W Europie powstaje samolot pasażerski przyszłości

Mogłoby się wydawać, że samolot pasażerski przyszłości będzie szybszy niż dzisiejsze maszyny. Takie założenie przyświeca również projektowi maszyny A2, nad którym pracuje zespół Lapcat 2 finansowany przez Unię Europejską. Problem w tym, że nie wiadomo czy ich rozwiązanie ma sens ekonomiczny, mówiąc prościej, nie wiadomo, czy ktoś to kupi.

Obraz
Źródło zdjęć: © reactionengines.co.uk

Nowy projekt to nowe problemy

A2 to projekt samolotu pasażerskiego, który będzie mógł latać z prędkości naddźwiękową - 6 razy szybciej niż dzisiejsze samoloty rejsowe. Inżynierowie przyznają, że największe problemy związane są dwoma kluczowymi elementami - przekroczeniem bariery dźwięku przy prędkości 1 Macha, a później przekroczeniu 5 Machów. Jak tłumaczą specjaliści, przy 1 Machu zmieniają się prawa fizyki i zachodzi konieczność zastosowania odpowiednich materiałów. Między innymi naddźwiękowy samolot musi mieć zupełnie inne silniki, niż dzisiejsze samoloty rejsowe - te nie działałyby przy tak dużych prędkościach. Po przekroczeniu 5 Machów, reguły wykorzystywane przy projektowaniu wolniejszych konstrukcji, ponownie się zmieniają. Tarcie cząstek powietrza o kadłub powoduje między innymi nagrzewanie materiałów do temperatury ponad 100. stopni Celsjusza.

Nie wiadomo czy to się opłaca

Naukowcy pracujący nad projektem nowego samolotu, zapewniają jednak, że do roku 201. rozwiążą wszystkie kluczowe problemy i wykażą, że produkcja nowych maszyn będzie opłacalna w momencie zakończenia projektu, czyli około roku 2040. Choć to dużo czasu, wszystkie analizy opłacalności zakładają, że do tego czasu wynajdziemy tani sposób pozyskiwania ciekłego wodoru - paliwa, które konieczne jest dla nowego rodzaju maszyn, a obecnie jest bardzo drogie. Do tej pory projekt pochłonął 10 mln euro, pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz prywatnych przedsiębiorców. Jednak, pieniądze kończą się w 2013 roku i zapadnie decyzja o dalszym finansowaniu projektu.

Historia lubi się powtarzać

Podczas, gdy naukowcy są pewni sukcesu A2. warto im przypomnieć, że już kiedyś latały samoloty naddźwiękowe - słynny Concorde oraz jego rosyjski odpowiednik Tu-144. Brytyjsko-francuska konstrukcja przewoziła pasażerów przez 27 lat bez wypadku, aż do katastrofy w 2000 roku. Wypadek oraz ataki terrorystyczne z 2001 roku spowodowały strach przed lataniem i odpływ klientów, którzy nie chcieli korzystać z przelotów samolotami naddźwiękowymi. Ostatni lot Concorde'a odbył się 26 listopada 2003 roku, a linie lotnicze wolą czerpać zyski z droższych biletów w klasie biznes niż utrzymywać drogie samoloty. Czy w tej sytuacji, projekt kolejnego pasażerskiego samolotu naddźwiękowego nie jest zwyczajnym wyrzucaniem pieniędzy w błoto?

Wybrane dla Ciebie
Symulacja walki F-35 z Su-30. Nie chcą ujawnić, kto zwyciężył
Symulacja walki F-35 z Su-30. Nie chcą ujawnić, kto zwyciężył
Chiny rozmieszczają je na Pacyfiku. Widzą wszystko
Chiny rozmieszczają je na Pacyfiku. Widzą wszystko
Nieznane drony w Europie. Pojawiły się na krańcach NATO
Nieznane drony w Europie. Pojawiły się na krańcach NATO
Incydent na wysokości 10 kilometrów. Coś uderzyło w samolot pasażerski
Incydent na wysokości 10 kilometrów. Coś uderzyło w samolot pasażerski
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta
Problem w otoczeniu Słońca. O tym zagrożeniu wiemy niewiele
Problem w otoczeniu Słońca. O tym zagrożeniu wiemy niewiele
Są główną tarczą antybalistyczną Ukrainy. Ta chce pozyskać kolejne 25 sztuk
Są główną tarczą antybalistyczną Ukrainy. Ta chce pozyskać kolejne 25 sztuk
Wszystko jasne. Berlin zdecydował w sprawie F-35
Wszystko jasne. Berlin zdecydował w sprawie F-35