Tajemnicze statki-roboty w Ukrainie. Mają jedno konkretne zadanie
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Departament Obrony wysyła na Ukrainę zrobotyzowane statki, aby wspomóc jej walkę z Rosją. Choć Pentagon nie ujawnia informacji na temat statków i misji, jakie będą wykonywać, analitycy podzielili się spostrzeżeniami na temat tego, czym mogą być te systemy i jaką rolę mogą odegrać w wojnie.
Marynarka Wojenna i inne agencje Departamentu Obrony budują i eksperymentują z szeroką gamą bezzałogowych statków nawodnych (USV). Analitycy serwisu FedScoop twierdzą, że systemy wysyłane do Ukrainy to najprawdopodobniej małe platformy.
"Mają różne prototypowe pojazdy USV, które od lat wykorzystują do testów [...], ale te, które kupili i których program jest rzeczywiście realizowany, to mały pojazd USV zbudowany przez firmę Textron, zwany Common Unmanned Surface Vehicle (CUSV) – powiedział Bryan Clark, dyrektor Center for Defense Concepts and Technology w Hudson Institute.
Zgodnie z arkuszem informacyjnym firmy Textron, CUSV jest "pojazdem zdolnym do wykonywania wielu misji i przenoszenia wielu ładunków, posiadającym duże doświadczenie w pracy na wodzie", który może być wykorzystywany do rozmieszczania i neutralizowania min, prowadzenia rozpoznania, strzeżenia portów, monitorowania lub obrony. Zdaniem Clarka to właśnie CUSV mogły trafić do Ukrainy.
Brent Sadler, starszy specjalista ds. wojny morskiej i zaawansowanych technologii w Heritage Foundation, jest innego zdania. Uważa on, że to Mantas T-12, zbudowany przez MARTAC, może być tym, co zmierza do Ukrainy, zauważając, że Ukraińcy szkolili się ostatnio w bazie Marynarki Wojennej w Little Creek w stanie Wirginia.
"Kiedy mówią, że zostali przeszkoleni na statkach obrony wybrzeża, mogło to być częścią tego szkolenia, ponieważ mówimy o małych bezzałogowych statkach nawodnych, które mogą być wykorzystywane do różnych misji" – powiedział Sadler.
Mantas T-12 ma on służyć misjom wywiadowczym, obserwacyjnym i rozpoznawczym (ISR) sił morskich. Jak podaje MARTAC, systemy mają 3,6 m długości 91,5 cm szerokości i 36 cm wysokości. Jednostka waży 95 kg i może przenosić ładunek o masie do 63,5 kg.
Konrad Siwik, dziennikarz Wirtualnej Polski