W końcu alternatywa dla amerykańskiego GPS‑u! Start już w tym roku
Europejska Agencja Kosmiczna poinformowała, że do końca tego roku udostępnione zostaną pierwsze usługi, świadczone przez system satelitów Galileo. W zamierzeniu mają być one europejską alternatywą dla amerykańskiego GPS-u.
ESA opublikowała w sieci wideo, w którym ogłasza swoje plany rozwoju na bieżący rok. Wśród nich znalazło się wzmocnienie systemu Galileo o 4 kolejne satelity. Zwiększy to ich liczbę do ponad 1/3 planowanej konstelacji. Dzięki temu możliwe będzie w końcu uruchomienie pierwszych usług systemu. Pełną funkcjonalność zaś osiągnąć ma on do roku 2020.
System Galileo ma być w pełni zgodny z amerykańskim GPS-em i rosyjskim Glonassem przy zachowaniu całkowitej niezależności od nich. Działać będzie więc w pełni samodzielnie, ale obsługiwać będą go mogły te same urządzenia i odbiorniki. Po umieszczeniu na orbicie wszystkich satelitów Europejskiej Agencji Kosmicznej, Galileo zdolny ma być do określania położenia z dokładnością do 1 metra dzięki zastosowaniu rozwiązania z dwiema częstotliwościami w standardzie.
Do 15 grudnia 2015 roku na orbicie wokołoziemskiej znalazło się 8 satelitów Galileo. Łącznie ma ich zaś być 24 stale działających i 6 zapasowych. Cały system umożliwiać ma początkowo nawigację do 75 stopni szerokości geograficznej północnej, czyli północnego krańca Norwegii. Obecność zapasowych satelitów zapewnia, że utrata połączenia z jednym z nich nie powinna mieć zauważalnego efektu dla użytkownika.
Prace nad systemem Galileo rozpoczęto jeszcze w 2005 roku, kiedy wystrzelono pierwszego eksperymentalnego satelitę GIOVE-A. Jego rolą było przetestowanie rozwiązań technologicznych, stojących u podstaw "europejskiego GPS-u". W tym samym czasie ESA zabezpieczyła kluczowe dla jego działania częstotliwości w Międzynarodowym Związku Telekomunikacyjnym.
Warto też wspomnieć o jeszcze jednej, innowacyjnej funkcji systemu Galileo. Poza podawaniem informacji na temat lokalizacji ma on również pomagać w sytuacjach kryzysowych. Satelity wyposażono w transpondery, które zdolne są do przekazywania sygnału alarmowego od użytkownika do odpowiednich służb. W razie np. zgubienia się na szlaku możliwe więc będzie za jego pomocą szybkie przekazanie swojej lokalizacji i zaalarmowanie najbliższego centrum kryzysowego.
_ Dominik Gąska / www.esa.int / http://www.navipedia.net/ _