Te samoloty i śmigłowce powstają w Polsce. Nie mamy się czego wstydzić

Wielu osobom wydaje się, że polski przemysł lotniczy właściwie nie istnieje. Nic bardziej błędnego. W Polsce powstaje wiele ciekawych samolotów i śmigłowców. Niektóre z nich produkowane są przed duże i znane firmy, jednak część z nich to produkcja prywatnych, niewielkich firm. Zobaczcie, czym możemy się pochwalić.

Obraz

/ 7Duże firmy i prywatni producenci

Obraz
Materiały prasowe

Flaris Lar 1 to niewielki odrzutowiec polskiej konstrukcji, który ma zrewolucjonizować rynek. Samolot tworzony jest przez firmę Metal Master spod Jeleniej Góry i ma być przede wszystkim tani, dzięki czemu na prywatne latanie będą mogli sobie pozwolić nie tylko bardzo bogaci.

Flaris Lar 1 może latać z prędkością 700 km/h na pułapie do 14 km. Zasięg polskiego odrzutowca to 2500 km. Największe wrażenie robią jednak nie same parametry, a cena przelotu, która wynosi zaledwie 1 zł za 1 km. Przelot z Warszawy do oddalonego o 340 km Wrocławia potrwa 25 min i będzie kosztował około 340 zł. Flaris Lar 1 może zabrać na pokład 5 osób.

/ 7PZL W3 Sokół

Obraz
PAP

PZL W-3 Sokół to wielozadaniowa maszyna polskiej konstrukcji, produkowana przez zakłady PZL Świdnik. Śmigłowiec dostępny jest w wielu wariantach i od 1985 taśmę produkcyjną opuściło około 150 egzemplarzy. Używany jest m.in. w takich krajach jak Polska, Czechy, Birma, Hiszpania, Korea Południowa, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Niemcy, Wietnam, Filipiny i Rosja.

Głuszec to zmodernizowana wersja opracowanego w Świdniku Sokoła (PZL W-3 Sokół), przystosowana do użycia na polu walki. Polskie wojsko zamówiło dotychczas osiem takich śmigłowców. Śmigłowce dysponują bezwładnościowo-satelitarnym systemem nawigacji, komputerem misji bojowej, systemem zarządzania awioniką, systemem samoobrony (promiennik zakłócający w podczerwieni, wyrzutnie pułapek), stabilizowany system obserwacyjno-celowniczy, wyświetlacz HUD, a także nowe radiostacje i systemy ochrony biernej śmigłowca. Maszyna może się poruszać z prędkością do 260 km/h i wzbić się na wysokość 6000 m. Jej maksymalny zasięg wynosi ponad 700 km.

Z kolei Anakonda to Sokół w wersji przystosowanej do ratownictwa morskiego. Wojsko zamówiło modernizację pięciu tego typu śmigłowców.

/ 7EM-11 Orka

Obraz
Marek Studnicki / Wikimedia / CC

Ten samolot to kolejny przykład tego, że za budową samolotów nie zawsze muszą stać duże zakłady i międzynarodowe koncerny. Orka to niewielki samolot szkoleniowo-dyspozycyjny produkowany przez prywatną firmę Margański & Mysłowski.

Ten dwusilnikowy samolot z chowanym podwoziem ma wygodną kabinę pasażerską, która wraz pilotem może pomieścić cztery osoby. Napędzany dwoma silnikami przeciwbieżnymi LYCOMING IO-320 / LIO-320 o mocy 160KM każdy. Pozwalają one maszynie rozpędzić się do maksymalnej prędkości 359 km/h. Zapas paliwa pozwala na przelecenie około 1700 km.

/ 7PZL M28 Bryza

Obraz
Hiuppo / Wikimedia / CC

W 1993 roku został oblatany prototyp zmodernizowanej przez PZL Mielec wersji samolotu An-28, nazwanej "M-28". W samolocie zamontowano m. in. system centralnego tankowania i awaryjnego zlewu paliwa, zmodernizowano drzwi luku wejściowego, zaprojektowano wejście boczne ze składanymi schodkami, zainstalowano nową goleń przednią koła. Oprócz wojsk lotniczych SP i lotnictwa MW, M28 kupili odbiorcy w: USA (siły operacji specjalnych lotnictwa USA), Wenezueli, Kolumbii, Wietnamie, Indonezji i Nepalu.

Kilka samolotów oznaczonych M-28B1 Bryza z silnikami PZL-10S i nowymi pięciopłatowymi śmigłami trafiło do eskadr i pułków lotnictwa transportowego i do lotnictwa Marynarki Wojennej. Bryzy M-28 są użytkowane w 36. Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego.

Samolot nie może się pochwalić specjalnymi osiągami. Maksymalna prędkość lotu to 350 km/h, a zasięg z ładunkiem o masie 1000 kg to 1365 km.

