Wielkie odkrycie naukowców. Nowy sposób badań pozwolił zaobserwować wodę na odległej planecie

Wielkie odkrycie naukowców. Nowy sposób badań pozwolił zaobserwować wodę na odległej planecie
Źródło zdjęć: © WM KECK OBSERVATORY | C. MAROIS
Arkadiusz Stando

28.11.2018 13:37

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Naukowcy od lat poszukują egzoplanet - czyli planet spoza Układu Słonecznego. Wykorzystując najnowsze technologie, zespół naukowców z Obserwatorium Kecka, dokonał odkrycia wody na planecie odległej o 179 lat świetlnych.

Wokół młodej, liczącej zaledwie 30 milionów lat gwiazdy HR8799 krążą cztery planety, nazwane po kolei b,c,d oraz e. System odkryto w 2008 roku, wraz z trzema pierwszymi ciałami krążącymi wokół gwiazdy, a dopiero dwa lata później zauważono czwartą.

HR8799 przykuł uwagę naukowców ze względu na właściwości gwiazdy. Należy do typu "lambda Boötis", charakteryzującego się niską ilością pierwiastków metalicznych cięższych od wodoru i helu. Naukowcy zaobserwowali te dziwne właściwości dzięki teleskopom Keck i Gemini.

Podczas ostatnich badań naukowcy skupili się na obserwacji HR8799 c, czyli krążącej jako druga w odległości od gwiazdy. Jest to młoda, ale ogromna planeta, okrążająca HR8799 w ciągu 200 lat. To właściwie masywny, gazowy gigant, cięższy od Jowisza o około 7 razy. Nowe badania pokazują coś jeszcze.