Trwa ładowanie...
d4bv1tk

Tajemnica cyklu słonecznego odkryta przez naukowców

Aktywność Słońca zmienia się w rytmie około jedenastu lat, co znajduje odzwierciedlenie m.in. w częstotliwości występowania plam słonecznych. Całkowity okres magnetyczny trwa 22 lata. Naukowcy nareszcie wiedzą, co może być przyczyną tego zjawiska.
Wybuchy plazmy na Słońcu.
Wybuchy plazmy na Słońcu. (fotoblogia)
d4bv1tk

W trakcie cyklu słonecznego aktywność magnetyczna Słońca przychodzi i odchodzi. Podczas maksymalnej aktywności na powierzchni Słońca pojawiają się duże plamy. Podczas minimum Słońce znacznie się uspokaja.

Uderzająca prawidłowość tego zjawiska pojawia się w tzw. diagramie motyla, który opisuje położenie plam słonecznych na wykresie uwzględniającym czas i szerokość geograficzną. Na początku cyklu słonecznego plamy słoneczne pojawiają się w połowie południków Słońca. W miarę postępu cyklu pojawiają się coraz bliżej równika.

Czytaj też: Naukowcy są pewni. Słońce tuż przed "śmiercią" zamieni asteroidy w pył

Nowe wnioski

Fizycy zajmujący się Słońcem podejrzewają, że głębokie pole magnetyczne jest przenoszone w kierunku równika przez przepływ plazmy na dużą skalę.

d4bv1tk

– W trakcie cyklu słonecznego, przepływ działa jak taśma transportowa, która ciągnie pole magnetyczne wzdłuż i ustawia czas trwania cyklu słonecznego – powiedział dr Laurent Gizon, jeden z autorów badania.

Żeby dojść do takich wniosków Gizon i jego zespół korzystali z obserwacji fal dźwiękowych, które rozprzestrzeniają się w kierunku północ-południe przez wnętrze gwiazdy.

Naukowcy odkryli, że przepływ plazmy na powierzchni słonecznej jest równikowy i osiąga prędkość do 50 km na godzinę. Plazma porusza się dodatkowo w jednej gigantycznej pętli na każdej półkuli. Czas potrzebny na wykonanie takiej pętli wynosi około 22 lata, co stanowi fizyczne wyjaśnienie jedenastoletniego cyklu Słońca.

Czytaj też: Zaćmienie Słońca widziane z kosmosu. Niesamowite zdjęcia astronautów