Test kamer HD: profesjonalna jakość za rozsądną cenę

Test kamer HD: profesjonalna jakość za rozsądną cenę

Test kamer HD: profesjonalna jakość za rozsądną cenę
Źródło zdjęć: © Tim Hall/Thinkstock
23.11.2010 12:21, aktualizacja: 23.11.2010 13:26

Po telewizorach Full HD, czas na kamery. Warto uwieczniać najmilsze chwile najlepszym sprzętem, tym bardziej, że technologia HD gwałtownie tanieje

Odtwarzacze Blu-ray nie są jeszcze zbyt popularne, a niewielu z nas ma dostęp do kanałów telewizyjnych w jakości HD.

Co więc zrobić, aby w pełni wykorzystać stojący w salonie telewizor Full HD? Samemu nakręcić film w wysokiej rozdzielczości. Ceny kamer HD na tyle już spadły, że kupno urządzenia zapisującego wideo w standardowej jakości nie ma większego sensu. Tylko, czy wszystkie kamery HD oferują równie dobry obraz? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.

Obraz
© Dotykowy ekran i zamykana automatycznie zasłona obiektywu to elementy spotykane tylko w droższych modelach kamer. Na szczęście to nie od nich zależy jakość nagrania (fot. www.komputerswiat.pl)

Rynek kamer HD i nośników

Przedział cenowy dla kamer amatorskich jest bardzo szeroki i obejmuje urządzenia kosztujące od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Podczas zakupów lepiej od razu odrzucić najtańsze modele, gdyż są one zazwyczaj bardzo niskiej jakości i zapewniają słaby obraz.

Nie warto także przepłacać za ultranowoczesne rozwiązania ukryte w obudowach drogich, półprofesjonalnych urządzeń. Oferują one co prawda wysoką jakość obrazu, ale z wielu ich funkcji nigdy nie skorzystamy. Sprawdziliśmy dziesięć kamer HD, które zaliczyć można do modeli podstawowych i średnio zaawansowanych. Wszystkie one pochodzą od uznanych producentów audio-wideo, a ich ceny nie przekraczają 300. złotych.

Polecamy w wydaniu internetowym komputerswiat.pl: Za sto dni nie podłączysz się do sieci?

Obraz

Kamery HD zapisują filmy i zdjęcia we wbudowanej pamięci lub na kartach pamięci. Pamięć w kamerze może być półprzewodnikowa (podobna do tej stosowanej w karcie pamięci) albo w postaci zamontowanego dysku twardego. To ostatnie rozwiązanie zapewnia dużą pojemność, ale zwiększa gabaryty i wagę kamery, zapotrzebowanie urządzenia na prąd i co dla wielu najważniejsze - cenę. Za obecność w kamerze nośnika o pojemności 12. GB musimy dodatkowo zapłacić około 1000 złotych.

Z drugiej strony, gdybyśmy chcieli kupić taką samą ilość pamięci w postaci kart SDHC, zapłacilibyśmy podobną kwotę. Na szczęście typowemu użytkownikowi kamery wystarczy karta o pojemności 3. GB (umożliwia nagranie około 3 godzin filmu), a taki moduł kupimy za mniej więcej 300 złotych. Pamiętajmy jednak, że do kamer najlepiej wybierać karty oznaczone 4 lub 6 klasą szybkości pracy. Nie kupujmy tanich modeli wykonanych w najwolniejszej klasie 2.

Obraz
© Szybka karta SDHC 32 GB to dość kosztowna inwestycja, ale pozwala nagrywać na tyle długo, że zanim zapełnimy nośnik, na pewno zdążymy rozładować akumulator (fot. www.komputerswiat.pl)

Test w pigułce

Do redakcyjnego laboratorium trafiło 1. kamer z oferty popularnych na rynku producentów. Które urządzenie najlepiej sprawdzi się podczas filmowania przyjęć urodzinowych i wakacyjnych wyjazdów?

Lista przetestowanych urządzeń:

- Canon Legria HF-M306
- Canon Legria HF-R16
- JVC GZ-HD500SE
- JVC GZ-HM335BE
- Panasonic HDC-HS60
- Panasonic HDC-SD60
- Samsung HMX-H200
- Sony HDR-CX115
- Sony HDR-CX305
- Toshiba Camileo X100

Polecamy w wydaniu internetowym komputerswiat.pl: Za sto dni nie podłączysz się do sieci?

