USA zaznaczają swoją obecność. Supermyśliwiec pojawił się nad Bałtykiem
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Pentagon poinformował, że dwa amerykańskie myśliwce F-35A Lightning II, przypisane do 158. skrzydła myśliwskiego Gwardii Narodowej stanu Vermont pojawiły się w regionie Morza Bałtyckiego. Manewry z wykorzystaniem jednych z najnowocześniejszych myśliwców świata miały "zademonstrować zaangażowanie USA w NATO".
Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o wizycie dwóch F-35A Lightning II w regionie Morza Bałtyckiego za pośrednictwem Twittera. Opublikował też nagranie, na którym można zobaczyć manewry jednych z najnowocześniejszych myśliwców świata i towarzyszącą im latającą cysternę KC-135 Stratotanker. Wizyta F-35A nad Litwą, Łotwą i Estonią, odbyła się 16 czerwca, miała być demonstracją zaangażowania Stanów Zjednoczonych w NATO. Najprawdopodobniej była również informacją dla Rosji, która wciąż w mniej lub bardziej oczywisty sposób kieruje groźby w kierunku Zachodu.
F-35A pojawiły się w regionie Morza Bałtyckiego
F-35A uznawane są za jedne z najbardziej zaawansowanych myśliwców wielozadaniowych na świecie. Maszyny o charakterystyce stealth zostały zaprojektowane i wyprodukowane przez amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin. Amerykanie planują, że F-35A zastąpią starzejącą się flotę F-16 Fighting Falcons i A-10 Thunderbolt II, które od ponad 20 lat były głównymi myśliwcami służącymi w Siłach Powietrznych USA. Myśliwce piątej generacji, dostosowane do wymagań nowoczesnego pola walki, mają stać na straży bezpieczeństwa USA i ich sojuszników.
F-35A to jednomiejscowe myśliwce wyposażone w silnik turbowentylatorowy Pratt & Whitney F135-PW-100, których maksymalna prędkość to 1,6 Ma, czyli blisko 2 tys. km/h. Zatankowany do pełna F-35A może pokonać dystans ponad 2 tys. km. Jest jednak dostosowany do tankowania z powietrza, co sprawia, że jego zasięg jest tak naprawdę nieograniczony. Myśliwiec ma długość 15,7 m, wysokość 4,38 m, a rozpiętość jego skrzydeł wynosi 10,7 m.
Lockheed Martin zapewnia, że F-35A nadaje się nie tylko do realizacji misji bojowych, ale też każdego innego zadania, które do tej pory było niedostępne dla tradycyjnych myśliwców. Zwłaszcza że maszyna może zbierać, analizować i udostępniać dane niemalże w czasie rzeczywistym. Umożliwia to "najbardziej zaawansowany zestaw czujników ze wszystkich myśliwców w historii", w tym radar Active Electronically Scanned Array (AESA), rozproszony system antenowy (DAS), elektrooptyczny system celowania (EOTS). Dodatkowo piloci F-35A noszą hełmy wyposażone w wyświetlacze HMD.
Konstrukcja F-35A pozwala na przenoszenie uzbrojenia o masie przekraczającej 8 ton. Podstawowym uzbrojeniem maszyny jest działko GAU-22/A kal. 25 mm. W wewnętrznych komorach amunicyjnych F-35A może przenosić m.in. rakietowe pociski powietrze-powietrze krótkiego zasięgu AIM-9X Sidewinder, pociski AMRAM, pociski ASRAM oraz bomby, które są naprowadzane laserowo. Maszyna posiada również zewnętrzne węzły uzbrojenia, które również pozwalają na przenoszenie bomb kierowanych, kasetowych czy pocisków-powietrze ziemia.
F-35A to maszyna z rodziny F-35. Oprócz niego Lockheed Martin wyprodukował wersję F-35B oraz F-35C. Każdy z myśliwców jest jednoosobowy i ma podobną charakterystykę działania oraz dokładnie taką samą zaawansowaną awionikę. F-35A startuje i ląduje w sposób konwencjonalny CTOL (ang. Conventional Take-off and Landing), co sprawia, że można jej używać praktycznie w każdym miejscu. F-35B jest przeznaczony do krótkiego startu i pionowego lądowania STOVL (ang. Short Take Off and Vertical Landing), a F-35C to model stworzony z myślą o Marynarce Wojennej USA i przeznaczony do służby na pokładach lotniskowców.
Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski