Szansa na przywrócenie wzroku u niewidomych. Eksperymentalne implanty

Szansa na przywrócenie wzroku u niewidomych. Eksperymentalne implanty

Niewidoma kobieta na ulicy. Warszawa, 15.07.2016
Źródło zdjęć: © Wlodzimierz Wasyluk / Forum | RM, Wlodzimierz Wasyluk / Forum
08.12.2020 07:47, aktualizacja: 02.03.2022 18:40

Naukowcy z Netherlands Institute for Neuroscience twierdzą, że są o krok bliżej przywracania wzroku osobom niewidomym – donosi portal CNN. Chodzi o eksperymentalne implanty wszczepiane do kory wzrokowej.

Naukowcy opracowali implanty zawierające 1024 elektrody – przewodniki, które przenoszą prąd elektryczny do i z mózgu – i wszczepili je do kory wzrokowej dwóch małp. Kora wzrokowa to część mózgu przetwarzającej informacje wizualne.

Wysyłając sygnały elektryczne do mózgów małp, badacze stworzyli "fosfeny" – kropki światła, które mogą być "widziane" lub odbierane przez mózg i wykorzystane do tworzenia iluzji kształtów i przedmiotów.

Szansa dla niewidomych

Jak wynika z badania opublikowanego w czasopiśmie "Science", małpy wykorzystując swoje "sztuczne widzenie", potrafiły rozpoznawać kształty i dostrzegać linie, ruchome kropki i litery.

Zespół uważa, że taka technologia mogłaby pewnego dnia zostać wykorzystana do symulacji wzroku u osób niewidomych, które w pewnym momencie swojego życia były w stanie widzieć.

Rozwiązanie, które proponują badacze to ominięcie "niedziałających" oczu i bezpośrednie "włączenie" obrazów, które się normalnie widzi, do kory wzrokowej. Polegałoby to na noszeniu na okularach aparatu fotograficznego, który przekształcałby obrazy we wzorce stymulacji elektrycznej mózgu i wysyłał je do wszczepionych w korę elektrod.

Badacze twierdzą, że tego rodzaju technologia może być gotowa do testów na ludziach w 2023 roku.