Wirus sparaliżował międzynarodowe lotnisko w Bristolu. Przez 3 dni drukowali godziny przylotów

Przez trzy dni obsługa międzynarodowego portu lotniczego w Bristolu ręcznie drukowała i wypisywała pasażerom aktualizowane godziny przylotów i odlotów po tym, jak infekcja szyfrująca wyłączyła tablice informacyjne lotniska. Tymczasem firma Xopero - producent rozwiązań do backupu i ochrony przed utratą danych zauważa, że pełną operacyjność zaszyfrowanych systemów można było odzyskać znacznie szybciej.

Przez 3 dni obsługa międzynarodowego portu lotniczego w Bristolu ręcznie drukowała i wypisywała pasażerom aktualizowane godziny przylotów
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY
Arkadiusz Stando

Ten pechowy weekend z połowy września obsługa lotniska w Bristolu z pewnością zapamięta na długo. W piątek rano złośliwy atak szyfrujący zablokował systemy kontrolujące elektroniczne tablice informacyjne - podstawowy środek komunikacji lotniska z pasażerami. W efekcie zablokowane ekrany wygaszono komunikatem “chwilowej niedostępności usługi” wyświetlanym od 14-ego do 17 września, gdy władze obiektu wreszcie odzyskały kontrolę nad siecią.

Trwająca trzy dni infekcja znacząco spowolniła pracę lotniska, skazując awaryjnie rozszerzony personel na ręczną aktualizację wszystkich godzin przylotów i odlotów. Rozdrażnieni dłuższym oczekiwaniem pasażerowie komentowali te wysiłki w mediach społecznościowych, publikując zdjęcia personelu zapisującego zmywalne tablice i papierowe plakaty rozwieszane na bieżąco w halach portu.

Szczęśliwie po wykryciu piątkowej infekcji władze lotniska zdążyły odłączyć większość swoich systemów nie chcąc ryzykować epidemii i całkowitego paraliżu komunikacyjnego. W ocenie ekspertów Xopero obsługa lotniska zadziałała prawidłowo. Chociaż spowolnienie transferu tysięcy pasażerów z pewnością skomplikowało ich osobiste sprawy - skutkując np. odwołaniem spotkań biznesowych i wyczekiwanych zabiegów medycznych - to łatwo sobie wyobrazić potencjalną skalę zagrożenia, gdyby niepowstrzymany wirus zaszyfrował np. systemy wieży kontrolnej.

Twórcy wirusa standardowo zażądali okupu (wysokości nie ujawniono), a rzecznik prasowy lotniska zapewnił, że usterkę zlikwidowano bez haraczu za odblokowanie tablic, nie wspominając jednak o backupie danych. Czy gdyby ten faktycznie tworzono i sprawdzano, to wznowienie pracy lotniska przyjmującego 8 milionów pasażerów rocznie zajęłoby aż trzy dni? Xopero zapewnia, że najnowsze systemy backupu pozwalają na to znacznie szybciej - nawet gdy wirus zdążył już zaszyfrować pół serwerowni pechowej firmy.

- Zawsze pamiętajmy o posiadaniu aktualnego i sprawdzonego backupu, który możemy już przywracać nawet sprzed minuty i na dowolne urządzenie użytkownika - radzi Grzegorz Bąk, presales engineer Xopero - Dobry backup to nie tylko gwarancja ciągłości działania systemów firmy, ale wciąż jedyne antidotum na skutki praktycznie wszystkich ataków szyfrujących.

Szyfrowanie krytycznej infrastruktury - jak szpitale czy lotniska - to żadna nowość dla twórców ransomware, przedwcześnie “pożegnanego” przez osoby przekonane, że lata świetności (2016 i 2017) wirusy szyfrujące mają już za sobą. W ubiegłym roku ofiarami takich infekcji padły dwa lotniska ukraińskie: w czerwcu wirus NotPetya sparaliżował lotnisko w Kijowie, a w październiku ransomware Bad Rabbit zablokował port lotniczy w Odessie.

Tymczasem jeszcze w marcu tego roku międzynarodowy port lotniczy Hartsfield-Jackson Atlanta przeczuwając możliwość podobnego cyberataku wyłączył swoją bezpłatną sieć WiFi i niektóre funkcje strony www po tym, jak komputery magistratu miasta uległy infekcji szyfrującej. Być może dzięki temu lotnisko o największej liczbie (103,9 mln) pasażerów obsłużonych w 2017 roku nie musiało sprawdzać swojego ostatniego backupu.

Xopero Software S.A. to producent nowoczesnych rozwiązań do backupu i ochrony przed utratą danych na skutek awarii sprzętu i systemów oraz ataków ransomware. Jego portfolio obejmuje rozwiązania do backupu stacji roboczych i serwerów działających w środowiskach Windows i Linux oraz dedykowane narzędzia disaster recovery. W zależności od potrzeb klienta rozwiązania Xopero mogą tworzyć backup lokalnie (Xopero Backup&Restore, Xopero QNAP Appliance), jak i do chmury (Xopero Cloud).

Źródło artykułu: Informacja prasowa

Wybrane dla Ciebie

Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy. Są bliżej niż kiedykolwiek dotąd
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy. Są bliżej niż kiedykolwiek dotąd
Orionidy rozświetlą październikowe noce. Nawet 20 meteorów na godzinę
Orionidy rozświetlą październikowe noce. Nawet 20 meteorów na godzinę
Rosyjscy żołnierze na koniach. Nowa taktyka na froncie w Donbasie
Rosyjscy żołnierze na koniach. Nowa taktyka na froncie w Donbasie
Sukces Ukraińców. Najlepszy sprzęt Kima padał jeden po drugim
Sukces Ukraińców. Najlepszy sprzęt Kima padał jeden po drugim
Polska wysyła żołnierzy do Danii. PKW Wiking i pomoc wojskowa dla sojuszników
Polska wysyła żołnierzy do Danii. PKW Wiking i pomoc wojskowa dla sojuszników
Sycylijski wrak. Ma ponad 2,5 tysiąca lat
Sycylijski wrak. Ma ponad 2,5 tysiąca lat
Odebrali najnowszego F-16. Myśliwiec nie nadaje się do lotów
Odebrali najnowszego F-16. Myśliwiec nie nadaje się do lotów
Niedźwiedzie polarne przejęły opuszczoną stację badawczą. Nagrał je dron
Niedźwiedzie polarne przejęły opuszczoną stację badawczą. Nagrał je dron
Nowe odkrycia. Dwie strony Księżyca różnią się bardziej, niż sądzono
Nowe odkrycia. Dwie strony Księżyca różnią się bardziej, niż sądzono
Ostatni taki kraj w Europie. Wyrzucają stare czołgi Rosjan
Ostatni taki kraj w Europie. Wyrzucają stare czołgi Rosjan
Bestie z północy dla Ukrainy? Negocjacje trwają
Bestie z północy dla Ukrainy? Negocjacje trwają
Dziwna kometa w Układzie Słonecznym. Coś dzieje się z jej kolorami
Dziwna kometa w Układzie Słonecznym. Coś dzieje się z jej kolorami