"Tajemnice MS Office": jak przygotować zrozumiały tekst w języku angielskim?

Strona główna"Tajemnice MS Office": jak przygotować zrozumiały tekst w języku angielskim?
06.08.2014 11:16
"Tajemnice MS Office": jak przygotować zrozumiały tekst w języku angielskim?
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Edytor tekstu Microsoft Word jest narzędziem, którego używamy, gdy potrzebujemy zredagować formalne pismo czy prywatny dokument. W celach prywatnych jak i zawodowych. Nad poprawnością naszego tekstu czuwa cała gama funkcji wbudowanych w aplikację takich jak słowniki językowe i algorytmy. Ale mało kto zdaje sobie sprawy z ich istnienia. Taką opcją jest "statystyka czytelności", która oceni czytelność przygotowanego przez nas tekstu np. w języku angielskim.

Dostępne funkcje na wstążce RECENZJA pomogą nam wykluczyć zarówno błędy językowe, zastąpić powtarzane wyrazy ich synonimami, sprawdzić książkowe definicje niezrozumiałych nazw czy nawet skorzystać z zautomatyzowanego tłumacza, który przygotuje nasz dokument w praktycznie dowolnym języku świata. O ile trzy ostatnie funkcje z wymienionych powyżej są łatwe w użyciu, o tyle narzędzie sprawdzania pisowni posiada ukryte możliwości. Uwagę przykuwa funkcja nazwana statystyką czytelności. Niestety, nie jest ona dostosowana do wszystkich języków europejskich, w tym do języka polskiego. Jednak stanowi doskonały sposób sprawdzenia czytelności tekstów anglojęzycznych, które w firmach i szkołach redagujemy coraz częściej –. mówi Mateusz Miciński, menadżer ds. produkcji szkoleń w Onex Group.

Jak sprawdzić, czy Twój tekst jest zrozumiały dla odbiorcy?

Funkcja statystyka czytelności składa się z dwóch mechanizmów: tak zwanego testu łatwości czytania Flescha oraz miernika szkolnego Flescha-Kincaida. Gdy dla naszego dokumentu użyjemy funkcji statystyki czytelności, to poza ogólnym podsumowaniem ilości wyrazów czy zdań, otrzymamy także dwie oceny punktowe jakości tekstu. Pierwsza z nich opiera się na pomiarze średniej liczby sylab występujących w wyrazie oraz liczby wyrazów w zdaniu. Jakość tekstu oceniania jest w skali stupunktowej, a im ta jest wyższa, tym treść jest łatwiejsza do zrozumienia. Za normę przyjmuję się wynik w przedziale od 6. do 70. Oznacza to, że poziom czytelności naszego dokumentu jest przyzwoity – podkreśla Miciński.

Druga ocena opiera się na skali równoznacznej amerykańskiej klasie szkoły podstawowej. Za normę uznaje się wynik od 7.0 do 8.0 punktów. Jeżeli więc na przykład wynikiem jest wartość 8.0. oznacza to tyle, że poziom jakości naszego tekstu będzie zrozumiały dla ośmioklasisty. Aby z tych wszystkich możliwości skorzystać w aplikacji Microsoft Word 2013, najpierw musimy je aktywować we wspomnianym oknie Opcje programu Word, a potem na wstążce RECENZJA skorzystać z funkcji Pisownia i gramatyka. Program po sprawdzeniu pisowni, wyświetli okno z podsumowaniem statystyki wyrazów oraz z oceną czytelności.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)