UKE zbadał sieci w kolejnych miastach
Zerwane połączenia? Brak zasięgu? Zakłócenia utrudniające rozmowę? UKE wykrył niedoskonałości w funkcjonowaniu sieci komórkowych w kolejnych 13 miastach i umieścił je na mapach. Dodatkowo, zbadał główne drogi pomiędzy miastami.
Badane miasta to Kielce, Kraków, Trójmiasto, Zielona Góra, Opole, Rzeszów, Białystok, Poznań, Wrocław, Lublin, Bydgoszcz, Szczecin i Jelenia Góra. Samochody pomiarowe przejechały łącznie 4617 km terenie wymienionych miast. Badanie trwało od 1. lutego do 26. marca w godzinach wzmożonego ruchu w sieciach komórkowych, to jest między godziną 15 a 19. Wcześniej UKE badało sieć w Warszawie oraz Katowicach, Łodzi i Olsztynie.
Przeprowadzono 182 godziny pomiarów, podczas których badano sieci czterech operatorów jednocześnie: Polkomtela (Plus)
, PTC (Era), Centertel (Orange)
oraz P4 (Play).
Telefony w samochodach pomiarowych pracowały w trybie automatycznego wyboru sieci. Mierzone były parametry:
• poziom odebranego sygnału RxLev dla GSM900/1800, decydujący o zasięgu sieci,
• poziom realizacji połączeń pod kątem blokowania i przerywania połączeń (NQA),
• badanie jakości transmisji mowy (PESQ).
Przeprowadzone pomiary i badania sieci badanych miastach pokazały, że operatorzy wszystkich sieci dysponują dobrym zasięgiem na terenie miast. Z wykonanych badań wynika, że dominującym standardem u wszystkich operatorów jest UMTS, prawie 90% połączeń została wykonana w tym standardzie.
Blokowanie połączeń
Zaobserwować można, że blokowanie połączeń występuje u wszystkich operatorów. Najwyższe wartości zarejestrowano w sieci PTC i P4, gdzie około 1,9 % zestawianych połączeń nie doszło do skutku. Sieć Centertela pod tym względem zanotowała niewiele mniej zablokowanych połączeń, około 1,6 %. Najmniej zablokowanych połączeń, jedynie 0,9 %, zarejestrowano w sieci Polkomtela. Największą liczbę zablokowanych połączeń zanotowało P4 w Zielonej Górze, gdzie ponad 10% rozmów nie zostało zestawionych, co świadczyć może o poważnej awarii w sieci operatora lub wyczerpaniu pojemności sieci.
Blokowanie połączeń na poziomie powyżej 3% zarejestrowano w następujących miastach:
• PTC - Kraków, Opole, Lublin, Jelenia Góra,
• Centertel - Rzeszów i Poznań,
• P4 - Zielona Góra i Szczecin,
• Polkomtel - nie zarejestrowano w żadnym mieście.
Najmniej zablokowanych połączeń w sieciach wszystkich operatorów zanotowano na terenie Trójmiasta i Kielc.
Przerwane połączenia
Analizując liczbę połączeń przerwanych na terenie miast, zaobserwować można, że najwyższe wartości zarejestrowano w sieci PTC (ponad 1% zestawianych połączeń zostało przerwanych). W Polkomtelu i Centertelu zarejestrowano około 0,6% przerwanych połączeń. Najlepiej pod tym względem wypadło P4, gdzie przerwanych połączeń było około 0,5 %. Najwięcej zerwanych połączeń, około 3%, zarejestrowano w PTC na terenie Poznania i Lublina. Przerywanie zestawionych połączeń może świadczyć o problemach z przełączaniem się telefonów z jednego standardu w drugi lub niewłaściwym przełączeniem pomiędzy stacjami bazowym.
No service
Analiza parametru braku obsługi, wynikająca głównie z braku zasięgu lub nie przełączenia się telefonu ze standardu 3G na 2G, pokazuje że najwięcej problemów jest w sieci P4. Około 0,3% prób nawiązania połączenia nie zostało obsłużonych przez tą sieć. Tuż za nim znajduje się operator PTC, który nie był wstanie zapewnić obsługi dla około 0,2 % połączeń. Centertel i Polkomtel zarejestrowali bardzo znikomy brak zapewnienia obsługi na poziomie odpowiednio 0,02% i 0,01%. Najgorzej pod tym względem było w sieci P4 w Krakowie, gdzie operator zanotował ponad 3,8% połączeń nieobsłużonych.
Service access time
Mówiąc o parametrze szybkości świadczenia usługi należy stwierdzić, że najszybciej połączenia zestawia P4, gdzie czas zestawienia połączenia niewiele przekracza 3 sekundy. W drugiej kolejności z czasem zestawienia połączenia, niewiele gorszym, 3,36 sekundy jest Centertel. Pozostali dwaj operatorzy mają czas zestawienia połączenia o 1 sekundę dłuższe.
Parametr | ERA | ORANGE | PLAY | PLUS |
---|---|---|---|---|
Liczba wykonanych połączeń | 41 074 | 53 476 | 45 974 | 46 164 |
Liczba połączeń udanych | 96,86% | 97,77% | 97,25% | 98,23% |
Liczba połączeń zablokowanych / Blocks / | 1,90% | 1,62% | 1,96% | 0,90% |
Liczba połączeń przerwanych / Dropps / | 1,04% | 0,60% | 0,48% | 0,69% |
Liczba braku obsługi / No Service / | 0,20% | 0,02% | 0,31% | 0,01% |
Czas dostępu do usługi / Service Access Time / | 4,22 s | 3,36 s | 3,04 s | 4,02 s |
Średnia wartość PESQ -- MOS | 3,94 | 3,85 | 3,59 | 3,86 |
Liczba próbek poniżej 2,7 | 4,22% | 1,72% | 6,94% | 1,33% |