Obraz

Okiem kamery

Potocznie uważamy, że im większy zoom, tym lepiej. Nie jest tak jednak do końca. Podobnie jak w aparatach cyfrowych, najcenniejszy jest dla nas zoom optyczny, czyli wynikający z możliwości konstrukcyjnych obiektywu kamery.

Zoom cyfrowy powinniśmy pomijać w ocenie urządzenia. Dla przykładu, zwycięzca testu - Panasonic HDC-HS6. - ma zoom optyczny 25x, ale po zastosowaniu maksymalnego zbliżenia cyfrowego uzyskujemy gigantyczne całkowite przybliżenie wynoszące 1500x. Niestety, przy takim zoomie jakość zapisywanego obrazu jest bardzo niska.

Obraz
© Kamery HD są coraz tańsze i coraz mniejsze. Brak miejsca na obudowie i oszczędności producentów sprawiają, że coraz więcej modeli nie ma uchwytu do montażu dodatkowych akcesoriów, takich jak zewnętrzny mikrofon czy lampa doświetlająca scenę. Nie zabrakło go jednak w najdroższej w teście kamerze Sony HDR-CX305 (fot. www.komputerswiat.pl)

Oceniając optykę kamery, należy pamiętać też o możliwościach obiektywu w zakresie widzenia szerokiego kąta. Im mniejsza jest najmniejsza ogniskowa obiektywu, tym kamera widzi szerszy kadr. Poważną wadą wielu popularnych modeli jest właśnie obiektyw o najmniejszej ogniskowej wynoszącej 40. a nawet 45 milimetrów. Takim urządzeniem trudno będzie nakręcić domową imprezę. Na szczęście nowoczesne konstrukcje mają obiektywy, w których najmniejsza ogniskowa wynosi mniej więcej 30 milimetrów (w teście taki obiektyw ma na przykład Sony HDR-CX305).

Obraz
© Canon HF-M306 oferuje przyzwoite możliwości rozbudowy. Niestety za luksusy trzeba sporo dopłacić (fot. www.komputerswiat.pl)

Kolejnym elementem ważnym w optyce kamery jest stabilizator obrazu. Do jego zadań należy kompensowanie drgań, w które wprawiamy kamerę, trzymając ją w ręku. Ze stabilizatorem jest podobnie jak z zoomem - optyczny jest lepszy niż elektroniczny. Ale uwaga, nawet optyczne stabilizatory różnią się od siebie efektywnością działania. W teście najskuteczniej działał ten zastosowany w kamerach Panasonic, a elektroniczny stabilizator z kamery Toshiba pracuje tak nieskutecznie, jakby go wcale nie było.

Polecamy w wydaniu internetowym komputerswiat.pl: Za sto dni nie podłączysz się do sieci?

Obraz

Ostatnim ważnym elementem związanym z jakością układu optycznego jest szybkość działania automatycznego pomiaru odległości, czyli autofokusu. Okazuje się bowiem, że przy przeniesieniu oka kamery z jednego obiektu w kadrze na drugi znajdujący się w innej odległości, niektóre kamery bardzo długo ustawiają ostrość obrazu. Niestety, na filmie takie powolne wyostrzanie wygląda bardzo źle. Wada ta jest najlepiej widoczna w obu kamerach Sony, a rzadko występuje w testowanych modelach Panasonica.

Jakość wideo i zdjęć

Prawie wszystkie testowane kamery (oprócz Toshiby) zapewniają dobrą jakość obrazu, gdy podłączymy je do nowoczesnego telewizora za pomocą przewodu HDMI. Wówczas zwykle na wyjściu wideo otrzymujemy sygnał w najlepszym jakościowo standardzie 1080/25p, pomimo że spora część kamer zapisuje filmy wyłącznie z przeplotem, czyli w standardzie 1080/50i.

