Pokazy lotnicze w Farnborough w Wielkiej Brytanii różnią się od innych imprez tego typu. W angielskim mieście producenci sprzętu wojskowego pokazują swoje najnowsze rozwiązania oraz przedstawiają pomysły na przyszłość. Jednym z takich pomysłów jest Tempest, brytyjski myśliwiec piątej generacji.
Brytyjczycy przeznaczą na budowę nowego myśliwca początkowo 2 mld funtów, czyli prawie 10 mld złotych. Pierwsza, prototypowa maszyna ma się wzbić w powietrze w 2025 roku. Do służby samolot miałby wejść natomiast w 2035 roku, aby zastąpić używane przez Wielką Brytanię myśliwce Typhoon, które zostaną wycofane w 2040.
Turecki myśliwiec szkolno-bojowy Hürjet
Kolejny, dopiero koncepcyjny samolot to turecki szkolno-bojowy Hürjet. Turecka Turkich Aearospace Industries planuje zastąpienie nimi ok. 70 samolotów Northrop T-38A Talon używanych przez tureckie wojsko do szkolenia swoich pilotów. Na razie zaprezentowano jedynie makietę samolotu. Jego pierwsze loty przewidziane są w ciągu najbliższych pięciu lat.
Oprócz zadań czysto szkoleniowych, Hürjet będzie mógł być także wykorzystywany do zadań wsparcia wojsk naziemnych, patrolowania granic oraz jako "przeciwnik" podczas manewrów wojskowych.
Radar nowej generacji dla lekkich samolotów myśliwskich
Włocka firma Leonardo, która jest właścicielem polski PZL Świdnik, zaprezentowała nowoczesny radar przeznaczony dla małych samolotów. Nowością jest zmniejszona waga oraz pobór prądu, a także możliwość sterowania wiązką radarową bez potrzeby obracania całej anteny. Oznacza, to że wiązka może dużo szybciej zmieniać kierunek i ogranicza to także zapotrzebowanie na energię.
Nowy radar został zaprezentowany na włoskim samolocie szkolnym M-346, który trafił m.in. do szkoły lotniczej w Dęblinie.
Aero F/A-259. Lekki samolot szturmowy z Czech
Czeska firma Aero Vodochody zaprezentowała lekki samolot szturmowy F/A-259, który jest wariantem produkowanego od lat 90. samolotu L159. Nowa wersja maszyny została zaprojektowana we współpracy z Izrealksą firmą Isreale Aerospace Idustries. Firmy chcą zaproponować F/A-259 Stanom Zjednoczonym, które szukają lekkiego samolotu szturmowego w ramach programu OA-X, który przewiduje zamówienie przez lotnictwo USA ok. 350 takich maszyn.