TNS: coraz więcej smartfonów i bardziej świadomych użytkowników
Już 44 proc. Polaków posiada smartfona, a pod względem penetracji smartfonów osiągnęliśmy poziom "średniej dla Europy" z 2013 roku - wynika z badania TNS Polska.
Od dwój lat wskaźnik ten przyrasta dla Polski mniej więcej o jedną trzecią: na początku 2012 r. w Polsce było 25 proc. użytkowników smartfonów, w styczniu 2013 już 33 proc. Jeśli przyjąć, że tempo przyrostu będzie takie samo, to na początku 2015 powinien zostać osiągnięty poziom prawie 60 proc. Nie ma powodów zakładać, że popularność smartfonów wśród Polaków w ciągu najbliższych dwóch lat będzie rosła wolniej niż w latach poprzednich. Weźmy choćby pod uwagę aktywność operatorów komórkowych oraz poprawiające się nastroje konsumenckie i koniunkturę w gospodarce.
Wzrosła też świadomość konsumentów w Polsce. Jeszcze rok temu ponad jedna trzecia posiadaczy nie była świadoma tego, że używa smartfona. Teraz praktycznie każdy użytkownik odróżnia go od "zwykłej" komórki: na podstawie prostej deklaracji o "posiadaniu smartfona" otrzymujemy 41 proc. użytkowników (rok temu było to tylko 19 proc.). Natomiast po dopytaniu "czy Pana(i) telefon komórkowy posiada: dotykowy ekran, system operacyjny, możliwość instalowania aplikacji ... (i jeszcze kilka innych cech)" TNS stworzył tzw. definicję techniczną, po uwzględnieniu której otrzymano rzeczywistą penetrację smartfonów na poziomie 44 proc. (a w styczniu 2013 - 33 proc.).
Popularność smartfonów jest silnie zróżnicowana w zależności od wieku. Wśród najmłodszych badanych (15-1. lat) aż trzy czwarte (74 proc.) używa smartfona. Wraz z wiekiem udział ten maleje do mniej więcej połowy w grupie 40-latków (52 proc. w grupie 40-49 lat). Powyżej 50 lat następuje silniejszy spadek, ale nawet w grupie "60 lat i więcej" prawie co dziesiąty (9 proc.) korzysta ze smartfona.
Zobacz: Jaką kupić zmywarkę?