/ 7PZL W4 Puszczyk

Obraz
Exploti / Wikimedia / CC

PZL SW-4 został zaprojektowany w latach 90. ubiegłego wieku jako następca przestarzałego i paliwożernego śmigłowca Mi-2. To lekka, uniwersalna maszyna wielozadaniowa, którą można przystosować do wielu zadań - może to być śmigłowiec medyczny, pasażerki, przeciwpożarowy, szkoleniowy, wojskowy czy policyjny. Wojskowym użytkownikiem SW-4 są jedynie polskie Siły Powietrzne, które używają 24 maszyn w wariancie szkolnym. Maszyna trafiła także poza granice naszego kraju i spotkamy ją w Chinach, Brazylii, Korei Południowej, a także we Włoszech czy na Ukrainie.

Śmigłowiec napędzany jest jednym silnikiem Rolls-Royce 250-C20R/2 o mocy 457 KM. Pozwala to maszynie rozpędzić się do maksymalnej prędkości 260 km/h. Zapas paliwa pozwala maksymalnie przelecieć 790 km. Co ciekawe, została też opracowana autonomiczna wersja maszyny, która działa na zasadach podobnych do dronów.

/ 7PZL-130 Orlik

Obraz
Wikimedia / CC

Obecnie używanym w polskich Siłach Powietrznych samolotem podstawowego szkolenia lotniczego jest PZL-130 Orlik. Zamontowano w nim czeski silnik Walter 601T z pięciopłatowym śmigłem. W samolocie umieszczono wyposażenie w większości polskiej produkcji. Ponadto, samolot posiada fotel katapultowy, rejestrator parametrów lotu, nawigacyjny odbiornik satelitarny, transponder oraz odbiornik radiomarkera. Orlik może latać z maksymalną prędkością 560 km/h, wzbija się na wysokość 10000 metrów, a jego zasięg wynosi 1100 km.

/ 7PZL M18 Dromader

Obraz
Igor Dvurekov / Wikimedia / CC

Dromader to jeden z najpopularniejszych samolotów produkowanych w Polsce. Mimo że jego nazwa odnosi się do wielbłąda, to bardziej pasuje do niego określenie "wół roboczy". M18 bazuje na amerykańskim samolocie S-2R Thrush Commander, jednak polscy inżynierowie wykorzystali z niej tylko niektóre elementy - głównie kadłub i skrzydła. Cała reszta została opracowana na nowo. Główne przeznaczenie tej maszyny to gaszenie pożarów oraz opryski rolnicze. Dzięki silnikowi o mocy 1000 KM samolot może przewozić aż 1850 kg wody lub chemikaliów.

Wybrane dla Ciebie

Prawda wyszła na jaw. USA wspierały Chiny militarnie
Prawda wyszła na jaw. USA wspierały Chiny militarnie
Transformacja lotnisk.  Sztuczna inteligencja i nowe technologie na horyzoncie
Transformacja lotnisk. Sztuczna inteligencja i nowe technologie na horyzoncie
Ukraińcy pokazali broń w Kielcach. Chcą ją zaoferować Polsce
Ukraińcy pokazali broń w Kielcach. Chcą ją zaoferować Polsce
Czy przeszczepy organów mogą przedłużyć życie?
Czy przeszczepy organów mogą przedłużyć życie?
Nie każdy dostrzega tę iluzję optyczną. Naukowcy są zaskoczeni
Nie każdy dostrzega tę iluzję optyczną. Naukowcy są zaskoczeni
Przyjrzeli się zbrojeniom Polski. Stawiają nas za wzór
Przyjrzeli się zbrojeniom Polski. Stawiają nas za wzór
Odwieczny taniec galaktyk. Czy Wszechświat znajduje się w czarnej dziurze?
Odwieczny taniec galaktyk. Czy Wszechświat znajduje się w czarnej dziurze?
Straż Przybrzeżna USA zamawia komponenty do trzech kutrów typu Heritage
Straż Przybrzeżna USA zamawia komponenty do trzech kutrów typu Heritage
Niesamowite zjawisko. Całkowite zaćmienie Księżyca już 7 września
Niesamowite zjawisko. Całkowite zaćmienie Księżyca już 7 września
Nie chcą abramsów i leopardów. Druga armia NATO idzie inną drogą
Nie chcą abramsów i leopardów. Druga armia NATO idzie inną drogą
Mikroplastik, a zdrowie. To konsekwencje zanieczyszczenia środowiska
Mikroplastik, a zdrowie. To konsekwencje zanieczyszczenia środowiska
Amerykanie zbudowali ją dla Ukrainy. Może atakować w głębi Rosji
Amerykanie zbudowali ją dla Ukrainy. Może atakować w głębi Rosji