Uważajcie na maile od tych marek. Najczęściej wybierają je oszuści

Wiemy, na maile których firm należy szczególnie uważać. To właśnie pod te marki lubią się podszywać przestępcy, chcący wyłudzić dane i pieniądze.

Uważajcie na maile od tych marek. Najczęściej wybierają je oszuści
Źródło zdjęć: © iStock.com
Adam Bednarek

Z raportu Vade Secure wynika, że oszuści na całym świecie najchętniej podszywają się przede wszystkim pod Microsoft. Drugie miejsce zajął Netflix. Echa ataków, w których oszuści udają serwis z filmami i serialami, docierają również do Polski. Nic dziwnego - za Netfliksa płaci 140 mln ludzi na świecie, z czego prawie milion w Polsce, więc potencjalnych ofiar jest sporo.

A jak sprawa wygląda w Polsce? Microsoft również jest w czołówce firm, pod które podszywają się rodzimi lub przynajmniej działający w Polsce oszuści, ale lider jest inny. "Najczęściej atakowanymi markami w 2018 według statystyk CyberTarczy były Rossmann, Microsoft i dostawcy płatności i usług telekomunikacyjnych" - informuje CERT Orange.

Zobacz też: Cybersejf: jak stworzyć bezpieczne hasło?

Pierwsze miejsce Rossmanna również nie może dziwić.Rossmann PL było najpopularniejszą polską aplikacją w 2018 - wynika z raportu POLSKA.JEST.MOBI 2018. Korzystało z niej średnio 4 miliony aktywnych użytkowników miesięcznie. Dla porównania, drugiego Allegro używało mniej niż 2 mln osób. Różnica była więc spora. A przecież nie każdy klient drogerii używa aplikacji, za to wielu na pewno dałoby się skusić na jakiś darmowy bon. A właśnie w takie pułapki wpadają ofiary phishingu.

A tak "popularność" Microsoftu wśród przestępców tłumaczą specjaliści z CERT Orange:

"Ze względu na popularność i rozległość jej usług, opartych na chmurze obliczeniowej. Konto Microsoft daje Wam nie tylko możliwość skonfigurowania "pod siebie" systemu operacyjnego, pozwala też na dostęp do sieciowego dysku i usług, administracji konsolą Xbox, czy wreszcie platformy Office 365. A na tej ostatniej: pliki, kontakty, Outlook, możliwość zaszyfrowania danych, kradzieży ich, podszywania się pod ofiarę, przejęcia tożsamości, spear phishingu" - czytamy na blogu.

Jeśli więc dostajecie mail od wyżej wymienionych firm, warto dokładnie sprawdzić, czy to na pewno przedstawiciele znanych marek się z wami kontaktują.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)