepszeń z kamery NEX-VG900E, wprowadzonych z myślą o użytkownikach zawodowo trudniących się filmowaniem, znalazło również zastosowanie w modelu Handycam NEX-VG30. – następcy cenionej kamery NEX-VG20E. Nowa kamera jest wyposażona w przetwornik Exmor APS HD CMOS o efektywnej rozdzielczości 16,1 megapiksela. Kamera umożliwia korzystanie z całej gamy wymiennych obiektywów zmocowaniem typu E.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

Tak jak wmodelu NEX-VG900E, możliwe jest nagrywanie płynnych, kinowych filmów Full HD w progresywnych trybach 50p, 25. i 24p oraz artystyczne przetwarzanie materiału za pomocą efektów w obrazie. Do wspólnych cech obu modeli należą również wizjer XGA OLED Tru-Finder, rozbudowane możliwości ręcznego wyboru ustawień i kołyskowa dźwignia zoomu.

Model NEX-VG30EH jest dostarczany w zestawie z nowym, stabilizowanym obiektywem E PZ 1. – 200mm F3,5-6,3 OSS. Ten uniwersalny obiektyw umożliwia elektryczną regulację zoomu w zakresie od szerokiego kąta do teleobiektywu. Na tubusie umieszczono ponadto dodatkową dźwignię kołyskową. Umożliwia ona płynne regulowanie zoomu i sterowanie szybkością jego zmian.

Systemowy aparat Sony NEX 6

Sony NEX-6 to nowy, systemowy aparat w ofercie japońskiego producenta. Zastosowano w nim nowy przetwornik obrazu Exmor APS HD CMOS o efektywnej rozdzielczości 16,1 megapiksela i czułości do ISO 2. 600. Obok tego, aparat jest wyposażony w nowy system automatyki ostrości Fast Hybrid AF i tryb śledzenia ostrości umożliwiający zdjęcia z szybkością do 10 kl./s. Przydatną funkcją może być także łączność Wi-Fi, czy zaawansowany wizjer elektroniczny wzorowany na lustrzankach.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

Zastosowany w Sony NEX-6,system automatyki ostrości Fast Hybrid AF wykorzystuje zarówno technikę wykrywania fazy, jak i wykrywania kontrastu. Autofokus oparty na wykrywaniu fazy pozwala szybko określić odległość od obiektu. Jego uzupełnieniem jest system wykrywania kontrastu, który dokładniej nastawia ostrość. W trybie priorytetu szybkości aparat NEX-6 automatycznie przełącza się na śledzący ostrość autofokus oparty wyłącznie na wykrywaniu fazy. Przy fotografowaniu szybkich akcji aparat działa równie szybko jak lustrzanki cyfrowe i umożliwia zdjęcia seryjne w tempie do 1. klatek na sekundę.

W momencie wprowadzenia na rynek system Fast Hybrid AF będzie współpracował z następującymi obiektywami: E 18-55mm F3,5-5,6 OSS; E 55-210mm F4,5-6,3 OSS; E 18-200mm F3,5-6,3 OSS; E 24mm F1,8ZA Sonnar T*; E PZ 16-5. mm F3,5-5,6 OSS. Gama obiektywów zgodnych z systemem Fast Hybrid AF będzie systematycznie rozszerzana przez aktualizacje wewnętrznego oprogramowania.

Oprócz wizjera Tru-Finder (pokrycie 100. kadru), użytkownik ma do dyspozycji 3-calowy (7,5cm) wyświetlacz Xtra Fine LCD. Można go odchylać do 90° w górę lub do 45° w dół. Dzięki znacznemu osłabieniu refleksów światła, ekran ten wyświetla kontrastowy obraz i ułatwia komponowanie ujęć podczas zdjęć w plenerze i przy silnym oświetleniu.

U góry korpusu znajduje się pokrętło wyboru trybów pracy, takich jak P/A/S/M czy panoramy. Pod pokrętłem trybów pracy umieszczono pokrętło sterujące. Całości dopełnia obrotowa tarcza z tyłu aparatu, służąca do wprowadzania precyzyjnych korekt ekspozycji czułości ISO, balansu bieli i innych ustawień. Podczas nagrywania filmów Full HD w słabym oświetleniu nowa funkcja Auto Slow Shutter po rozpoznaniu ciemnego wnętrza lub sceny nocnej aparat automatycznie wydłuża czas otwarcia migawki, pozwalając na uzyskanie jaśniejszego obrazu.

W aparat wbudowano moduł Wi-Fi, który umożliwia bezprzewodowe przesyłanie zdjęć i filmów do różnych smartfonów i tabletów, na których jest uruchomiona darmowa aplikacja PlayMemories Mobile. Obrazy można też przesyłać bezprzewodowo do połączonego z siecią komputera, a także wyświetlać na telewizorach zgodnych z DLNA.

