Polska kupi powietrzne stacje paliw. Zostaną sfinansowane z SAFE
Polska zdefiniowała listę projektów w ramach programu SAFE. Jedną z pozycji będą najpewniej europejskie wielozadaniowe latające cysterny. Przedstawiamy, co może zostać kupione za unijne pieniądze.
Jak podaje portal Defence24, mimo iż lista wnioskowanych projektów w ramach programu SAFE jest niejawna, to jednym z nich najpewniej będzie pozyskanie wielozadaniowych samolotów transportu i tankowania w powietrzu.
Warto zaznaczyć, że wykorzystanie środków SAFE wymaga wspólnych zakupów przez dwa państwa, co daje mniejszą swobodę zakupową. Jednakże Polska już wiele razy przekładała realizację programu Karkonosze obejmującego pozyskanie latających cystern.
Podobne plany ma wiele państw zachodniej UE, dzięki czemu znalezienie partnera do zakupu samolotów Airbus A330 Multi Role Tanker Transport Plus (MRTT+) nie powinno być problemem.
A330 MRTT+ - wielozadaniowa latająca cysterna z UE
Najpewniej Polska jest zainteresowana najnowszą wersją A330 MRTT+ po raz pierwszy pokazaną podczas pokazów lotniczych Farnborough w 2024 roku. Jest ona ewolucją bardzo udanego A330 MRTT wykorzystywanego przez 17 państw na świecie. Warto zaznaczyć, że wedle Airbusa A330 MRTT pokrywa 90 proc. rynku na tego typu maszyny poza USA.
A330 MRTT został zamówiony przez m.in.: Australię, Kanadę, Francję, wielonarodową flotę NATO MRTT (MMF), Arabię Saudyjska, Singapur, Koreę Południową, Hiszpanię, Zjednoczone Emiraty Arabskie oraz Wielką Brytania. Do tej pory 85 egzemplarzy tego modelu trafiło do 11 klientów na świecie.
Samoloty A330 MRTT bazują na pasażerskich maszynach A330, a dla najnowszych MRTT+ bazą są A330-800 charakteryzujące się nowymi silnikami Rolls-Royce Trent 7000, zoptymalizowaną aerodynamiką oraz nowymi końcówkami skrzydeł. Te zmiany miały zaowocować obniżeniem zużycia paliwa o 8 proc. i redukcją poziomu hałasu.
W przypadku A330 MRTT+ pozwoliło to na zwiększenie masy startowej o dziewięć ton, co przekłada się na zdolność pokonywania większych odległości oraz przewożenia większej ilości paliwa i ładunku. Przykładowo, standardowy A330 MRTT oferuje zasięg dochodzący do 15 tys. km oraz możliwość transportu 111 ton paliwa lub 45 ton różnego ładunku.
Ponadto nowa wersja zachowaniu 95 proc. wspólnych elementów z poprzednikiem, co ułatwia szkolenie i serwisowanie. Wybór tych samolotów przez Polskę pozwoli na unifikację floty latających cystern z resztą państw europejskiej części NATO.