W Europie powstaje samolot pasażerski przyszłości

Mogłoby się wydawać, że samolot pasażerski przyszłości będzie szybszy niż dzisiejsze maszyny. Takie założenie przyświeca również projektowi maszyny A2, nad którym pracuje zespół Lapcat 2 finansowany przez Unię Europejską. Problem w tym, że nie wiadomo czy ich rozwiązanie ma sens ekonomiczny, mówiąc prościej, nie wiadomo, czy ktoś to kupi.

Obraz
Źródło zdjęć: © reactionengines.co.uk

Nowy projekt to nowe problemy

A2 to projekt samolotu pasażerskiego, który będzie mógł latać z prędkości naddźwiękową - 6 razy szybciej niż dzisiejsze samoloty rejsowe. Inżynierowie przyznają, że największe problemy związane są dwoma kluczowymi elementami - przekroczeniem bariery dźwięku przy prędkości 1 Macha, a później przekroczeniu 5 Machów. Jak tłumaczą specjaliści, przy 1 Machu zmieniają się prawa fizyki i zachodzi konieczność zastosowania odpowiednich materiałów. Między innymi naddźwiękowy samolot musi mieć zupełnie inne silniki, niż dzisiejsze samoloty rejsowe - te nie działałyby przy tak dużych prędkościach. Po przekroczeniu 5 Machów, reguły wykorzystywane przy projektowaniu wolniejszych konstrukcji, ponownie się zmieniają. Tarcie cząstek powietrza o kadłub powoduje między innymi nagrzewanie materiałów do temperatury ponad 100. stopni Celsjusza.

Nie wiadomo czy to się opłaca

Naukowcy pracujący nad projektem nowego samolotu, zapewniają jednak, że do roku 201. rozwiążą wszystkie kluczowe problemy i wykażą, że produkcja nowych maszyn będzie opłacalna w momencie zakończenia projektu, czyli około roku 2040. Choć to dużo czasu, wszystkie analizy opłacalności zakładają, że do tego czasu wynajdziemy tani sposób pozyskiwania ciekłego wodoru - paliwa, które konieczne jest dla nowego rodzaju maszyn, a obecnie jest bardzo drogie. Do tej pory projekt pochłonął 10 mln euro, pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz prywatnych przedsiębiorców. Jednak, pieniądze kończą się w 2013 roku i zapadnie decyzja o dalszym finansowaniu projektu.

Historia lubi się powtarzać

Podczas, gdy naukowcy są pewni sukcesu A2. warto im przypomnieć, że już kiedyś latały samoloty naddźwiękowe - słynny Concorde oraz jego rosyjski odpowiednik Tu-144. Brytyjsko-francuska konstrukcja przewoziła pasażerów przez 27 lat bez wypadku, aż do katastrofy w 2000 roku. Wypadek oraz ataki terrorystyczne z 2001 roku spowodowały strach przed lataniem i odpływ klientów, którzy nie chcieli korzystać z przelotów samolotami naddźwiękowymi. Ostatni lot Concorde'a odbył się 26 listopada 2003 roku, a linie lotnicze wolą czerpać zyski z droższych biletów w klasie biznes niż utrzymywać drogie samoloty. Czy w tej sytuacji, projekt kolejnego pasażerskiego samolotu naddźwiękowego nie jest zwyczajnym wyrzucaniem pieniędzy w błoto?

Wybrane dla Ciebie

Indie będą produkować rosyjskie karabiny. Zysk i tak trafi do Putina
Indie będą produkować rosyjskie karabiny. Zysk i tak trafi do Putina
Polska zainteresowana ukraińskim sprzętem. Pokazano go podczas ćwiczeń
Polska zainteresowana ukraińskim sprzętem. Pokazano go podczas ćwiczeń
To arcydzieło. Okazuje się, że może pomóc z nauką fizyki kwantowej
To arcydzieło. Okazuje się, że może pomóc z nauką fizyki kwantowej
Kryzys amunicyjny. Rosja odczuwa braki pocisków do tego systemu
Kryzys amunicyjny. Rosja odczuwa braki pocisków do tego systemu
Legenda starożytności. Co wiadomo o Atlantydzie?
Legenda starożytności. Co wiadomo o Atlantydzie?
Biały fosfor w Ukrainie. Rosja omija zakazy, Chiny w łańcuchu dostaw
Biały fosfor w Ukrainie. Rosja omija zakazy, Chiny w łańcuchu dostaw
Wystarczy użyć śrubokrętu. Tajwański pocisk ma zasięg 900 km
Wystarczy użyć śrubokrętu. Tajwański pocisk ma zasięg 900 km
Problem z samolotami FA-50PL. Nawet 1,5 roku opóźnienia
Problem z samolotami FA-50PL. Nawet 1,5 roku opóźnienia
Chińczycy kupili sprzęt z Rosji. Może być zagrożeniem dla Tajwanu
Chińczycy kupili sprzęt z Rosji. Może być zagrożeniem dla Tajwanu
Drzewa w Amazonii są coraz większe. Naukowcy wskazali powód
Drzewa w Amazonii są coraz większe. Naukowcy wskazali powód
Nie chcą Leopardów 2. Sąsiad Polski stawia na lekkie czołgi
Nie chcą Leopardów 2. Sąsiad Polski stawia na lekkie czołgi
Ukraińscy snajperzy z nową bronią. Pomoc Amerykanów ma drugie dno
Ukraińscy snajperzy z nową bronią. Pomoc Amerykanów ma drugie dno