ycipk-1317c4

Wirująca asteroida zaskoczyła naukowców: "to niezwykle rzadkie"

Tajemnicza, wirująca asteroida zaskoczyła naukowców, którzy niezwykle rzadko spotykają się z ciałami niebieskimi, które "dążą do samozniszczenia". Odkrycie pozwoli lepiej zrozumieć asteroidy potencjalnie niebezpieczne dla Ziemi.
Nowo odkryta asteroida Gault
Nowo odkryta asteroida Gault (Wikimedia Commons)
ycipk-1317c4

Olivier Hainaut z Europejskiego Obserwatorium Południowego w Garching w Niemczech dokonał odkrycia bardzo rzadkiego zjawiska, jakim jest asteroida zwana "Gault". Ten nowy, niezwykły typ asteroidy wiruje tak szybko, że rozpada się, odrzucając materiał z powierzchni w przestrzeń kosmiczną.

Zdaniem badacza, tego typu ciała niebieskie są bardzo rzadkie, ponieważ "dążenie do samozagłady jest czymś niecodziennym w kosmosie". Gault to niestabilna asteroida, która zachowuje się w sposób bardzo trudny do przewidzenia i obserwacji.

ycipk-1317c4

Obrazy z teleskopu kosmicznego Hubble'a pokazują dwa wąskie, podobne do komety ogony szczątków, które unoszą się asteroidy Gault. Są one dowodem na to, że asteroida zaczyna się rozpadać w wyniku zjawiska znanego jako YORP.