Telefony komórkowe chronią przed groźną chorobą mózgu

Telefony komórkowe chronią przed groźną chorobą mózgu

Telefony komórkowe chronią przed groźną chorobą mózgu
07.01.2010 14:00, aktualizacja: 07.01.2010 14:21

Długotrwałe działanie fal elektromagnetycznych emitowanych przez telefony komórkowe może wzmacniać naszą pamięć i chronić, a nawet hamować rozwój choroby Alzheimera - o swoich zaskakujących wynikach badań na myszach naukowcy z USA informują na łamach pisma "Journal of Alzheimer's Disease".

"To dla nas zupełnie niespodziewane odkrycie, okazuje się, że wystawienie dorosłych myszy stanowiących zwierzęcy model choroby Alzheimera na działanie fal emitowanych przez telefony komórkowe, chroni ich pamięć i zabezpiecza przed rozwojem choroby" - przekonuje doktor Gary Arendash, główny autor pracy z Alzheimer's Disease Research Center na Florydzie.

W mózgu wszystkich chorych na alzheimera dochodzi do nieprawidłowego odkładania białka o nazwie amyloid beta, co powoduje powstawanie jego złogów w postaci tzw. blaszek starczych i uszkodzenia neuronów.

© (fot. Jupiterimages)

Naukowcy wykazali, że poddanie starych myszy chorych na alzheimera działaniu fal elektromagnetycznych pochodzących z telefonów komórkowych powoduje rozkład szkodliwych dla mózgu blaszek starczych, jak również chroni młodsze myszy przed powstawaniem złogów amyloidowych.

Badaniem objęto 9. myszy, z których większość była specjalnie genetycznie zmodyfikowana tak, żeby w starszym wieku dochodziło u nich do odkładania amyloidu beta, problemów z pamięcią i żeby zwierzęta te zachorowały na schorzenie przypominające chorobę alzheimera. Część kontrolną grupy stanowiły zdrowe myszy, bez zaburzeń poznawczych i genetycznych predyspozycji do rozwoju demencji.

Wszystkie gryzonie wystawiono na działanie pola elektromagnetycznego odpowiadającego emitowanemu przez standardowe używanie telefonu komórkowego przez dwa godzinne okresy dziennie przez czas 7 do 9 miesięcy. Zwierzaków nie wyposażono w małe zestawy słuchawkowe, zamiast tego ich klatki umieszczono w równej odległości dookoła anteny generującej sygnał, odpowiadający temu, który emituje przyłożony do ludzkiego ucha telefon komórkowy.

U myszy, z którymi eksperyment rozpoczęto kiedy zwierzęta obciążone genetycznie chorobą Alzheimera były młode (ale już dorosłe), zanim zaczęły wykazywać oznaki upośledzenia pamięci, zdolności poznawcze były chronione - gryzonie osiągały takie same wyniki w testach pamięci, jak normalne, zdrowe myszy.

Jeżeli działaniu pola elektromagnetycznego poddawano myszy z widocznymi już zaburzeniami pamięci, upośledzenie cofało się. W sytuacji kiedy fale działały na zdrowe myszy, ich pamięć poprawiała się do stanu ponadprzeciętnego, nie obserwowanego u innych gryzoni. Naukowcy szacują, że czas potrzebny do uwidocznienia pozytywnego wpływu komórek na pamięć, po przeliczeniu danych ze zwierząt na ludzi powinien być liczony w latach.

Na podstawie wyników swojej pracy, badacze sugerują, że działanie fal elektromagnetycznych może być skuteczną i nieinwazyjną metodą leczenia i zapobiegania chorobie Alzheimera u ludzi. Aktualnie naukowcy testują działanie różnych częstotliwości i nasilenia fal.

Autorzy pracy tłumaczą, że pozytywny wpływ pola elektromagnetycznego na zdolności poznawcze może być skutkiem zwiększenia aktywności mózgu, zwiększenia przepływu krwi i metabolizmu w mózgu, chociaż poznanie dokładnego mechanizmu działania fal emitowanych przez telefony komórkowe na mózg wymaga dalszych szczegółowych badań.