Wirtualny asystent Edek pomoże sprawdzić rozkład jazdy pociągów PKP
08.06.2021 14:55
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
PKP Intercity uruchomiło wirtualnego asystenta, który pomaga sprawdzić rozkład jazdy pociągów przez telefon. Asystent nazywa się Edek i póki co potrafi niewiele, ale podobno uczy się z każdą przeprowadzoną rozmową.
Wirtualny asystent PKP Intercity jest dostępny pod nowym numerem telefonu 22 391 22 22. Po uzyskaniu połączenia, algorytm zadaje rozmówcy serię pytań, które mają pozwolić zebrać informacje niezbędne do znalezienia poszukiwanego pociągu.
Tak jak w przypadku rozmowy z żywym konsultantem albo wypełniania formularza w wyszukiwarce, musimy zadeklarować miejsce docelowe, stację, z której chcemy rozpocząć podróż, oraz dzień i godzinę odjazdu. Oprócz tego bot zapyta nas o dodatkowe kryteria, wśród których może znaleźć się na przykład ograniczenie do połączeń bezpośrednich, albo pociągów w których można przewozić rower. Mając te dane, wirtualny Edek wyszuka i zaproponuje dostępne połączenia.
Bot PKP wykorzystuje uczenie maszynowe i jest w stanie wyławiać słowa kluczowe takie jak nazwy miejscowości z wypowiedzi klienta nawet, jeśli pojawiają się w odmianie. Algorytm dobrze radzi sobie też z rozpoznawaniem dat czy godzin podawanych nie wprost: określenie "w najbliższy, piątek około południa" prawidłowo interpretuje jako konkretną datę i godzinę 12.00.
Edek zrozumie, jeśli chcesz wybrać jednak inny pociąg
Można też zmienić zdanie. Kiedy bot pyta o potwierdzenie danych przed wprowadzeniem ich do wyszukiwania wystarczy powiedzieć "Jednak wolałbym jechać z Radomia zamiast z Krakowa" i ta zmiana zostanie uwzględniona w wynikach.
Możliwości konwersacyjne Edka są jednak bardzo ograniczone. Nie potrafi wyjść poza bardzo prosty, liniowy schemat rozmowy, która przypomina korzystanie z infolinii, tyle że zamiast naciskania przycisków wybieramy kolejne opcje wypowiadając komendy. Używanie wirtualnego asystenta PKP Intercity ma też te same wady, z którymi zmagają się klienci infolinii. Brakuje możliwości łatwej nawigacji przez "drzewko" rozmowy, nie da się podać zakresu godzin, a prośba "powtórz proszę, bo nie usłyszałem" spotyka się z informacją "nie zrozumiałem".
Jak deklaruje PKP Intercity, celem Edka jest odciążenie infolinii i zapewnienie dostępu do rozkładu jazdy osobom nie poruszającym się sprawnie w internecie. Ponieważ sercem usługi jest system uczenia maszynowego, wirtualny asystent ma uczyć się nowych zwrotów i coraz skuteczniej rozpoznawać to, co mówią do niego klienci.