Tajna baza Rosjan. Wszystko widać na zdjęciach z satelity

Rosjanie budują nowe lotnisko w pobliżu Ukrainy – podaje portal Militarny, który powołuje się na zdjęcia opublikowane przez analityka OSINT RedIntelPanda na platformie X. Tajna baza będzie mogła przyjmować m.in. samoloty szturmowe Su-25 oraz transportowe An-26.

Nowo budowane lotnisko pod Ukrainą
Nowo budowane lotnisko pod Ukrainą
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons, X | @RedIntelPanda
Norbert Garbarek

30.04.2024 09:49

Rosyjskie lotnisko powstaje od niespełna roku w pobliżu Aleksiejewki, ok. 70 km od granicy z Ukrainą. Na zdjęciach satelitarnych opublikowanych w sieci można prześledzić proces budowy bazy, ale też tak istotny parametr jak długość pasa startowego obiektu. Dzięki temu drugiemu możliwe jest ustalenie, jakie konkretnie samoloty mogą lądować pod Ukrainą.

Rosjanie budują nowe lotnisko pod Ukrainą

Pierwsze prace nad tajną bazą Rosjan rozpoczęły się w lipcu 2023 r. Podłoże pasa startowego ukończono niemal w kilka miesięcy, jednak budowa musiała zostać wstrzymana z uwagi na warunki pogodowe (zima i roztopy), a prace kontynuowano dopiero od początku kwietnia 2024 r. Obecnie (od 27 kwietnia) na pasie startowym trwa montaż pokrycia betonowego. Obiekt nie jest więc jeszcze w pełni funkcjonalny i najprawdopodobniej nie przyjmuje samolotów.

Wiadomo jednak, że długość lądowiska szacuje się na ok. 1,8 km, a więc wystarczająco dużo, aby pod Ukrainą mogły lądować samoloty transportowe pokroju An-26 oraz szturmowe Su-25. Nie brakuje też miejsca dla śmigłowców.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Warto zaznaczyć, że obiekt niemal na pewno jest przeznaczony do działań wojskowych, bo – jak zauważa portal Defence Blog – Aleksiejewka znajduje się w strefie, w której obowiązuje zakaz cywilnych lotów. Na nowo budowanym lotnisku mogą więc w niedalekiej przyszłości lądować samoloty ze sprzętem dla Rosjan lub stanowić bazę do obsługi maszyn szturmowych.

W kontekście maszyn, które mogą być obsługiwane przez nowy obiekt przy Ukrainie, analitycy podają jako przykład wspomniany An-26, czyli lekki samolot transportowy zdolny do przenoszenia w swojej przestrzeni ładunkowej ładunku o masie 5,5 t. Dodatkowo na jego pokładzie znajduje się miejsce dla 30 skoczków lub 24 nosz dla rannych. To konstrukcja o rozpiętości skrzydeł nieznacznie przekraczającej 29 m i długości niemal 24 m. Rozpędza się do prędkości maksymalnej 540 km/h, zaś zasięg zatankowanego do pełna An-26 wynosi ok. 1100 km.

Kolejna z maszyn, która może startować i lądować na pasie startowym o długości 1,8 km, to Su-25, czyli niewielki samolot szturmowy z końca XX wieku. Ma rozpiętość skrzydeł ok. 14,5 m, a jego długość sięga 15,5 m. Rozpędzająca się do 950 km/h maszyna może przenosić ponad 4,3 t uzbrojenia i pracować w zasięgu ok. 510 km (ok. 1800 km z dodatkowymi zbiornikami paliwa). Podstawowym jego uzbrojeniem jest działko GSz-30-2 kal. 30 mm, natomiast dodatkową broń Su-25 przenosi na 10 węzłach pod skrzydłami.

Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie