Sztuczne światło zanieczyszcza środowisko – twierdzą naukowcy

Światła uliczne
Źródło zdjęć: © Getty Images

04.11.2020 13:00, aktual.: 01.03.2022 14:39

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Według badaczy sztuczne światło powinno być traktowane, jak inne formy zanieczyszczenia środowiska, ponieważ jego wpływ na nie powoduje systemowe zakłócenia – donosi The Guardian.

Jak twierdzą naukowcy z Uniwersytetu w Exeter, oświetlenie planety przez człowieka rośnie pod względem zasięgu i intensywności w tempie 2 proc. rocznie, tworząc problem porównywalny do zmian klimatycznych.

Z artykułu opublikowanego w magazynie Nature Ecology and Evolution wynika, że zwiększające się poziomy oświetlenia wpływają na poziom hormonów, cykle rozrodcze, wzorce aktywności i podatność na ataki drapieżników.

Przykłady tych zaburzeń obejmują zmniejszenie zapylania przez owady, wcześniejsze pączkowanie drzew wiosną, wlatywanie w latarnie przez mewy, wędrówki żółwi w głąb lądu w stronę oświetlonych hoteli, które brane są przez nie za wschodzące Słońce, itd.

U wszystkich przebadanych gatunków zwierząt naukowcy stwierdzili obniżony poziom melatoniny, hormonu, który reguluje cykl snu.

Wielki systemowy problem

Zaburzenia wykryto jednakowo u zwierząt nocnych, jak i dziennych. Gryzonie, które żerują głównie w nocy, były aktywne przez krótszy czas, a ptaki zaczynały śpiewanie i szukanie robaków o wcześniejszej porze.

Efekty nie były całkowicie negatywne. Badacze odkryli, że niektóre gatunki w pewnych lokalizacjach odniosły korzyści z nocnego światła – niektóre rośliny rosły szybciej, a nietoperze lepiej się rozwijały. Jednak ogólny efekt jest destrukcyjny, w szczególności dla owadów.

– W tym zjawisku wyróżnia się najbardziej jego wszechobecność. Znaleźliśmy oddziaływanie światła na mikroby, bezkręgowce, zwierzęta i rośliny. Musimy zacząć myśleć o sztucznym świetle w taki sposób, w jaki myślimy o innych wielkich systemowych presjach na środowisko, np. zmianach klimatu – stwierdził Kevin Gaston, główny autor badania.