ycipk-37nbwa

Tajemnicza ukryta galaktyka karłowata. Była tuż obok cały czas

Naukowcy twierdzą, że odkryli galaktykę niesamowicie niewielkich rozmiarów, orbitującą wokół Drogi Mlecznej. W niewyjaśniony sposób pozostała nieodkryta aż do teraz.
Galaktyka znajduje się na Moście Magellana
Galaktyka znajduje się na Moście Magellana (Central Michigan University, Fot: Axel Mellinger)
ycipk-37nbwa

W artykule naukowym opublikowanym na arXiv opisano niedawno poznaną galaktykę karłowatą nazwaną Hydrus 1. Znajduje się około 90 000 lat świetlnych od Ziemi, na "gwiezdnym moście" łączącym dwóch satelitów naszej galaktyki - Małym i Dużym Obłokiem Magellana. Odkryto ją za pomocą teleskopu Dark Energy Survey w Chile.

Hydrus 1 to galaktyka karłowata, naprawdę mała. Według naukowców ma zaledwie około 326 lat świetlnych średnicy. Dla porównania nasza galaktyka - Droga Mleczna liczy około 100-120 tys. lat świetlnych średnicy. Hydrus 1 zawiera gwiazdy ubogie w metal, co jest podobieństwem do innych galaktyk karłowatych.

Zespół naukowców zaobserwował także fakt, że galaktyka obraca się, co czyni ją, jak to określili "pierwszą obracającą się ultra-małą galaktyką karłowatą jaką wykryto". Prawdopodobnie w Hydrus 1 dominuje ciemna materia, co naukowcy będą próbowali jeszcze potwierdzić.

ycipk-37nbwa

Jest jeszcze kilka zagadek, które chce rozwikłać zespół naukowców. Dane z misji Gaia mogą pomóc odszyfrować więcej tajemnic tej niewielkiej galaktyki. To dzięki niej niedawno zobaczyliśmy najdalsze zakamarki naszej galaktyki na imponującej mapie.