Wirująca asteroida zaskoczyła naukowców: "to niezwykle rzadkie"

Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons
06.08.2019 10:18

Tajemnicza, wirująca asteroida zaskoczyła naukowców, którzy niezwykle rzadko spotykają się z ciałami niebieskimi, które "dążą do samozniszczenia". Odkrycie pozwoli lepiej zrozumieć asteroidy potencjalnie niebezpieczne dla Ziemi.

Olivier Hainaut z Europejskiego Obserwatorium Południowego w Garching w Niemczech dokonał odkrycia bardzo rzadkiego zjawiska, jakim jest asteroida zwana "Gault". Ten nowy, niezwykły typ asteroidy wiruje tak szybko, że rozpada się, odrzucając materiał z powierzchni w przestrzeń kosmiczną.

Zdaniem badacza, tego typu ciała niebieskie są bardzo rzadkie, ponieważ "dążenie do samozagłady jest czymś niecodziennym w kosmosie". Gault to niestabilna asteroida, która zachowuje się w sposób bardzo trudny do przewidzenia i obserwacji.

Obrazy z teleskopu kosmicznego Hubble'a pokazują dwa wąskie, podobne do komety ogony szczątków, które unoszą się asteroidy Gault. Są one dowodem na to, że asteroida zaczyna się rozpadać w wyniku zjawiska znanego jako YORP.

Efekt YORP (skrót od nazwisk Yarkovsky-O'Keefe-Radzievskii-Paddack) to zjawisko zmiany prędkości rotacji małych nieregularnych planetoid pod wpływem promieniowania słonecznego. W wyniku nierównomiernego rozkładu ciepła ogrzewającego asteroidę, dochodzi do zmiany w ciśnieniu, w wyniku czego ciało niebieskie zaczyna poruszać się coraz szybciej wokół własnej osi.

To zjawisko ma znaczenie tylko w przypadku małych obiektów kosmicznych o nieregularnym kształcie. Kiedy wynikowa siła odśrodkowa zaczyna pokonywać grawitację, powierzchnia takiej asteroidy staje się niestabilna, a osuwiska mogą wysyłać kurz i gruz dryfujący w przestrzeń kosmiczną.

Odkrycie jest o tyle istotne, że przypomina jak mało agencje kosmiczne takie jak NASA wiedzą o asteroidach, które mogą stanowić zagrożenie dla Ziemi. Warto przypomnieć, że NASA i ESA obserwują prawie 19 tys. ciał niebieskich, które mogą uderzyć w Ziemię, a wciąż wiele z nich pozostaje niewykryta aż do momentu, jak znajdą się niebezpiecznie blisko naszej planety.