W Wielkiej Brytanii odkryto szczątki mamuciej rodziny

W Wielkiej Brytanii odkryto szczątki mamuciej rodziny

Kieł mamuta znaleziony w Swindon.
Źródło zdjęć: © DigVentures
19.12.2021 16:59, aktualizacja: 24.02.2022 15:44

Brytyjscy uczeni natrafili na doskonale zachowane szczątki pięciu mamutów z czasów epoki lodowcowej. W pobliżu odkryto również narzędzia wykonane przez neandertalczyków.

Odnalezione kości należą do pięciu osobników, w tym dwóch dorosłych, dwóch dojrzewających i jednego młodego. Rodzina należała do gatunku mamuta stepowego, czyli ewolucyjnego przodka popularniejszego mamuta włochatego. Zwierzęta były ogromne dorastając do 5 metrów w kłębie i osiągając masę ponad 10 ton – niemal dwukrotnie więcej od słonia afrykańskiego.

Odkrycia dokonano na stanowisku Cotswolds, w kamieniołomie opodal miasta Swindon na południu Wielkiej Brytanii. Wykopaliska w tym rejonie trwają od 2019 roku, kiedy to na pierwsze intersujące ślady natknęła się para amatorów: Sally i Neville Hollingworth.

Naukowcy szacują, że wykopane szczątki liczą sobie 220 tysięcy lat, kiedy na północnej półkuli trwało zlodowacenie Riss. Współautor badania, biolog ewolucyjny Ben Garrod, zwraca uwagę, że to kości mamuta stepowego zachowane w tak dobrym stanie, to prawdziwa rzadkość.

Poza szkieletami, w okolicy odnaleziono również proste kamienne narzędzia, najprawdopodobniej wykonane przez neandertalczyków. Są wśród nich różne rodzaje toporów oraz skrobaki, mogące służyć do wycinania mięsa i obrabiania skór. Jednak dopiero po dokładnej analizie kości będzie wiadomo, czy prehistoryczni mieszkańcy Europy zaatakowali mamucią rodzinę, czy może znaleźli już martwe zwierzęta, zadowalając się padliną.

"Miejsca archeologiczne z tego okresu są rzadkie, ale też niezbędne dla zrozumienia zachowań neandertalczyków w Wielkiej Brytanii i Europie. Dlaczego zginęło tu tyle mamutów? Czy neandertalczycy mogli je wszystkie zabić? Co mogą nam powiedzieć o życiu w Wielkiej Brytanii z okresu epoki lodowcowej? Ilość dowodów w tym miejscu daje nam wyjątkową szansę, aby odpowiedzieć na te pytania" – emocjonuje się Lisa Westcott z grupy archeologicznej DigVentures.

Więcej informacji znajdziesz w źródle: L. Geggel, 200,000-year-old 'mammoth graveyard' found in UK, "LiveScience".