Tajemnicze sygnały radiowe z kosmosu. Teleskop Hubble’a określił ich lokalizację

Tajemnicze sygnały radiowe z kosmosu. Teleskop Hubble’a określił ich lokalizację

Teleskop Hubble'a
Źródło zdjęć: © YouTube
Marcin Watemborski
21.05.2021 13:14

Najnowsze badania dotyczące niezidentyfikowanych sygnałów dochodzących do Ziemi z przestrzeni kosmicznej zawdzięczamy analizie pomiarów Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. Naukowcy odkryli skąd pochodzi aż 5 z nich, lecz 3 pozostają tajemnicą.

Spekulacje na temat pochodzenia sygnałów radiowych z kosmosu to niekończąca się opowieść. Oczywiście najbardziej kontrowersyjną i wzbudzającą zainteresowanie miłośników różnych teorii są te, dotykające tematu życia pozaziemskiego. Póki co, nie zostało udowodnione istnienie obcych cywilizacji, które mogłyby chcieć nawiązać z nami łączność.

Artykuł, który dopiero ukaże się w Astrophysical Journal, zwraca uwagę na analizę danych z Kosmicznego Teleskopu Hubble. Dotyczy ona łącznie 8 niezidentyfikowanych sygnałów radiowych. Teleskop namierzył 5 z nich, 3 zaś wciąż są niewiadomego pochodzenia. Wszystkie zostały zarejestrowane w przedziale między 2019, a 2020 rokiem. Mapa, którą pomógł stworzyć teleskop jest pierwszą tak dobrej jakości, która kiedykolwiek powstała, o czym informuje Alexandra Mannings z Uniwersytetu w Kalifornii.

Lokalizacje sygnałów radiowych z kosmosu.
Lokalizacje sygnałów radiowych z kosmosu.© NASA

Wszystkie badania dotyczą FRB (fast radio burst), czyli szybkich błysków radiowych. Trwają one kilka milisekund i pochodzą spoza naszej galaktyki. Zidentyfikowanie pochodzenia sygnałów jest wielką tajemnicą. Jeden z nich został zlokalizowany w naszej galaktyce i wyszedł z miejsca śmierci specyficznej gwiazdy. Przypuszczenia dotyczące źródeł sygnałów kierują naukowców w stronę czarnych dziur, galaktyk podwójnych czy bardzo jasnych gwiazd.

Kierunki, z których odbierane były sygnały prowadzą badaczy w konkretne obszary nieba. W niektórych dostrzeżono bardzo lekko świecące obiekty, lecz są zbyt daleko, by móc je jakkolwiek określić. FRB mają skłonność do powtarzania się – z jednego miejsca cyklicznie dociera ten sam sygnał. Nie wiadomo na razie, czy wszystkie mają takie właściwości – niektóre z nich bywają mocniejsze, inne słabsze, przez co nie zawsze istnieje możliwość ich zarejestrowania.

Z czasem pojawia się coraz więcej sygnałów dochodzących do naszej planety. Daje to pole do popisu dla naukowców, którzy analizując każdy z nich próbują stworzyć jakieś reguły lub określić ich charakter. Badacze wierzą, że FRB są kluczem do lepszego poznania i zrozumienia kosmosu.