USA zaznaczają swoją obecność. Supermyśliwiec pojawił się nad Bałtykiem

Pentagon poinformował, że dwa amerykańskie myśliwce F-35A Lightning II, przypisane do 158. skrzydła myśliwskiego Gwardii Narodowej stanu Vermont pojawiły się w regionie Morza Bałtyckiego. Manewry z wykorzystaniem jednych z najnowocześniejszych myśliwców świata miały "zademonstrować zaangażowanie USA w NATO".

F-35A - zdjęcie ilustracyjne
F-35A - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Unsplash | Richard R. Schünemann
Karolina Modzelewska

Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o wizycie dwóch F-35A Lightning II w regionie Morza Bałtyckiego za pośrednictwem Twittera. Opublikował też nagranie, na którym można zobaczyć manewry jednych z najnowocześniejszych myśliwców świata i towarzyszącą im latającą cysternę KC-135 Stratotanker. Wizyta F-35A nad Litwą, Łotwą i Estonią, odbyła się 16 czerwca, miała być demonstracją zaangażowania Stanów Zjednoczonych w NATO. Najprawdopodobniej była również informacją dla Rosji, która wciąż w mniej lub bardziej oczywisty sposób kieruje groźby w kierunku Zachodu.

F-35A pojawiły się w regionie Morza Bałtyckiego

F-35A uznawane są za jedne z najbardziej zaawansowanych myśliwców wielozadaniowych na świecie. Maszyny o charakterystyce stealth zostały zaprojektowane i wyprodukowane przez amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin. Amerykanie planują, że F-35A zastąpią starzejącą się flotę F-16 Fighting Falcons i A-10 Thunderbolt II, które od ponad 20 lat były głównymi myśliwcami służącymi w Siłach Powietrznych USA. Myśliwce piątej generacji, dostosowane do wymagań nowoczesnego pola walki, mają stać na straży bezpieczeństwa USA i ich sojuszników.

F-35A to jednomiejscowe myśliwce wyposażone w silnik turbowentylatorowy Pratt & Whitney F135-PW-100, których maksymalna prędkość to 1,6 Ma, czyli blisko 2 tys. km/h. Zatankowany do pełna F-35A może pokonać dystans ponad 2 tys. km. Jest jednak dostosowany do tankowania z powietrza, co sprawia, że jego zasięg jest tak naprawdę nieograniczony. Myśliwiec ma długość 15,7 m, wysokość 4,38 m, a rozpiętość jego skrzydeł wynosi 10,7 m.

Lockheed Martin zapewnia, że F-35A nadaje się nie tylko do realizacji misji bojowych, ale też każdego innego zadania, które do tej pory było niedostępne dla tradycyjnych myśliwców. Zwłaszcza że maszyna może zbierać, analizować i udostępniać dane niemalże w czasie rzeczywistym. Umożliwia to "najbardziej zaawansowany zestaw czujników ze wszystkich myśliwców w historii", w tym radar Active Electronically Scanned Array (AESA), rozproszony system antenowy (DAS), elektrooptyczny system celowania (EOTS). Dodatkowo piloci F-35A noszą hełmy wyposażone w wyświetlacze HMD.

Konstrukcja F-35A pozwala na przenoszenie uzbrojenia o masie przekraczającej 8 ton. Podstawowym uzbrojeniem maszyny jest działko GAU-22/A kal. 25 mm. W wewnętrznych komorach amunicyjnych F-35A może przenosić m.in. rakietowe pociski powietrze-powietrze krótkiego zasięgu AIM-9X Sidewinder, pociski AMRAM, pociski ASRAM oraz bomby, które są naprowadzane laserowo. Maszyna posiada również zewnętrzne węzły uzbrojenia, które również pozwalają na przenoszenie bomb kierowanych, kasetowych czy pocisków-powietrze ziemia.

F-35A to maszyna z rodziny F-35. Oprócz niego Lockheed Martin wyprodukował wersję F-35B oraz F-35C. Każdy z myśliwców jest jednoosobowy i ma podobną charakterystykę działania oraz dokładnie taką samą zaawansowaną awionikę. F-35A startuje i ląduje w sposób konwencjonalny CTOL (ang. Conventional Take-off and Landing), co sprawia, że można jej używać praktycznie w każdym miejscu. F-35B jest przeznaczony do krótkiego startu i pionowego lądowania STOVL (ang. Short Take Off and Vertical Landing), a F-35C to model stworzony z myślą o Marynarce Wojennej USA i przeznaczony do służby na pokładach lotniskowców.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (8)