Światowy rynek telefonów komórkowych w 3Q2007
W III kwartale na rynek trafiło 289,1 mln nowych telefonów. To więcej o 9% w porównaniu z II kwartałem i o 13,8% w porównaniu z III kwartałem zeszłego roku - podali analitycy IDC, przedstawiając dokładny podział rynku pomiędzy pięciu największych producentów.
Nokia drugi kwartał z rzędu sprzedała ponad 100 mln telefonów, czyli więcej niż kolejni trzej producenci w rankingu razem wzięci. Tanie telefony takie, jak 1110, które trafiły głównie na rynki rozwijające się, pozwoliły Nokii na osiągnięcie imponującego wyniku pod względem ilości, a zaawansowane smartfony na rynki dojrzałe dobrze wpłynęły na przychody i zysk.
Samsung drugi kwartał z rzędu zajmuje drugie miejsce pod względem ilości sprzedanych telefonów, wyprzedzając w III kwartale niedawnego wicelidera - Motorolę - o 5,4 mln sztuk. W ujęciu rocznym cały czas górą jest jednak amerykański producent, jednak wyprzedza już Koreańczyków tylko o 3,3 mln sztuk.
Motorola to jedyny producent, który mimo wzrostu całego rynku (pod względem ilości sprzedanych telefonów) w ujęciu rocznym o prawie 14%, zanotował dość spektakularny spadek - o ponad 30%. Firma restrukturyzuje swój dział telefonów komórkowych, który przynosi straty. Przychody mają poprawić takie modele, jak wchodzące właśnie na rynek muzyczna U9 czy RIZR Z6, a także modele z serii RAZR2 takie, jak RAZR2 V8 i RAZR2 V9, których na rynek trafiło już ponad milion.
SonyEricsson szósty kwartał z rzędu zajmuje czwarte miejsce w zestawieniu IDC. Bardzo dobrze sprzedawały się telefony z serii _ Walkman _ - szczególnie prostszy W200i i trochę bardziej zaawansowany W580i. Wielu klientów znajdują też telefony z serii _ CyberShot _. Wzrost sprzedaży SonyEricssona zwolnił jednak w ujęciu procentowym z około 60% przez ostatnie trzy kwartały do połowy tej liczby. Samsung rośnie wyraźnie szybciej.
LG zmniejsza coraz bardziej dystans do SonyEricssona- w tym kwartale jest to tylko 4 mln sztuk. Większość produkcji po raz kolejny trafiła do Ameryki Północnej, ale firma coraz lepiej radzi sobie m.in. w Ameryce Łacińskiej, gdzie postawiono na serię telefonów z niskiej półki, przeznaczonej dla pierwszych użytkowników telefonów komórkowych. Może to wpłynąć negatywnie na zyski firmy.
Producent | Sztuk 3Q07 (mln) | Udział 3Q07 | Sztuk 3Q06 (mln) | Udział 3Q06 | Wzrost rok do roku |
---|---|---|---|---|---|
Nokia | 111,7 | 38,6% | 88,5 | 34,8% | 26,2% |
Samsung | 42,6 | 14,7% | 28,9 | 11,4% | 47,4% |
Motorola | 37,2 | 12,9% | 53,7 | 21,1% | - 30,7% |
Sony Ericsson | 25,9 | 9,0% | 19,8 | 7,8% | 30,8% |
LG | 21,9 | 7,6% | 16,6 | 6,5% | 31,9% |
Inni | 49,8 | 17,2% | 46,5 | 18,3% | 7,8% |
Razem | 289,1 | 100% | 254,0 | 100% | 13,8% |