Technologie przyszłości w branży KEP

Ewolucję rynku przesyłek kurierskich, ekspresowych i pocztowych (KEP) w ostatnich latach silnie determinuje rozwój sektora e-commerce. Dotyczy to zarówno klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorców. Wraz ze zwiększającymi się przychodami w branży, rosną również inwestycje w innowacje. To dobry prognostyk dla klientów firmy kurierskich

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Opcje są różne – odbiór w dniu zakupu (SameDay) oraz dostawa paczki w mniej, niż 24 godziny (głównie w obrębie dużych miast), możliwość zmiany miejsca dostarczenia przesyłki, duża sieć punktów w dogodnych lokalizacjach, automatyczne skrytki pocztowe, dostosowane do potrzeb „cyfrowych” użytkowników, odbiór kupionych produktów przez całą dobę, czy usługa Click&Collect, polegająca na odbiorze przesyłki w punkcie usługodawcy i w punktach partnerskich. Firmy kurierskie coraz aktywniej i na coraz większą skalę wdrażają wymienione usługi, a operatorzy rynku KEP w najbliższych latach będą intensywnie poszukiwać dalszych rozwiązań, optymalizujących proces dostarczania przesyłek.

Rynek KEP w Polsce

Jak pokazuje raport opublikowany w ubiegłym roku przez firmę PwC, pt. „Perspektywy wzrostu rynku przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych (KEP) w Polsce do 2018 roku”, firmy branżowe inwestują dziś w nowe kanały sprzedaży, tworząc rozwiązania, które umożliwiają odbiór zakupów w różnych miejscach. Jednocześnie dużym motorem napędowym jest rozwój rynku e-commers. Temat ten był poruszany m.in. podczas ubiegłorocznej debaty zorganizowanej z okazji 20-lecia istnienia Forum Przewoźników Ekspresowych (FPE), czyli ogólnopolskiej organizacji zrzeszającej firmy branży przesyłek kurierskich, ekspresowych i pocztowych.

Istotną informacją dla klientów firm spedycyjnych i kurierskich są dane o kondycji rynku. Jak oszacowali eksperci z firmy PwC, wartość branży przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych w 2015 roku osiągnęła poziom 4,5 mld złotych. Oznacza to, że w ciągu 5 poprzednich lat przychody na tym rynku wzrosły o jedną trzecią. Analitycy oszacowali również dalszy ich wzrost, aż do poziomu 6,4 mld zł w 2018 roku. Zdaniem specjalistów, liczba nadanych paczek wzrośnie w ciągu trzech kolejnych lat z 313 mln do ok. 440 mln.

Jeżeli chodzi o strukturę rynku paczkowego w Polsce, raport pokazał, że po raz kolejny w naszym kraju ponad połowa wszystkich paczek została nadana do osób prywatnych. W 2015 roku segment B2B stanowił 55 proc. przychodu oraz 45 proc. wolumenu całego rynku. Natomiast segment B2C stanowił 25 proc. przychodu firm branżowych i 46 proc. wolumenu. Ostatni segment, na który składały się przesyłki nadane przez osoby prywatne (C2X), stanowił 10 proc. przychodów i 8 proc. wolumenu.

Nowe usługi w ofercie firm

Istotnych danych w kontekście rozwoju branży oraz nowych usług, dostosowanych do zwiększającego się ruchu w kanale e-commerce, dostarczył opublikowany kilkanaście miesięcy temu raport BNP Paribas, pt. „E-handel, a rynek magazynowy w Polsce”. Zdaniem jego autorów, obroty e-handlu w Polsce w 2015 roku szacowane były w różnych analizach na 2,5-4 proc. całkowitej wartości sprzedaży, podczas gdy dla porównania w Niemczech wskaźnik ten wynosił 10 proc, a w Wielkiej Brytanii aż 13,2 proc. Z danych Ecommerce Europe wynika natomiast, że średni koszyk zakupów internetowych w Polsce stanowił jedynie 43 proc. wartości unijnej. To ogromny potencjał rozwojowy i katalizator dla innowacji w branży dostawców przesyłek.

Jeżeli firma kurierska chce być obecnie konkurencyjna, musi aktywnie się rozwijać i wdrażać najnowsze technologie – potwierdza Adam Kwiatkowski Wiceprezes Zarządu Geis. – Oparcie oferty o rozwiązania IT to szansa na optymalizację czasu dostaw, a także kosztów, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę rosnącą liczbę e-klientów. Z taką myślą uruchomiliśmy usługę Geis Point, która umożliwia odbiór paczki w czasie i w miejscu, które najbardziej odpowiada odbiorcy, np. w drodze do pracy, w trakcie podróży służbowej czy wakacyjnego wyjazdu do innej miejscowości. To idealne rozwiązanie dla firm w sytuacji, w której adresat towaru jest wymagający, ponieważ nie chce lub nie może czekać na przesyłkę.

Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój branży przesyłek kurierskich, ekspresowych i pocztowych, zauważamy, że pojęcie tradycyjnego modelu firmy kurierskiej praktycznie nie istnieje. Zmienia się zarówno model dokonywania zakupów, jak i wymiany informacji pomiędzy nadawcą, dostarczycielem, a odbiorcą. Co więcej, rosną wymagania klientów odnośnie czasu i miejsca odbioru przesyłek. To sprawia, że firmy kurierskie modyfikują swoją ofertę, inwestując w nowe usługi, takie jak SameDay czy Click&Collect.

Artykuł sponsorowany
Źródło artykułu: Artykuł sponsorowany

Wybrane dla Ciebie

Nowe odkrycie. Z materii otaczającej planetę może powstać księżyc
Nowe odkrycie. Z materii otaczającej planetę może powstać księżyc
Te gryzonie mają własny język. Naukowcy chcą go zrozumieć
Te gryzonie mają własny język. Naukowcy chcą go zrozumieć
Anomalia grawitacyjna. Co się właściwie stało?
Anomalia grawitacyjna. Co się właściwie stało?
Gorzki lek najlepiej leczy. A dlaczego jest gorzki?
Gorzki lek najlepiej leczy. A dlaczego jest gorzki?
"Niebezpieczna technologia". Rosja testuje nowe drony
"Niebezpieczna technologia". Rosja testuje nowe drony
Laserowa komunikacja w kosmosie. Sygnał dotarł z odległości 350 mln km
Laserowa komunikacja w kosmosie. Sygnał dotarł z odległości 350 mln km
Uderzyli w rosyjski zakład. Produkują tam części do dronów
Uderzyli w rosyjski zakład. Produkują tam części do dronów
Radioaktywna "cudowna woda". Zebrała swoje żniwo
Radioaktywna "cudowna woda". Zebrała swoje żniwo
Rolnicy przekazali broń. Posłuży armii do walki z minami
Rolnicy przekazali broń. Posłuży armii do walki z minami
Służył na polskim Krabie i niemieckim PzH-2000. Ukrainiec mówi, który wolą
Służył na polskim Krabie i niemieckim PzH-2000. Ukrainiec mówi, który wolą
TUKAN. Innowacyjny polski pojazd z do wykrywania min morskich
TUKAN. Innowacyjny polski pojazd z do wykrywania min morskich
Pas asteroidów powoli zanika. Nowe badania ujawniają tempo zmian
Pas asteroidów powoli zanika. Nowe badania ujawniają tempo zmian