Flagowa lustrzanka pełnoklatkowa Sony A99

Wyróżnikiem nowego, flagowego modelu α9. jest nowo opracowany, pełnoklatkowy przetwornik obrazu CMOS Exmor o efektywnej rozdzielczości 24,3 megapiksela, którzy konstruktorzy aparatu połączyli go z zaawansowaną wersją procesora obrazu BIONZ.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

Do poprawy zdolności rozdzielczej pełnoklatkowego przetwornika przyczynia się nowo opracowany, wielosegmentowy, optyczny filtr dolnoprzepustowy. Szybkie przetwarzanie dużych ilości danych z matrycy Exmor CMOS to domena procesora BIONZ, opartego na nowym układzie scalonym o dużej skali integracji. Za przejścia tonalne i niski poziom szumów w 14-bitowych danych wyjściowych RAW odpowiada ponadto nowy algorytm redukcji szumów w poszczególnych strefach.

Zmodernizowany procesor BIONZ pozwolił na zwiększenie maksymalnego poziomu czułości (w trybie rozszerzonej czułości). W rezultacie, zakres dostępnych czułości wynosi obecnie od ISO 5. do 25600 i stanowi odpowiednik 9 stopni przysłony. Dzięki wydajności procesora, lustrzanka α99 umożliwia zdjęcia seryjne z szybkością do 6 klatek na sekundę — lub do 10 klatek na sekundę w trybie zdjęć seryjnych Tele-zoom.

Po raz pierwszy w historii 19-polowy system AF z 1. czujnikami krzyżowymi został uzupełniony wielopolowym czujnikiem AF opartym na wykrywaniu fazy i umieszczonym w płaszczyźnie ogniskowej. Ten dodatkowy czujnik, nałożony na główny przetwornik obrazu liczy 102 pola ostrości. Powstały w ten sposób system Dual AF umożliwia szybkie, dokładne nastawianie ostrości oraz jej śledzenie nawet wówczas, gdy obiekt opuści strefę pokrywaną przez system 19-polowy.

Kolejnym rozwiązaniem w aparacie α9. jest zaawansowany tryb ciągłej automatyki ostrości AF-D. 19-polowy system AF dostarcza dokładnych informacji o odległości od obiektu, podczas gdy uzupełniający go 102-polowy czujnik AF oparty na wykrywaniu fazy i umieszczony w płaszczyźnie ogniskowej radzi sobie z obiektami, które poruszają się w poprzek kadru.

W momencie w prowadzenia na rynek nowy tryb AF-D będzie współpracował z obiektywami SAL2470Z, SAL2875. SAL50F14, SAL300F28G2, SAL70400G i SAL500F4G. Zgodność z dalszymi obiektywami zostanie zapewniona przez przyszłe aktualizacje wewnętrznego oprogramowania.

Kolejnym ulepszeniem automatyki ostrości jest nowa funkcja sterowania zakresem AF, służąca do definiowania zakresu odległości rozpoznawanych przez system AF. Znacznie ułatwi ona na przykład nastawianie ostrości na zmagania sportowe podczas zdjęć przez siatkę.

Dla osób filmujących lustrzankami wprowadzono możliwość nagrywania filmów w progresywnym formacie Full HD 50p/25. (z możliwością przełączenia na 60p/24p), zgodnym ze specyfikacją AVCHD 2.0. Aby ułatwić nagrywanie filmów, konstruktorzy umieścili z przodu aparatu nowy, cicho działający element sterujący, będący połączeniem pokrętła sterującego z przyciskiem. Można go używać do płynnego, bezgłośnego nastawiania ekspozycji, czułości ISO, sposobu pomiaru jasności, czasu migawki, przysłony i poziomów nagrywania dźwięku.

Aparat umożliwia także wyświetlanie poziomu dźwięku i regulację poziomów nagrywania. Jest także wyposażony w gniazdo słuchawkowe, które umożliwia dokładne kontrolowanie dźwięku na planie. Oferowany oddzielnie zestaw adaptera XLR-K1. zawiera ponadto monofoniczny mikrofon kierunkowy o wysokiej jakości oraz pozwala na podłączanie urządzeń z profesjonalnymi złączami XLR (Cannon).

Wynoszącą 73. g wagę korpusu (bez obiektywu i akumulatora) uzyskano dzięki zastosowaniu technologii półprzezroczystego lustra (Translucent Mirror Technology) oraz korpusu ze stopu magnezu, łączącego lekkość z dużą wytrzymałością. Korpus uszczelniono tak, by zapewnić ochronę przed pyłem i wilgocią w niesprzyjających warunkach pogodowych. Z myślą o wieloletnim, bezproblemowym użytkowaniu zastosowano także wzmocnione przyciski i elementy sterujące. Długość życia bloku migawki wyliczono na 200000 cykli.

Aparat można także obsługiwać zdalnie, z podłączonego komputera. Dostępne są wówczas takie funkcje, jak przełączanie między trybami fotografii/filmu i automatyczne przesyłanie zdjęć z aparatu do komputera.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)