Obraz
© Pilot zdalnego sterowania. Można bez niego filmować latami, ale są takie sytuacje, w których bardzo się przyda. Po lewej sterownik kamery Sony HDR-CX305, po prawej - Toshiby (fot. www.komputerswiat.pl)

Niestety, wszystkie kamery w ciemnych partiach kadru generują szkodliwy dla jakości filmu elektroniczny szum. Najlepszą jakość filmów w teście zapewnia Canon Legria HF-M306. ale to nie wystarczyło i w ogólnej ocenie musiała ona uznać pierwszeństwo dobrze wyposażonego urządzenia Panasonica.

Obraz
© Firma JVC za- oszczędziła na wyświetlaczach zastosowanych w swoich kamerach - nie są one dotykowe. Na otarcie łez użytkowników testowanych modeli w ramkę ekranu został wbudowany dotykowy suwak ułatwiający obsługę (fot. www.komputerswiat.pl)

Wszystkie testowane urządzenia można podłączyć do telewizora starszego typu dzięki analogowemu połączeniu kompozytowemu. Niestety, zapewnia ono najgorszą z dostępnych dla amatora jakości obrazu wideo. Kilka modeli uzyskało w tej kategorii oceny zaledwie mierne lub dostateczne z minusem. Najlepszy obraz na starym telewizorze oferują obie testowane kamery Panasonica.

Jakość zdjęć wykonywanych przez kamery jest raczej słaba. Zwykle kadry są niezbyt ostre i pozbawione detali. W dobrych warunkach oświetleniowych kamery wykonają poprawnie wyglądające zdjęcie, ale aby się nie rozczarować, lepiej nie robić z nich odbitek w większym formacie niż 13x1. centymetrów.

Polecamy w wydaniu internetowym komputerswiat.pl: Za sto dni nie podłączysz się do sieci?

Obraz

Wygoda obsługi

Kamery cyfrowe mają coraz mniejsze wymiary. Wbrew pozorom nie zawsze jest to korzystne - osoby o większych dłoniach mogą mieć problemy ze stabilnym trzymaniem kamery i obsługą niewielkich przycisków sterujących. Dużym ułatwieniem w obsłudze są dotykowe ekrany LCD. Mają je testowane urządzenia Panasonica, Sony, droższy Canon, Samsung i Toshiba.

Na szczęście, wszyscy producenci zadbali, aby manetka zoom była dostatecznie duża i dawała się wygodnie obsługiwać. Minus za obsługę zoomu otrzymuje Toshiba. Ta kamera nie ma możliwości płynnej regulacji szybkości zoomowania - jest tylko jedna, dość powolna szybkość przybliżania i oddalania obrazu.

Obraz
© Kamera Toshiby ma dość prosty system sterowania. Większość zaawansowanych funkcji udostępnia dotykowy ekran LCD (fot. www.komputerswiat.pl)

Innym ważnym aspektem użytkowym jest czas pracy na akumulatorze. Dostarczane z kamerami akumulatory mają pojemności od symbolicznych 53. mAh (Legria HF-R16) do pokaźnych 2100 mAh (Samsung). W tym ostatnim wypadku kamera pracuje przez 3 godziny 19 minut. Niewielki akumulator Canona HF-R16 wystarcza na zaledwie 1 godzinę i 19 minut nagrywania, ale nie jest to najgorszy wynik w teście. Ten przypadł urządzeniu Toshiba z czasem działania wynoszącym 1 godzinę i 6 minut.

Podsumowanie

W teście zwyciężyła kamera Panasonic HDC-HS60.

Nie jest to tanie urządzenie, ale zapewnia dobrą jakość nagrywanych filmów, rozsądny czas pracy na akumulatorze, a dużym plusem kamery jest także efektywny stabilizator obrazu. Osoby, dla których kwota 240. złotych jest zbyt wysoka, powinny rozważyć zakup bliźniaczego urządzenia HDC-SD60 (zajęło trzecie miejsce). Kosztuje niemal 1000 złotych mniej, a ma te same możliwości co zwycięzca, brak mu tylko wbudowanego dysku twardego.

W kategorii Cena/Jakość wygrała kamera JVC GZ-HM335BE. To dobry produkt dostępny w bardzo rozsądnej cenie.

Obraz
© Kliknij, aby zobaczyć tabelę (fot. www.komputerswiat.pl)

Polecamy w wydaniu internetowym komputerswiat.pl: Za sto dni nie podłączysz się do sieci?

Obraz
Źródło artykułu:Komputer Świat
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (21)